Inmiddels hebben we al heel wat kilometers met het busje achter de rug. Ik heb hem in 2003 gekregen toen mijn opa overleed. Hij heeft hem in 1980 gekocht toen ik 4 jaar oud was. Destijds voor 1000 gulden. Een mooie prijs, voor een busje met 6000 kilometer op te teller. De bus werd gebruikt als bedrijfswagen (kolenboer) en als kampeerauto. Sinds 1982 hebben we met het busje gekampeerd bij het HY team en is HY mede door het team op de weg gehouden. De afgelopen jaren zijn we ermee een keer of drie naar Zuid-Engeland geweest, een keer naar Schotland, twee keer Zweden, veel naar Frankrijk, en we hebben en jaar in Stuttgart gewoond waar HY met ons meeging. Vanuit daar zijn we naar Zwitserland, het Zwarte Woud en de rest van Duitsland geweest. Zo af en toe proberen we ook een meeting van Le-Camion of het HY team mee te pikken, maar dat lukt niet zo heel vaak.
Er staat nu zo'n 120k op de teller. Het busje heeft de afgelopen 42 jaar nog nooit een lasapparaat gezien, en dat begint hem nu een beetje op te breken.
De onderkant lijkt nog helemaal hard, al is er een naad waar het niet dragende plaatwerk los zit. Daar heb ik even geen plaatje van. Aan het plaatwerk - en wat dat allemaal verbergt - zitten wel wat puntjes.
Krikpunt LV:

Krikpunt LA:

Dit is ook dikker dan dat het hoort te zijn:

Bij schuifdeur:

Onderkant schuifdeur:

De gebruikelijke ellende bij de koplampen:

Hier zat vroeger de spiegel gepuntlast. Vroeger.

Klein puntje:

Dus om te beginnen het kitscherige interieurtje eruit gehaald, anders kan er niet gelast worden. Voor het eerst in meer dan 30 jaar dat ik het busje zo leeg heb gezien.

In de hoek rechts boven op de foto bleek er van boven lekkage te zijn. Al het hout van het interieur was volledig weggerot. Het is onbegrijpelijk dat het staal daar nog best hard is. Blijkbaar is het van erg goede kwaliteit.

Al zijn er wel wat roestbobbels te zien. Ik ben benieuwd hoeveel ellende ik hierachter ga aantreffen...

En hoe nu verder? 10 januari gaat het busje naar het Chateau Deux Chevaux voor al het nodige laswerk. De bedoeling is dat ie er dan weer 40 jaar tegen kan. Hopelijk nog wat meer.
Als ik nieuwe plaatjes heb, zal ik ze met jullie delen.
Grtn,
Ree