Zoals ik in de rubriek lassen al heb geschreven, kan ik iedereen aanraden de startmotor eens los te halen. Die zit bij de HY op een zeer makkelijke bereikbare plek en je hoeft, na de voetplaat er uit te hebben gehaald, maar drie dingen los te halen: een accuklem, de +draad die op de startmotor zit en de bout die boven de startmotor zit. Daarna kan je hem met een beetje wrikwerk naar voren toe uit zijn bevestigingsgat nemen.
Mij motor wilde bijna niet rondkomen, terwijl de bedrading en de accu goed waren. Ook los draaide de startmotor niet echt willig, terwijl er geen speling op de bussen zat. De beide bronzen bussen aan de uiteinden bleken kurkdroog. Met wat olie er op (telkens een druppel en die er in laten trekken) draaide hij als een tierelier; alleen het startrondsel wilde niet vlot, dus dat kreeg ook een paar druppels olie, waarna alles prima ging.
Bij de montage heb ik een lik vet op de tanden van het rondsel meegegeven, want ook de tandwielkrans was kurkdroog. Het resultaat: een startmotor die de motor ronddraait als een tierelier.
Omdat ik allerlei accu's wil kunnen gebruiken, heb ik de leiding naar de startmotor verlengd. Een gewone (niet franse aansluiting) accu kan ik nu monteren, door er een paar blokjes onder te zetten, zodat het startrelais niet vastloopt op de versteviging van de accubak (linksachter).
Vandaag heb ik de massaschakelaar, die een vorige eigenaar vernieuwde maar niet monteerde, op zijn plek onder de bestuurdersstoel gemonteerd. Daarbij is mijn sleutel in het gat gevallen; die ligt nu ergens onderin de chassisbalken. Mocht iemand weten hoe ik die gemakkelijk terugkrijg, laat het me weten!
De aanjager maakt het geluid van een betonmolen. Het aandraaien van wat boutjes van buiten hielp niet. Wel bijzonder dat de motor loopt; bij de snoek gaat meestal een koolborstel vast zitten.
Na het loshalen van de aanzuigmond kon ik de ventilator op en neer bewegen, dus er is iets flink mis.
Gelukkig kan het kacheltje zo uit de unit worden getild en opzij vastgebonden worden; zelfs de slangen hoeven er niet af. Zoals een echte Citroën betaamt, biedt hij onderdak aan muizenissen (bij snoekbezitters is het tellen van muizennesten bij restauraties een normaal verschijnsel):
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: muizen vinden onderdak in HY
IMG_4708_1.JPG [ 101.85 KiB | 21673 keer bekeken ]
Misschien dat het ronddraaien van deze rommel voor de slijtage heeft gezorgd?
De unit zit dan nog vast met drie boutjes, van voren bereikbaar met een dopsleutel met dubbele verlenging. Gelukkig knapte er maar eentje af.
Wat een luxe, dat je dan de hele unit zo uit de wagen kan nemen. Op tafel verder werkt makkelijker.
De ligarex-ring om het aansluitrubber loshalen, een stuk of wat bevestigingen losmaken en de unit is in tweeën, met de ventilator en motor uitneembaar (zit met 3 busjes in rubber vast).
Het blijkt meteen, dat het lager van de motor aan de ventilatorkant veel speling heeft. Dat moet bekeken worden. Dus het imbusboutje uit de ventilator geschroefd, maar die zit stevig op het asje. Een leeg verfblik biedt uitkomst: de motor past er mooi in en de ventilator wordt over een groot oppervlak ondersteund, zodat je met een drevel het asje uit kunt drijven.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: verfblik als hulpgereedschap
IMG_4709_1.JPG [ 101.86 KiB | 21673 keer bekeken ]
Dan krijg je meteen het euvel te zien: een gat van 9mm waarin een asje van 6mm ronddraait.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: motortje aanjager, lager flink uitgelubberd.
IMG_4714_1.JPG [ 81.15 KiB | 21673 keer bekeken ]
Het bovenplaatje kan verwijderd worden door de vier omgezette puntjes met een stomp beiteltje terug te slaan en dan het plaatje er voorzichtig af te slaan. Dan is meteen te zien, dat er flink wat ijzer is afgeslepen. Het ligt keurig radiaal geordend op de magneten. Op de foto is links deze ordening te zien, rechts heb ik het slijpsel op een hoopje geveegd.
Nu moet het lagertje vervangen worden; dit is van buiten bolvormig, zodat het zich zetten kan. Het zit met een hol/bol plaatje vastgefelst op het bovenplaatje. Hier moet ik nog even over denken, maar ik laat de oplossing nog weten.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: motortje met magneten en slijpsel
IMG_4713_1.JPG [ 106.99 KiB | 21673 keer bekeken ]
Omdat de verwarmingsunit er uit is, kan ik meteen goed bij het reservoir voor de ruitensproeier, die het niet doet. Deze ligt nu ook binnen op de werkbank om na te kijken. Dan met mooi weer ook de rottige koplamp-bevestiging maar eens verstevigen.
Groet, Lex