Het is nu do 28 maart, 2024 19:53


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Hoe lang duurt een APK-keuring?
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2007 20:41 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Gisteren HYtje voor de APK-voorkeuring naar de garage gebracht. Een paar mankementen gevonden: 2 versleten banden, spruitstuk lekt, voorremmen verschillen teveel en CO te hoog.

Al met al geen grote tegenvallers. Alleen om door de APK te komen ben ik hem 2 weken kwijt: de garagehouder heeft aangegeven dat hij deze tijd nodig heeft voor verder onderzoek, eventuele onderdelen te bestellen en te monteren.

Komt dit vaker voor? Eigenlijk kan ik HY niet zo lang missen: er moet nog van alles gebeuren voor de vakantie en HY staat daar buiten in regen en wind. Er zal best goed met hem omgegaan worden maar HY heeft zo gauw heimwee, :( !


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: CO meten?
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2007 22:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Hoe "jong" is deze HY? Bij oudere auto's hoeft de CO helemaal niet gemeten te worden. En volgens mij kan een HY niet zo jong zijn.
Banden zijn wel wat duur, maar wel te vervangen. En de volgende keer een APK station nemen zonder remmentestbank.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 22:43 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 23:31
Berichten: 103
Woonplaats: arnhem
volgens mijn keurmeester moet je de auto binnen 10dagen herkeuren anders moet hij opnieuw gekeurt worden,ik zou naar een andere garage gaan.succes

_________________
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2007 8:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik hoop ook dat ie niet 2 weken zegt uit onzekerheid.

Voor het geval van je voorremmen zou ik precies vragen wat hij gaat doen, anders kan het kwa euro's heel erg tegen gaan vallen.

Je kan dagen aan de voorremmen werken zonder ze goed te krijgen op een remmenbank. Ben je het met de garagehouder eens dat de voorremmen scheef trekken? Anders moet je er direct op staan dat hij ze test met een proefrit. Dat mag een APK meester ook doen.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2007 22:41 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Mede HY-ers, bedankt voor de reakties. Ik heb nog geen nieuwe banden, ben wel wat wijzer geworden:
- 17R400 (de standaard banden) zijn erg moeilijk te krijgen: bij oldtimer.nl hebben ze deze al een jaar in "backorder" staan, en hebben helaas nog steeds geen leverdatum gekregen;
- de 19R400 daarentegen zijn bij oldtimer.nl uit voorraad leverbaar! Kosten: 129 euro per stuk, excl. BTW, transportkosten 15 euro. Lijkt mij een erg redelijk bedrag. Deze banden zijn hier ook regelmatig genoemd, je zou ze haast kopen (in mijn geval dus 4 nieuwe banden). Echter het HY-team (waar ik ook niet zomaar donateur van ben geworden) raadt deze banden sterk af: slecht voor de motor (koppel) en de assen; dus ook geen optie;
- het door HY-team aangeraden alternatief is de 185/75R16. Ook deze is hier aan de orde gekomen: geen standaard band, dus verzekeringstechnisch niet verstandig!

Wat nu? Het liefts ga ik voor de standaard 17R400, maar ja als deze niet meer te krijgen zijn? En het enige wat ik eigenlijk wil is een APK-keuring met op het tijdstip van keuren banden die de keuring kunnen doorstaan!

Wordt vervolgd!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2007 23:09 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 23:31
Berichten: 103
Woonplaats: arnhem
kun je niet van iemand banden lenen voor de keuring

_________________
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: leen banden
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 0:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Henk (leuke naam zeg) ik weet niet waar je woont, maar wij hebben evt nog wel een setje "leen" banden met velgen liggen. Zijn evt ook wel te koop. Komen van een HY die we gesloopt hebben.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 7:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Henk schreef:
Echter het HY-team (waar ik ook niet zomaar donateur van ben geworden) raadt deze banden sterk af: slecht voor de motor (koppel) en de assen; dus ook geen optie

Er zijn voor en nadelen aan de 19R400 banden. Het is een beetje suf om alleen de nadelen te noemen.

Zo maakt je motor minder toeren, wat weer goed voor de motor is, vooral als je veel snelwegkilometers maakt is dit relaxed. Geeft dus ook minder herrie. De HY heeft meer dan voldoende koppel bij alle toerentallen, ik weet niet waarom het een probleem is dat dit aangesproken wordt.

De assen zijn nou ook niet bepaald ondergedimensioneerd of probleemkindjes van de HY.

Persoonlijk zou ik, onafhankelijk waar je je banden koopt, voor de 19R400 banden gaan.

Ze zijn per slot van rekening ook standaard voor de HY geleverd!

