Het is nu vr 29 maart, 2024 4:04


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2011 0:16 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Zoals ik in de rubriek lassen al heb geschreven, kan ik iedereen aanraden de startmotor eens los te halen. Die zit bij de HY op een zeer makkelijke bereikbare plek en je hoeft, na de voetplaat er uit te hebben gehaald, maar drie dingen los te halen: een accuklem, de +draad die op de startmotor zit en de bout die boven de startmotor zit. Daarna kan je hem met een beetje wrikwerk naar voren toe uit zijn bevestigingsgat nemen.
Mij motor wilde bijna niet rondkomen, terwijl de bedrading en de accu goed waren. Ook los draaide de startmotor niet echt willig, terwijl er geen speling op de bussen zat. De beide bronzen bussen aan de uiteinden bleken kurkdroog. Met wat olie er op (telkens een druppel en die er in laten trekken) draaide hij als een tierelier; alleen het startrondsel wilde niet vlot, dus dat kreeg ook een paar druppels olie, waarna alles prima ging.
Bij de montage heb ik een lik vet op de tanden van het rondsel meegegeven, want ook de tandwielkrans was kurkdroog. Het resultaat: een startmotor die de motor ronddraait als een tierelier.

Omdat ik allerlei accu's wil kunnen gebruiken, heb ik de leiding naar de startmotor verlengd. Een gewone (niet franse aansluiting) accu kan ik nu monteren, door er een paar blokjes onder te zetten, zodat het startrelais niet vastloopt op de versteviging van de accubak (linksachter).

Vandaag heb ik de massaschakelaar, die een vorige eigenaar vernieuwde maar niet monteerde, op zijn plek onder de bestuurdersstoel gemonteerd. Daarbij is mijn sleutel in het gat gevallen; die ligt nu ergens onderin de chassisbalken. Mocht iemand weten hoe ik die gemakkelijk terugkrijg, laat het me weten!

De aanjager maakt het geluid van een betonmolen. Het aandraaien van wat boutjes van buiten hielp niet. Wel bijzonder dat de motor loopt; bij de snoek gaat meestal een koolborstel vast zitten.
Na het loshalen van de aanzuigmond kon ik de ventilator op en neer bewegen, dus er is iets flink mis.
Gelukkig kan het kacheltje zo uit de unit worden getild en opzij vastgebonden worden; zelfs de slangen hoeven er niet af. Zoals een echte Citroën betaamt, biedt hij onderdak aan muizenissen (bij snoekbezitters is het tellen van muizennesten bij restauraties een normaal verschijnsel):

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: muizen vinden onderdak in HY
IMG_4708_1.JPG
IMG_4708_1.JPG [ 101.85 KiB | 21673 keer bekeken ]



Misschien dat het ronddraaien van deze rommel voor de slijtage heeft gezorgd?
De unit zit dan nog vast met drie boutjes, van voren bereikbaar met een dopsleutel met dubbele verlenging. Gelukkig knapte er maar eentje af.
Wat een luxe, dat je dan de hele unit zo uit de wagen kan nemen. Op tafel verder werkt makkelijker.
De ligarex-ring om het aansluitrubber loshalen, een stuk of wat bevestigingen losmaken en de unit is in tweeën, met de ventilator en motor uitneembaar (zit met 3 busjes in rubber vast).

Het blijkt meteen, dat het lager van de motor aan de ventilatorkant veel speling heeft. Dat moet bekeken worden. Dus het imbusboutje uit de ventilator geschroefd, maar die zit stevig op het asje. Een leeg verfblik biedt uitkomst: de motor past er mooi in en de ventilator wordt over een groot oppervlak ondersteund, zodat je met een drevel het asje uit kunt drijven.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: verfblik als hulpgereedschap
IMG_4709_1.JPG
IMG_4709_1.JPG [ 101.86 KiB | 21673 keer bekeken ]



