nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
Hallo allemaal,
ik heb echt de slechtste proefrit ooit gehad, een uur aan het kloten geweest met de ontsteking, blijkt dat de puntje op wonderbaarlijke wijze versleten zijn ik ben er niet aan geweest en hij heeft zeker 5000km goed gedraait. wel nieuwe bobine geplaatst maar dat is alles. nieuwe puntjes erin en lopen weer ook gelijk het condensatrotje vervangen.
Alleen een enorme olie lekkage, van-tussen-uit het carter en het blok onder de krukaspoeli.
ik heb nieuwe halve manen er tussen gedaan en netjes een rupsje hylomar rondom. op volgorde aangedraaid, maar tjee het spoelt eruit. moeten daar meer pakkingen tussen ofzo? ik heb niets wat past ook niet in de pakkingset van het magazijn.
voordat iemand roept dat het de keerring is, Die is het niet. vorig jaar vervangen en kurkdroog. tis echt de halve maan pakking daar.
ik moet nog ff goed kijken waar het precies vandaan komt (wellich in de hoekjes) maar wat een ellende zeg, vrijdag moet ie naar duitsland en ik heb alleen nog morgenvroeg om dit recht te zetten.
ik begin zo langzamerhand wel de balen te krijgen van die ouw meuk hoor. tis gewoon niet eens acceptabel te krijgen zonder dat je er 2 weken fulltime werk in propt.
Ik ga morgen ook het modernere PCV systeem erop zetten, hY heeft nu gewoon een caterontluchtings pijp onderaan die dop ik wel ff af. dan is er iig vaccuum in het onderblok.
grtz Thomas
ik heb echt de slechtste proefrit ooit gehad, een uur aan het kloten geweest met de ontsteking, blijkt dat de puntje op wonderbaarlijke wijze versleten zijn ik ben er niet aan geweest en hij heeft zeker 5000km goed gedraait. wel nieuwe bobine geplaatst maar dat is alles. nieuwe puntjes erin en lopen weer ook gelijk het condensatrotje vervangen.
Alleen een enorme olie lekkage, van-tussen-uit het carter en het blok onder de krukaspoeli.
ik heb nieuwe halve manen er tussen gedaan en netjes een rupsje hylomar rondom. op volgorde aangedraaid, maar tjee het spoelt eruit. moeten daar meer pakkingen tussen ofzo? ik heb niets wat past ook niet in de pakkingset van het magazijn.
voordat iemand roept dat het de keerring is, Die is het niet. vorig jaar vervangen en kurkdroog. tis echt de halve maan pakking daar.
ik moet nog ff goed kijken waar het precies vandaan komt (wellich in de hoekjes) maar wat een ellende zeg, vrijdag moet ie naar duitsland en ik heb alleen nog morgenvroeg om dit recht te zetten.
ik begin zo langzamerhand wel de balen te krijgen van die ouw meuk hoor. tis gewoon niet eens acceptabel te krijgen zonder dat je er 2 weken fulltime werk in propt.
Ik ga morgen ook het modernere PCV systeem erop zetten, hY heeft nu gewoon een caterontluchtings pijp onderaan die dop ik wel ff af. dan is er iig vaccuum in het onderblok.
grtz Thomas
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
voor de zekerheid: heb je ook het metalen halve maantje vervangen? ultiem goed vetvrij gemaakt alvorens te monteren?
gr Teun
gr Teun
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
En er horen nog 2 kleine rechte stukjes kurk voor de afdichting.
Zie bijgaande tekening uit het WHB. het gaat om pos 9 die er twee maal in zit, aan beide kanten dus!
.
.
Zie bijgaande tekening uit het WHB. het gaat om pos 9 die er twee maal in zit, aan beide kanten dus!
.
.
