Het is nu vr 29 maart, 2024 11:27


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Olielekkage
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2004 8:51 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Tsja, Hy lekt dus wat olie...

De motor is een H78 uit 1978 :-)


plaats 1 is waar het huis van de onderste poelie op het blok gebout zit.
(dus niet zozeer de keerring van de poelie)

Kan ik dit er zomaar afnemen en bv met vloeibare pakking afdichten?


Plek 2 is tussen het blok en de bak.
komt dit van de krukaskeerring of zijn er nog andere mogelijkheden?

Graag tips hoe dit te verhelpen.

(ps, het is niet zomaar een drupje, maar wel 0,5 liter op 200 km :cry:

Groetjes,
Aad


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2004 12:31 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
0,5 liter per 200 km is erg veel om te lekken. Bij mij was het ook zo (liep op naar 1 liter per 100 km!) het bleek via de inlaatkleppen (afdichting klepsteel) en versleten zuiger te verdwijnen. Te zien aan grote blauwe pluimen bij gas loslaten bij hogere toeren en een heerlijke geur van verbrande olie. Oplossing; andere motor erinzetten.

Succes,

Stef

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jun, 2004 11:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Om nu voor het vervangen van 2 keeringen en een pakking de motor
(waar misschien hetzelfde of nog meer aan mankeerd) te vervangen
gaat me iets te ver.Het voorste deksel kan je zo demonteren en er een
nieuwe pakking evt met vloeibare pakking exta monteren en een nieuwe
keering erin zetten.Voor de achterste keering zal je de motor los moeten
halen en hem een eind naar voor schuiven,zodat je de koppeling en het
vliegwiel kan demonteren en dan een nieuwe keering erin.gebruik wel
nieuwe vliegwielbouten en de momentsleutel.Maar ik raad je aan om eerst
de carterventilatie te controleren of alles schoon is.Die zit aan de zijkant
van de motor.Er bestaan ook toevoegingen aan de olie om rubber keeringen weer soepel te maken.Dus ik zou niet gelijk de boel uit elkaar gaan halen.
Succes.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2004 13:53 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Met het carteronderdruk cirquit weer geinstalleerd zoals het moet
lijkt het al een stuk(je) beter te gaan.

Deze zit middels een mechanisch klepje op het vacuum van het spruitstuk.

Motor ook schoongemaakt, en de lekkage zit dus middenvoor en achter,
daar waar het carterdeksel op de motor zit.

(die halve ronding)

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2004 7:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Aad. die halve ronding zou de kurken pakking kunnen zijn die daarin
zit,maar persoonlijk denk ik toch eerder aan de keeringen,zowel voor als
achter.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2004 8:15 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Ha Gerard, de voorste keerring van de poelie blijft mooi droog, dus die
kan ik alvast ontkrachten :-)

Achter heb ik nog geen idee.

Op een dag (die niet vandaag is) zal ik het carter er eens onder vandaan
schroeven en dan zien we wel verder. Tot die tijd is het bijvullen geblazen :-)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2004 9:48 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Tot voor kort niet echt carteronderdruk kunnen konstateren. Toen ik het kleppendeksel had verwijderd bleek waarom.

1 van de afdichtrubbers tussen het deksel en de bougieschacht zat er niet tussen. Natuurlijk zat er geen bij de reserve onderdelen, dus heb ik er zelf maar 1 gemaakt.

Nu wordt de olievuldop tenminste weer naar binnengezogen bij draaiende motor.

Het lekken is nog niet gestopt, maar ik verwacht dat het nu wel wat minder is. Overigens wordt er geen (niet merkbaar althans) olie verbrand. De uitlaat is mooi schoon en er zijn geen rookpluimen, ook niet bij koude start.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2004 12:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Aad.
wen er vast aan,bij elke demontage van het klepdeksel die 4 ringen en de
klepdekselpakking te vernieuwen(ze zijn gelijk als de DS)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2004 20:27 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 15 aug, 2003 15:41
Berichten: 21
Woonplaats: Culemborg
Terug van vakantie, score: 2,5 liter olie op 1000 KM.... Geef toe: wel wat geklommen in de Pyreneeën, maar ook op de terugreis bleef het peil dalen. Hij lekt wel een druppel als 'ie net stilstaat, vnl bij krukas vóór en achter maar ook weer niet zoveel. Een flink verbruik dus.
H78 motor uit 1975, vorig jaar als ruilmotor gemonteerd. Lang stilgestaan etc. Wat te doen?
Er klopt ook iets niet met 't mengsel of de ontsteking, hoewel precies gesteld, denk ik: Prima koude start, maar warm moeizaam starten met gas bijgeven. Kan er verband zijn met het olieverbruik?
Bas


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2004 10:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Bas.
Ik vermoed dat het slechte warme starten komt door te nauwe puntjes.
de olielekkage zou je kunnen proberen door een toevoeging die de rubbers in de motor weer soepel maken er toe te voegen bv.Wynn's
Anders zal je de keeringen moeten vervangen.Kijk wel even of de carter-
ontluchting goed werkt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2004 11:25 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 15 aug, 2003 15:41
Berichten: 21
Woonplaats: Culemborg
Beste Gerard,

De puntjes heb ik onderweg nog een keer nagesteld op 0.45mm na een fijn schuurpapiertje ertussendoor gehaald te hebben. Ik ruik ook vaak verbrande olie, dus vermoed ernstiger oorzaken.
Hoe controleer ik de onluchting van het carter?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2004 15:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Nu moet ik op mijn geheugen af(niet best na een herseninfarct)maar zit
er aan de zijkant van de motor geen pijpje naar beneden,waaraan de
motor een zeef zit,of gaat hij al naar de inlaat.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2004 20:20 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Bij mijn blok voel je nu dat ie het olievuldeksel naar binnen wil trekken als je het optilt en de motor draait (natuurlijk)

Overigens denk ik dat afremmen op de motor bij afdalen ook behoorlijk wat olie kost.....

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2004 14:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Aad.
Dat is vrij logisch,want normaal heeft elke motor een werkzijde waar de
cilinders ingesleten zijn,en in de bergen ga je bij het afdalen de zaak
ineens omdraaien en komt de werkzijde aan de andere kant van de cil.
Dus dat verbruikt olie.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2004 17:12 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 15 aug, 2003 15:41
Berichten: 21
Woonplaats: Culemborg
Aha, dus dat verklaart ook mijn pieken en dalen in het olieverbruik. Ik rem juist veel op de motor om de remmen te sparen, maar dat heeft dus ook z'n keerzijde...
Hoe zit dat bij langdurig (relatief) hard rijden. Slokt 'ie dan ook meer olie?

Bas


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group