Dan krijg je meteen het euvel te zien: een gat van 9mm waarin een asje van 6mm ronddraait.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: motortje aanjager, lager flink uitgelubberd.
IMG_4714_1.JPG
IMG_4714_1.JPG [ 81.15 KiB | 21673 keer bekeken ]



Het bovenplaatje kan verwijderd worden door de vier omgezette puntjes met een stomp beiteltje terug te slaan en dan het plaatje er voorzichtig af te slaan. Dan is meteen te zien, dat er flink wat ijzer is afgeslepen. Het ligt keurig radiaal geordend op de magneten. Op de foto is links deze ordening te zien, rechts heb ik het slijpsel op een hoopje geveegd.
Nu moet het lagertje vervangen worden; dit is van buiten bolvormig, zodat het zich zetten kan. Het zit met een hol/bol plaatje vastgefelst op het bovenplaatje. Hier moet ik nog even over denken, maar ik laat de oplossing nog weten.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: motortje met magneten en slijpsel
IMG_4713_1.JPG
IMG_4713_1.JPG [ 106.99 KiB | 21673 keer bekeken ]



Omdat de verwarmingsunit er uit is, kan ik meteen goed bij het reservoir voor de ruitensproeier, die het niet doet. Deze ligt nu ook binnen op de werkbank om na te kijken. Dan met mooi weer ook de rottige koplamp-bevestiging maar eens verstevigen.

Groet, Lex

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2011 2:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Lex,
Allereerst: bedankt voor jouw duidelijke foto's ! Daar "kunnen" we wat mee !
ad 1): heb die exercitie van jou óók zelf al eens uitgevoerd en inderdaad, blijkt vaak een kwestie van "opnieuw smeren en voorzien van olie"
ad 2): de accu: na enig vraagwerk blijken er meerdere soorten accu's op de markt te zijn waarbij de + en de - pool nèt omgekeerd op de accu blijken te zijn gemonteerd waardoor je jouw kabels niet extra hoeft te verlengen.
ad 3): afgezien van "muizen-snippers" heb ik zelf óók de ervaring dat die "aanjager" altijd zorgt voor extra geluids-overlast. Wellicht moet ik de oefening die jij nu uitvoert ook zelf eens gaan uitvoeren ...
ad 4): heb ooit eens bij d'één of andere hobbyzaak een apparaatje aangeschaft voor het "op afstand" op-lepelen van ijzeren voorwerpen: een (super-) magneet op een soort telescopisch uitschuifbaar steeltje. Heb daar geen afbeelding van maar heb op zo'n manier eens ooit halve kogellagerkogels onderuit m'n versnellingsbak "gevist" ...
ad 5): zelfs bij ons in "De Peel" zijn er bedrijven welke gespecialiseerd zijn in het leveren van kogellagers. Moet dus voor jou óók mogelijk zijn om ergens een nieuw voor-lager voor jou warmtewisselaaraanjager (doet het goed bij "scrabble") aan te schaffen ...
Succes, en laat ons a.u.b. jouw vorderingen óók "zien" !
Groet
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 23:26 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Hoi Gert,

Dank voor je antwoord.

ad ad 2: Omdat ik meerdere (oude) voertuigen heb, wissel ik van accu. Dan is het makkelijk om in elke wagen dezelfde accu te gebruiken. De snoek en de 404 heb ik op dezelfde wijze aangepast aan de meest gangbare accupolen. De Herald heb ik van nieuwe klemmen voorzien, want die in de accupolen geschroefde aansluitingen bevielen me ook niet.

ad ad 4: Ik heb ook zo'n magneet (en ook een vangarmpje) op een flexibele arm van 50cm. Maar helaas, die 'trekt' het sleuteltje niet langs een obstakel. En nu ligt de sleutel onzichtbaar onderin.