Re: nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
Nou ben ik de weg kwijt.
welk metalen halve maantje? deze is er ook niet uit gekomen. waar staat die op de tekening 1-114/2 van Hyvonne? uiteraard ultiem vetvrij gemaakt.
die stukjes nummer 9 zitten er ook niet in. horen die zowel aan de bak als de voorkant van de motor? (althans ik heb ze er niet ingezet want volgensmij zitten ze er al.
ik denk dat je de witte pakkingkjes bedoelt op deze foto. Ik heb die lagerkap deksel er niet eens afgehad. de carterpan sluit daat gewoon met de kurk pakking op aan, deze is netjes in de hylomar gezet en nog lekt ie? mis ik toch nog iets?

moet ik eens kijken in de pakking set. is dat gewoon een 4kant stukje kurk? in de pakking set zit wel iets wat lijkt op een karterpan pakking maar die boutgaten komen niet overeen en die zat er niet tussen dus heb hem er tussenuit gelaten. Mijn blok is trouwens totaal anders als op je plaatje,
begin steeds meer te denken om die hele ouwe zooi eruit te slopen, wat hadden die idiooten gezopen joh toen ze dit hebben bedacht? uit engineering oogpunt is zo'n beetje alles aan die motor bedacht om stuk/lek te gaan. het blijft wel lopen maar dat is dan ook echt alles.
ik sleutel al jaren met plezier en goed resultaat maar deze bus haalt het bloed onder mijn nagels vandaan.
grtz Thomas
welk metalen halve maantje? deze is er ook niet uit gekomen. waar staat die op de tekening 1-114/2 van Hyvonne? uiteraard ultiem vetvrij gemaakt.
die stukjes nummer 9 zitten er ook niet in. horen die zowel aan de bak als de voorkant van de motor? (althans ik heb ze er niet ingezet want volgensmij zitten ze er al.
ik denk dat je de witte pakkingkjes bedoelt op deze foto. Ik heb die lagerkap deksel er niet eens afgehad. de carterpan sluit daat gewoon met de kurk pakking op aan, deze is netjes in de hylomar gezet en nog lekt ie? mis ik toch nog iets?

moet ik eens kijken in de pakking set. is dat gewoon een 4kant stukje kurk? in de pakking set zit wel iets wat lijkt op een karterpan pakking maar die boutgaten komen niet overeen en die zat er niet tussen dus heb hem er tussenuit gelaten. Mijn blok is trouwens totaal anders als op je plaatje,
begin steeds meer te denken om die hele ouwe zooi eruit te slopen, wat hadden die idiooten gezopen joh toen ze dit hebben bedacht? uit engineering oogpunt is zo'n beetje alles aan die motor bedacht om stuk/lek te gaan. het blijft wel lopen maar dat is dan ook echt alles.
ik sleutel al jaren met plezier en goed resultaat maar deze bus haalt het bloed onder mijn nagels vandaan.
grtz Thomas
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
Deze foto (hyvonne) geeft de koppelingszijde aan , wanneer je bij citroworld bij de kurkenpakking kijkt en je klikt door naar de tekening zie je het metalen plaatje,deze zit alleen aan de voorzijde.
ik ga er binnenkort ook mee aan het werk, het zou kunnen dat de halve metalenplaat te hoog is en daardoor de pakking onvoldoende wordt ingedruk. maar dat moet eerst gemeten worden.
meten is weten.
kan mij niet herrineren dat er extra stukjes pakking bij de halve pakkingen worden geleverd, zowel kurk als rubberen.
suc6
ik ga er binnenkort ook mee aan het werk, het zou kunnen dat de halve metalenplaat te hoog is en daardoor de pakking onvoldoende wordt ingedruk. maar dat moet eerst gemeten worden.
meten is weten.
kan mij niet herrineren dat er extra stukjes pakking bij de halve pakkingen worden geleverd, zowel kurk als rubberen.
suc6
Re: nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
Bij revisie ben ik ook wezen puzzelen met kurk en is gelukt. Vooralsnog helemaal dicht.
Onder de kurkenpakking een reepje vloeibare pakking gelegd, niet enkel voor lekkage maar zo bleven ze ook mooi om zijn plek liggen.
