Het is nu di 16 apr, 2024 15:19


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: waar lekt ie? / wat te doen met teveel olie
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2005 14:11 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Motor loopt wel goed en rijdt ook goed, maar loopt stationair niet helemaal 100% (geluid moet ik nog even bedenken hoe ik 't omschrijf).
Ik heb teveel olie (15W40, 20W40 lijkt niet meer te bestaan) bijgevuld, ik ben bang minimaal een halve liter! De eerste keer starten na 't vullen kostte erg veel moeite, choke uit en gas er bij, uiteindelijk ging het goed... ondertussen start ie weer meteen, maar volgens de peilstok zit er nog te veel in.
Nu loopt dat er vanzelf wel weer uit, want mijn vermoeden is dat de afdichtingen een beetje lekken: de versnellingsbak glimt aan alle kanten en het kuiltje op de bak, onder de pookstang, stond een laag olie in. Daarnaast glimt het blok rondom de peilstok (maar niet alleen de peilstok).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(klik op de foto voor grote versie)

Iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken?

update: ik heb er ondertussen een goede liter :oops: uit laten lopen... nu is de peilstok tenminste netjes tot halverwege het smalle stuk.
Motor "frot" nog wel bij stationair draaien. Ik dacht overigens ook af en toe kleine luchtbelletjes in de benzineleiding te zien, maar echt gelijk met 't geluid (wat wel regelmatig is) was het niet.

Daarnaast heb ik in ieder geval geconstateerd dat 't lekt vanuit de versnellingsbak... onder 't schakel gedeelte (waar de pennen zitten die door pook worden verschoven) is na een nacht weer een rand olie komen te zitten. Weet alleen niet welke olie dat is :(

Heb hard een werkplaatshandboek nodig, want 't instructieboekje zegt bar weinig (wat betreft soorten olie, hoeveelheden etc.)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2005 22:45 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Heb even meer foto's genomen van de onderkant. Nadat ik 'm met geen mogelijkheid op twee babybruggen kon krijgen (koppeling, gas en rem bedienen tegelijk lukt me niet en in de tijd dat ik gas los en rem vol in had was ik al weer van de bruggen af. Handrem lukte ook niet, uiteindelijk maar gewoon aan een kant opgekrikt :D
Ik weet helaas nog niet hoe alles heet daaronder (wacht nog op m'n werkplaatshandboek :)).
Foto's genomen na een eind schoonpoetsen (zodat ik de volgende keer tenminste kan zien waar 't natter is geworden). Tevens alle bouten van 't ondercarter en omgeving nagelopen, maar die zitten allemaal wel vast.

(klik op de foto's voor de grote versies (+/-400KB per stuk!))

Afbeelding
Ondercarter en versnellingsbak, net na schoonvegen.
Afbeelding
Onderplaat versnellingsbak?
Afbeelding
Onderplaat versnellingsbak?
Afbeelding
Aftapbout versnellingsbak?
Afbeelding
Uitlaatcorrossie en nog meer olie.
Afbeelding
Nog een boel olie (onderkant versnellingsbak en stuurstangen?)
Afbeelding
Iets van 10 minuten na 't schoonvegen...
Afbeelding
Ondercarter, stuurboord, olie vanaf de peilstokopening en carburateur.

(had de carburateur er ook nog even op moeten zetten bedacht ik me net.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 15:50 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
"had de carburateur er ook nog even op moeten zetten bedacht ik me net."

Hmm? Hoe heb je hem dan laten lopen? Niet zeker?

Je hebt vast wat olielekkage bij de benzinepomp (want dat heb ik ook).

verder vermoed ik bij de halfronde aansluitingen van het carter voor en
achteraan de motor (had ik ook)

Deze heb ik vernieuwd.

Een drupje bij de ontstekingsklok wellicht?

Ik heb de hele carterontluchting moeten herstellen maar dat bleek nog niet genoeg.

Na een tip op dit forum om eens een busje Wynns Supercharge door de olie te mikken gaat het eindelijk wat beter met het olieverbruik.
(en de lekkage)

Verder een flesje lekstopspul voor radiatoren om de lekkage op 1 van de cylinderbussen te stoppen(onderkant, 't koelwater drupte in het carter. Het was maar goed dat de olie zich ververste met 1 liter per 100 km) :-)

Hierna een flinke lange rit waarbij 't blok goed op temperatuur kwam en onze HY was weer het ventje.


Laatst bijgewerkt door Webmeistera op di 12 apr, 2005 16:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 16:04 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Webmeistera schreef:
"had de carburateur er ook nog even op moeten zetten bedacht ik me net."

Hmm? Hoe heb je hem dan laten lopen? Niet zeker?

Kromme zin van mij, ik bedoelde dat ik die ook nog even *op de foto* had moeten zetten :D
Hij zit nog lekker waar ie moet zitten.