Het lagertje voor de ventilator is gerepareerd. Het gat in de lagerkogeltje hoort 6mm te zijn, maar is onrond uitgesleten tussen de 8 en 9mm. (die kogel zit opgesloten met een verend plaatje, dat je naast de motor op de laatste foto kunt zien)
Ik heb een busje gemaakt dat net in de uitgelubberde opening past, daar een klodder soldeer aan gehangen, zodat het extra uitgelubberde stuk ook iets opgevuld wordt. Daarmee wordt tevens het draaien van het busje in het oorspronkelijke lager voorkomen. Vervolgens de boel vastgelijmd.
Natuurlijk heeft het lager aan de andere kant van de motor ook speling, maar die is zo gering, dat ik daar geen busje voor kan maken. Hij heeft een klodder kettingvet gekregen; dat is lekker dik en loopt niet zo vlug uit.
Het motortje loopt nu prima en vrijwel geruisloos. na montage is wel een gebrom te horen, maar geen betonmolen meer, want de ventilator loopt niet meer aan. geen foto's gemaakt en het zit alweer in elkaar, maar ik neem aan dat de beschrijving wel een beeld oproept.



Het ruitensproeierpompje is ook gerepareerd en piest er netjes op los, als je op het knopje op het dashboard drukt. Wat een geinig ding is dat. Het is een plunjer die door een magneetspoel naar boven bewogen wordt; daarbij wordt water verdrongen dat allen boven via het slangetje weg kan.
Eigenlijk 'onkapotbaar' (geleend van de buren) maar in dit geval is de zware plunjer door de bodem gebeukt.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: het plunjerpompje met de van onderen uitstekende plunjer
IMG_4716_1.JPG
IMG_4716_1.JPG [ 100.09 KiB | 21636 keer bekeken ]



Daarna zijn stukjes plastic opgezogen en die hebben zich 'verkeild' (juist, weer geleend) tussen plunjer en huis. Na wat gepriegel heb ik ze er uit gekregen, maar toen zakte de plunjer zo ver door de bodem, dat de magneet hem niet meer voldoende in zijn veld kreeg om hem op te trekken.
Met een draadje zilversoldeer (roest niet) heb ik de plunjer belet om verder te zakken dan de versmalling. Eerst een doorgaand gat geboord net onder de versmalling. Dan het staafje aan het einde iets omgebogen en door het gat gestoken en in een kommetje getest op de juiste werking. Daarna het draadje iets teruggetrokken, warm gemaakt boven de gasvlam en in het plastic getrokken. Dat gaat niet meer los.
De andere zijde afgeknipt en klaar.
Echt leuk werk voor slecht weer en je wordt er ook niet vies van.

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 23:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Mijn pompje was ooit doormidden gebroken. Gelijmd en doet het inmiddels al weer jaren. Inderdaad lijkt het wel onkapotbaar zo!

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 23:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb mijn pompje alweer 5 jaar geleden vervangen door een universele pomp. Daar komt tenminste een indrukwekkende straal uit.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2011 0:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Indrukwekkend? Heb ik niet nodig :-) Het is toch geen wedstrijdje verpissen haha.

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2011 0:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Het maakt je ruit schoon, daar gaat het me om. En dat deed mijn oude pompje niet meer. Deze wel, makkelijk te monteren en kost net een tientje.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2011 0:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Kan iedereen zeggen wat 'ie wil: Lex, ik herken jouw bezigheden absoluut ! Ben zelf ook geneigd, al is het op een on-orthodoxe manier en al gaat het maar om een paar knaken, eerst alles te proberen om iets te repareren ... Betekent ooit véél gepiel en geduld ... maar uiteindelijk óók een hoop voldoening !
Leuk ook om e.e.a. telkens te zien a.d.h.v. jouw foto's ! :lol:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2011 1:13 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Hahaha,

Voor mij is de HY een ontdekwagen, want zoëen heb ik nog niet gehad.
Ik ben altijd aan het zoeken naar dingen die ik kan oplossen zonder meteen iets nieuws te kopen. En vaak is de conclusie: hoe ouder hoe beter repareerbaar.
Iets nieuw kopen vind ik geen bal aan en bovendien woon ik een beetje afgelegen, waardoor een uurtje knutselen al gauw opweegt tegen een uurtje rijden om iets te halen.
Maar als het om betrouwbaarheid gaat, moet het wel goed zijn.