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 8:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
ps, ik heb in Delft ook nog een paar 17 en een paar 19 banden op velg liggen. Niet meer in zo'n goede staat, maar voldoende voor de APK.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: leen banden
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 8:39 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
henkhy schreef:
Henk (leuke naam zeg) ik weet niet waar je woont, maar wij hebben evt nog wel een setje "leen" banden met velgen liggen. Zijn evt ook wel te koop. Komen van een HY die we gesloopt hebben.


Klopt, een leuke naam. Ik ben er dan ook al jaren erg blij mee :wink:

Ik woon in Doetinchem, maar voor een setje leenbanden met velgen wil ik wel een afstandje rijden. Als ik ze kan overnemen is dat natuurlijk helemaal geweldig. Mail me anders even h.vaneerden@kpnplanet.nl.

Alvast hartelijk dank.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 8:55 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Ree schreef:
Henk schreef:
Echter het HY-team (waar ik ook niet zomaar donateur van ben geworden) raadt deze banden sterk af: slecht voor de motor (koppel) en de assen; dus ook geen optie

Er zijn voor en nadelen aan de 19R400 banden. Het is een beetje suf om alleen de nadelen te noemen.

Zo maakt je motor minder toeren, wat weer goed voor de motor is, vooral als je veel snelwegkilometers maakt is dit relaxed. Geeft dus ook minder herrie. De HY heeft meer dan voldoende koppel bij alle toerentallen, ik weet niet waarom het een probleem is dat dit aangesproken wordt.

De assen zijn nou ook niet bepaald ondergedimensioneerd of probleemkindjes van de HY.

Persoonlijk zou ik, onafhankelijk waar je je banden koopt, voor de 19R400 banden gaan.

Ze zijn per slot van rekening ook standaard voor de HY geleverd!

Groet,

Ree


Hallo,

bedankt voor het signaleren van voordelen, je hebt voor mij een goed punt. Dus dat betekent dat de 19R400 ook een optie is (wordt by-the-way wel sterk door het HY-service team afgeraden; niet dat ik mij achter hun advies wil verschuilen!). Nu meen ik gelezen te hebben dat de 19R400 in de weg kan zitten van remleiding en handremkabel? Hoe heb jij dit opgelost?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 8:59 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Ree schreef:
ps, ik heb in Delft ook nog een paar 17 en een paar 19 banden op velg liggen. Niet meer in zo'n goede staat, maar voldoende voor de APK.

Groet,

Ree


gweldig: de aanbiedingen komen van alle kanten binnen, dat is nog een meedenken. Misschien mag ik hier nog even op terug komen? Team noord heeft ook ale een setje aangeboden. Mail me even als je wilt: h.vaneerden@kpnplanet.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 9:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Henk schreef:
Dus dat betekent dat de 19R400 ook een optie is (wordt by-the-way wel sterk door het HY-service team afgeraden; niet dat ik mij achter hun advies wil verschuilen!). Nu meen ik gelezen te hebben dat de 19R400 in de weg kan zitten van remleiding en handremkabel? Hoe heb jij dit opgelost?

Het HY team bestaat uit verschillende mensen met een verschillende mening. Dat geldt ook voor dit forum. Het hangt sterk af van wie je spreekt. Ik zou zeggen, laat je goed informeren en vorm je eigen mening...

De 19R400 kan tegen je handremkabel aankomen, dat moet je zeker even testen. Mocht het zo zijn moet je de (flexibele) handremkabel even met een bindbanje een centimeter opzij trekken.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 15:58 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Henk schreef:
Citaat:
Nu meen ik gelezen te hebben dat de 19R400 in de weg kan zitten van remleiding en handremkabel? Hoe heb jij dit opgelost?


Citroen heeft voor de aanpassingen naar 19R400 een servicebulletin uitgegeven.
Kijk even op min site bij documentatie. Je kunt het bulletin daar downloaden.

FlyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hoe lang duurt een APK-keuring?
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2007 22:57 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Henk schreef:
Gisteren HYtje voor de APK-voorkeuring naar de garage gebracht. Een paar mankementen gevonden: 2 versleten banden, spruitstuk lekt, voorremmen verschillen teveel en CO te hoog.


CO hoeft zoals gezegt waarschijnlijk niet gemeten te worden
(bij twijfel even op laten zoeken in de boeken vanaf welk jaar het wel
moet) even omlaag stellen is trouwens geen werk.

Als er teveel verschil is in de remmen: rij even een stukje met veel
remwerk, eventueel licht bijremmen tijdens het rijden.
(maak het niet te gek, ze hoeven niet roodgloeiend natuurlijk)
Meestal is dit voldoende om de procenten binnen de marge te krijgen.

Lekkend spruitstuk: zie er maar eens 1 te vinden die niet lekt.
dan kan 2 weken best weinig zijn. :wink:


Oja, je mag altijd 2 maanden voor de verloopdatum keuren zonder
dat je datum verspringt.
Maak hier gebruik van!

Succes
Aad


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group