Citaat:
Je hebt vast wat olielekkage bij de benzinepomp (want dat heb ik ook).

verder vermoed ik bij de halfronde aansluitingen van het carter voor en
achteraan de motor (had ik ook)

Deze heb ik vernieuwd.

Een drupje bij de ontstekingsklok wellicht?

Dan moet ik 'm eerst vinden :)

Citaat:
Ik heb de hele carterontluchting moeten herstellen maar dat bleek nog niet genoeg.

Na een tip op dit forum om eens een busje Wynns Supercharche door de olie te mikken gaat het eindelijk wat beter met het olieverbruik.
(en de lekkage)

Daar zal ik eens naar op zoek gaan, denk dat ik een wat betere klant wordt bij Auto 't Oosten (daar hebben we toen we onze flatauto (en de vorige) hebben moeten repareren veel gehaald).

Citaat:
Verder een flesje lekstopspul voor radiatoren om de lekkage op 1 van de cylinderbussen te stoppen(onderkant, 't koelwater drupte in het carter. Het was maar goed dat de olie zich ververste met 1 liter per 100 km) :-)

Hoe kun je dat zien?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 16:27 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Citaat:
Een drupje bij de ontstekingsklok wellicht?

Dan moet ik 'm eerst vinden :)

Als je binnen staat zit ie achter de carburateur. Er komen 5 slangetjes uit waarvan er 4 naar de boegies gaan en 1 naar de bobine.

Citaat:
Verder een flesje lekstopspul voor radiatoren om de lekkage op 1 van de cylinderbussen te stoppen(onderkant, 't koelwater drupte in het carter. Het was maar goed dat de olie zich ververste met 1 liter per 100 km) :-)

Hoe kun je dat zien?[/quote]

Luchtbelletjes in het water van de radiator (bij koude motor met dop eraf laten draaien was een hint, maar toen er koelvloeistof uit de motor druppelde terwijl de carterpan eraf was wist ik het zeker :-)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 17:50 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Webmeistera schreef:
LEiPiE schreef:
Webmeistera schreef:
Een drupje bij de ontstekingsklok wellicht?

Dan moet ik 'm eerst vinden :)

Als je binnen staat zit ie achter de carburateur. Er komen 5 slangetjes uit waarvan er 4 naar de boegies gaan en 1 naar de bobine.

Ah ok, dat noem ik altijd de verdelerkap ;)
Maar eigenlijk is dat inderdaad alleen 't rubber er omheen logisch gezien.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 11:30 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik ga binnenkort de olie maar helemaal verversen voor de zekerheid, maar heb even een snel vraagje: kan het kwaad er zowel een flesje Wynns super charge als Stop Leak in te gooien?
Dat Stop Leak naast nog meer lekken dichten ook de rubbers conditioneerd klinkt me namelijk ook wel goed.
Maar dat betekent wel dat er totaal dan dus 3.5 liter olie + de twee flesjes (250ml per stuk dacht ik) in moet toch?
Eerst vanavond maar weer ff opkrikken om te kijken hoeveel er nog over is van m'n schoonmaakwerk :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2005 0:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
LEiPiE schreef:
Ik ga binnenkort de olie maar helemaal verversen voor de zekerheid, maar heb even een snel vraagje: kan het kwaad er zowel een flesje Wynns super charge als Stop Leak in te gooien?
Dat Stop Leak naast nog meer lekken dichten ook de rubbers conditioneerd klinkt me namelijk ook wel goed.
Maar dat betekent wel dat er totaal dan dus 3.5 liter olie + de twee flesjes (250ml per stuk dacht ik) in moet toch?
Eerst vanavond maar weer ff opkrikken om te kijken hoeveel er nog over is van m'n schoonmaakwerk :)


Nou, alle olie er uit laten lopen... iets meer dan 2 liter kwam er uit, terwijl er 4 in hoort te zitten (en ook in zat)!
In ieder geval nu weer gevuld met 3.4 liter olie + de twee flesjes.
Motor klinkt in ieder geval wel anders (beter), maar draait stationair nog steeds niet helemaal lekker.
Daarnaast: na een rondje van iets van 3 kilometer kwam er toen ik stil stond met regelmaat (ik denk met een interval van een halve tot een hele seconde) rookwolkjes/walm/damp uit de olievulopening (dop er even af gehaald om de supercharge er in te gooien).
Nadat ik de motor had uitgezet bleef 't nog steeds walmen, dus ik twijfel over een theorie van een kennis (die denkt dat er uitlaatgassen 't blok in lekken).
Geen idee wat 't dus precies is.

Eerst kijken hoe dit gaat en indien 't niet veel beter is dan toch maar over op goedkopere olie (heb nu 15W40 Shell Helix Super, a 30 euro per 5 liter... dacht goede te kopen, maar dit bleek dus wel erg duur te zijn).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group