Ieder zijn meug, dat maakt dit forum en de hobby ook leuk.

Wat ik wel gek vind is, dat die ventilatorlagertjes zijn uitgelopen. Bij mijn snoek zit exact hetzelfde ding en die heeft elke 5 jaar vastzittende koolborstels, waarvoor die ook uit elkaar moet, maar gesleten is er niets.

Groetjes, Lex

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2011 14:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Begrijp mij goed, als ik de tijd had zou ik alles ook proberen te repareren. Maar ik moet ook nog werken en een gezin runnen. Ik bewaar wel alles................. voor als ik met pensioen ben of een keer zin en tijd heb. Maar de HY moet wel blijven werken.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2011 1:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Begrijp mij goed, als ik de tijd had zou ik alles ook proberen te repareren. Maar ik moet ook nog werken en een gezin runnen.

Gosh ... wat klinkt MIJ dat toch bekend in de oren ... en, naar ik aanneem, mede gezien de aanwas van "jeugdige" rHYders, velen met mij ... :wink:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2011 1:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Dan krijg je meteen het euvel te zien: een gat van 9mm waarin een asje van 6mm ronddraait
Lex
zijn nog wel alle kogeltjes uit dat lager aanwezig ?

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2011 22:52 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Hoi Gert, het lager ìs een kogel, die doorboord is (6mm) om het asje door te laten. De 'lagerkogel' zit opgesloten in het dekseltje , met een verend plaatje (zie foto 4713, rechts van de motor ligt het dekseltje en zie je het zwarte verende opsluitplaatje; daarin de kogel met het uitgelubberde gaatje).
Het asje draait dus in die kogel.
En dat gat is uitgelubberd. Maar ik kan geen kogel draaien, dus moet een andere oplossing vinden; vandaar het busje.
Tja, daar heb ik geen foto van genomen en alles zit weer in elkaar.

Wel heb ik een foto van een bocht van 80mm regenpijp, als reparatie voor de ventilatieslang; past prima.

Groetjes, Lex

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Regenpijp 80mm bocht 90 graden als reparatie van de pijp van de ventilatie.
IMG_4734_1.JPG
IMG_4734_1.JPG [ 87.42 KiB | 21549 keer bekeken ]

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2011 1:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Wel heb ik een foto van een bocht van 80mm regenpijp, als reparatie voor de ventilatieslang; past prima.
Heey Lex
Had zoiets óók zelf kunnen bedenken !! Maar ... als je eenmaal rijd gaat dit straks een hoop kabaal opleveren, zo'n hobbelend stuk plastic op jouw radiateur ... dus: óók nog een beetje (zwevend) fixeren ... !
Overigens is een nieuw stuk kachelslang niet zo duur hoor ! Kun je als verbindingsstuk altijd nog een PVC-sok gebruiken ... ('t is maar een idee ...)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb electrische zaken
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2011 22:19 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Zo, vandaag de eerste rit gemaakt (naar de apk; zie bij remmen). Eerst wilde de wagen niet starten vanwege een lekje in de aansluiting van de benzineleiding op de tank, waardoor lucht in de leiding werd getrokken. Een klemmetje loste dit op, maar de accu was vrijwel leeg.
Daarna loopt de wagen goed en stuurt lekker, de pvc buis rammelt niet.
De voltmeter komt niet uit het rode gebied, maar na thuiskomst blijkt de accu op 13,1 Volt te zitten, dus de dynamo laadt wel.
Ik heb de tank 3/4 vol getankt, waarna de meter 1/4 aangeeft. Hier moet ik dus ook eens naar kijken.
Verder nog niets nieuws te melden.

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group