Foto's zie linken hieronder. Krijg ze niet afgebeeld hier
- http://www.mijnalbum.nl/Foto-W47GLQ7D.jpg
- http://www.mijnalbum.nl/Foto-E6KQJRRL.jpg
Onder de kurkenpakking een reepje vloeibare pakking gelegd, niet enkel voor lekkage maar zo bleven ze ook mooi om zijn plek liggen.
Foto's zie linken hieronder. Krijg ze niet afgebeeld hier
- http://www.mijnalbum.nl/Foto-W47GLQ7D.jpg
- http://www.mijnalbum.nl/Foto-E6KQJRRL.jpg
Re: nieuwe halve maan kruk maar enorme lekkage
Ah dat stukje ijzer......... whoops, ik heb het voor elkaar hoor. wat een ge-etter zeg.
de 0.5mm metalen halve maan zat er niet tussen toen ik het uit elkaar haalde om de lekkage van vorig jaar op te lossen, ik heb de oude pakking nog in het vuile carter zitten en gecheckt maar hij was er echt niet meer.
Dus, goed gekeken en schoon gemaakt vanochtend, en olie warm gereden, thuis aangekomen en jaa hoor het sputterde er lettelijk uit.
dussss boel weer uit elkaar en wat blijkt de pakking is er op de lager-kap-bout-uitsparingen (galgje) aan de voorkant van de motor dubbel geklapt en gescheurd, daarmee meteen duidelijk wat de functie van die halve maan vormig 0.5mm dikke stalen plaatje is. deze hoort het kurk op zijn plek te houden als je het carter vast draait.
anyway wij naar Ronald van Citrotech in Oldebroek spullen opgehaald, nieuwe kurken en stalen plaatje, deze na thuiskomst lichtelijk in de hylomar gekloddert om het erin te plakken zeg maar. carter voorzien van nieuw laagje hylomar, boutjes er weer onder, uitlaatje weer opgehangen en afgemonteerd (nog dicht ook). e voila helemaal dicht nu, voor het eerst een lekvrije motor. (voor zolang het duurt)
nu nog ff de carb goed afstellen, en ontsteking checken. en dan is het klaar. volgens mij is de contacthoek van de ontsteking niet helemaal correct. de licht hoogte wel, maar dat is nog best een gepuzzel geloof ik.
op naar duitschland iig.
grtz Thomas
de 0.5mm metalen halve maan zat er niet tussen toen ik het uit elkaar haalde om de lekkage van vorig jaar op te lossen, ik heb de oude pakking nog in het vuile carter zitten en gecheckt maar hij was er echt niet meer.
Dus, goed gekeken en schoon gemaakt vanochtend, en olie warm gereden, thuis aangekomen en jaa hoor het sputterde er lettelijk uit.
dussss boel weer uit elkaar en wat blijkt de pakking is er op de lager-kap-bout-uitsparingen (galgje) aan de voorkant van de motor dubbel geklapt en gescheurd, daarmee meteen duidelijk wat de functie van die halve maan vormig 0.5mm dikke stalen plaatje is. deze hoort het kurk op zijn plek te houden als je het carter vast draait.
anyway wij naar Ronald van Citrotech in Oldebroek spullen opgehaald, nieuwe kurken en stalen plaatje, deze na thuiskomst lichtelijk in de hylomar gekloddert om het erin te plakken zeg maar. carter voorzien van nieuw laagje hylomar, boutjes er weer onder, uitlaatje weer opgehangen en afgemonteerd (nog dicht ook). e voila helemaal dicht nu, voor het eerst een lekvrije motor. (voor zolang het duurt)
nu nog ff de carb goed afstellen, en ontsteking checken. en dan is het klaar. volgens mij is de contacthoek van de ontsteking niet helemaal correct. de licht hoogte wel, maar dat is nog best een gepuzzel geloof ik.
op naar duitschland iig.
grtz Thomas