Kleppen stellen, de discussie

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Kleppen stellen, de discussie

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:Even de discussie afgesplitst
LEiPiE schreef:Makkelijkste is gewoon onthouden dat als een inlaatklep volledig open staat, c.q. net dicht zal gaan je dus beide kleppen van de bijbehorende andere cilinder kan stellen (inlaat cil 1 open, in- en uitlaat van 4 stellen).
Het is netter om te kijken wanneer een uitlaat open staat. Dan kan je de inlaat van degene daarna, en weer de uitlaat van degene daarna stellen. Wel volgorde 1342 aanhouden.

Dus uitlaat 1 open, inlaat 3 en uitlaat 4 stellen.

Zo zit je nooit op het randje van openen en sluiten, maar altijd in het midden. Met jouw methode zou een klep strak kunnen lijken te staan omdat ie slechts half open is ;)
Laatst gewijzigd door LEiPiE op za okt 15, 2011 1:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Melding van afsplitsen toegevoegd
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Had inderdaad inlaat en uitlaat omgedraaid (nu gewijzigd in zowel hierboven als faq).

Als je alle standen uitschrijft in een tabelletje (informaticus he ;)), dan is mooi te zien dat zolang van de ene cilinder uitlaat of inlaat open is, die van de andere dicht zijn. En dat het befaamde tuimelmoment (indien gedefinieerd als het moment dat van 1 cilinder de uitlaat dicht is en de inlaat net opent) precies midden in het tijdsbestek zit dat van de andere cilinder beide kleppen dicht zijn.
Bijlagen
ontsteking-4tact.png
ontsteking-4tact.png (8.89 KiB) 17931 keer bekeken
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Kleppen stellen, de discussie

Bericht door Ree »

Iedere DS specialist zal deze zelfde motor in de ID koud stellen met een 0,05mm krappere klepspeling. In alle DS handboeken staat namelijk dat je deze motor koud moet stellen.

In alle HY handboeken (op 1 na, dus) staat dat je deze motor warm moet stellen.

Er zijn wat verschillen tussen deze motor in de HY en ID, maar ik kan geen fundamenteel verschil bedenken waarom de kleppen anders gesteld moeten worden.

Volgens mij kan het dus gewoon allebei.
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door Otje »

EUREKA !
Een tijdje geleden heb ik van een kennis, die al vanaf z'n 16e (hij is inmiddels 60 ...) bij een Citröen-garage werkt, het door hem destijds in de praktijk gebezigde originele "Reparatie handboek HY" nr. 535 (jaartal van uitgave kan ik niet ontdekken) gekregen. En jawel: in hoofdstuk "Handeling Nr. HIN.112-0: Afstellen van de kleppen" wordt specifiek gemeld: "Stel de kleppen af bij koude motor. De motor moet gedurende minstens 6 uur hebben stilgestaan".

Zie: https://picasaweb.google.com/1184166139 ... 4961765138

(hoop dat e.e.a. "leesbaar" is; kreeg de foto niet in dit bericht geplaatst ... :( )

Voor zover ik weet is dit voor mijn kennis jarenlang "de" leidraad geweest ... en heeft hij vele HY's onder handen gehad ...

Groet,
Gert

P.S.: heb, inmiddels al bijna 10 jaar geleden, bij het magazijn in Heesch een (kopie-) reparatie handboek aangeschaft. Iemand (voor een gereduceerde prijs ...) interesse ?
Overigens, om enige desillusie over dit topic te voorkomen: óók dáárin wordt voorgeschreven: "kleppen stellen bij koude motor" !!!
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Juist een desillusie :shock: Dacht dat er eindelijk consensus over was :D

Oh maar wacht even, ik zie boven aan de pagina 'HIN-112-0' staan... dat is een handeling voor een Indenor dieselmotor... misschien dat daar die hele discussie door komt? Benzine warm stellen, diesel koud?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Water op zuiger...

Bericht door Ree »

Otje schreef:Een tijdje geleden heb ik van een kennis, die al vanaf z'n 16e (hij is inmiddels 60 ...) bij een Citröen-garage werkt, ... !!!
Zoals ik al eerder zei: iedere garage stelt deze motor koud. Ik kan geen argument verzinnen waarom het lange slag ID blok anders gesteld moet worden dan het HY blok. In de meeste HY handboeken staat dat het warm moet en dat kan ook prima, dus lekker belangrijk allemaal. Als je maar de juiste waardes aanhoudt.

Ik doe het altijd warm zodat ik geen koude handjes krijg. Afbeelding
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Water op zuiger...

Bericht door Joost »

Die 0,05 mm is ook een heel klein verschil.

Dat kan al het verschil zijn tussen de voelermaat er met enige klemming tussendoor halen of er met iets zwaardere klemming tussendoor halen.
Dat verschilt per monteur dus.
Ik stel altijd de motor zoals hij binnen staat, warm of koud daar kijk ik niet zo naar.

Als de kop er net opgelegd is dan na enkele kmters even controleren en dan vind ik het wel weer goed.
Gebruikersavatar
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 209
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
Kenteken: 33-AB-38
Locatie: langweer

Re: Kleppen stellen, de discussie

Bericht door brammie »

Ree schreef:Iedere DS specialist zal deze zelfde motor in de ID koud stellen met een 0,05mm krappere klepspeling. .
nou snap ik even iets niet
als je motor koud is is de speling groter dan als hij warm is(metaal zet immers uit bij warmte)
waarom zetten ze dan een krappere speling bij koude motor??
lijkt mij dat ze hem dan juist ruimer zetten :?
of zit ik nou fout te denken
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Kleppen stellen, de discussie

Bericht door Otje »

misschien dat daar die hele discussie door komt? Benzine warm stellen, diesel koud?
... en, om de verwarring hélemaal compleet te maken: als je op gas rijd moeten de kleppen nóg eens 0,05 mm ruimer gesteld worden (aangezien op gas rijden zorgt voor een hogere verbrandingstemperatuur waardoor de klepstelen nòg verder uitzetten ...)
Ikzelf laat me inspireren door de ervaringen van (reeds) doorgewinterde gas-rHYders: eerst (koud) stellen: inlaat 0,25 mm, uitlaat 0,30 mm. Vervolgens motor laten draaien totdat 'ie warm (niet heet !) is en alles op diezelfde maten nog eens ná-stellen.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie