Gert jan.
Een mooi stukje kostenbesparing heb je beschreven. Hoewel Kwibus nu nog op nieuwe firestone's 19x400 staat toch deze week ook een paar oude velgen onder handen genomen en je tips ter harte genomen
.
De firestone's kunnen mooi onder de andere bus waarvan het karkas door het rubber uitpuilt
Eerst heel kort overwogen om voor de makkelijke weg te gaan maar naast de aanschaf van aangepaste velgen ging me dat qua budget (800,- euro velgen en 200,- euro coaten) toch een stap te ver.
Bij de ijzerhandel uit een 2mm dikke plaat 10 strippen laten knippen van 2 cm breed. Mooi dat jij al had aangegeven dat 3 mm niet zou gaan werken
Bijlage:
1 velg.jpg [ 360.44 KiB | 18499 keer bekeken ]
Daarna een kale velg gepakt en met een lijmklem de strip vastgezet op de rand
Bijlage:
2 velg.jpg [ 250.08 KiB | 18499 keer bekeken ]
Daarna heb ik met kleine lasjes zonder al te veel warmte in de velg te brengen de strip rond de velg vastgezet. Telkens de strip met een lijmklem stevig op de velg gedrukt
Bijlage:
2a velg.jpg [ 330.73 KiB | 18499 keer bekeken ]
Na het vastzetten van de strip zijn alle lasrupsjes netjes glad weggeslepen
Bijlage:
2b velg.jpg [ 303.09 KiB | 18499 keer bekeken ]
Hierna is de velg / strip overgang glad geplamuurd met staalplamuur zodat de band straks mooi over de gelaste ring kan schuiven
Bijlage:
3 velg.jpg [ 939.09 KiB | 18499 keer bekeken ]
De zijkant heb ik met montagekit afgekit en daarna is de boel eerst in de menie gezet
De oude verflagen heb ik met een komborstel verwijdert en de kale velg mooi met hamerrite zilver gespoten.
Vandaag de eerste velg naar de bandenboer gebracht
er komt een 205/80/16 licht truck band op met lekker grof M/S profiel erop.
Wanneer het uitbalanceren goed gaat kunnen de laatste 3 velgen ook aangepakt worden.
Kosten aanpassen standaard velg:
strip 10x 20x2 mm 10 euro (4 velgen)
Hamerrite spuitbus 16 euro (voor 2 velgen)
komborstel voor op de slijptol 15,- euro
lamelschijf 6,- euro
afbbraamschijf 6,- euro
band met binnenband ? volgende week weet ik meer
Al met al 2,5 uur bezig geweest.
De suggestie die eerder gedaan is met een goedgevulde werkplaats is wat overtrokken denk ik, een lasapparaat, slijptol en een lijmklem met hamer volstaan voor deze klus en een behulpzame bandenboer