Het is nu do 28 maart, 2024 13:47


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 702 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: za 22 apr, 2017 19:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
En dus. Begonnen met wat structuur aan te brengen.

Afbeelding

Eerste observatie bij het loshalen van de kop was dat sommige bouten echt muurvast zaten, andere handvast. Ik weet zeker dat de kop er nog nooit eerder is afgeweest.

De oorzaak van de muurvaste is niet lastig te raden. Dat komt door het aankoeken. Soms olieprut, soms kalk.

Afbeelding

Het is er ook niet brandschoon...

Afbeelding

Afbeelding

Kop eraf...

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk niets opmerkelijks te zien. Aan de kleppen is wel te zien dat het een olieboot is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zitten verder nog mooi hoog.

Aan de bussen is niets te zien...

Afbeelding

En al helemaal niet op deze foto's :)

Afbeelding

Bij de pakking zijn geen sporen van lekkage te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Wel wat koek.

Afbeelding

Dus. Tijd voor pauze.

Afbeelding

Mijn conclusies: ik ga het carter eraf halen om de zuigerveren te kunnen vervangen, de kop een beurtje geven en daarna de boel weer netjes opbouwen. Hoop dat het olieverbruik dan minder is en dat ie daarna weer gewoon koelt.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: za 22 apr, 2017 19:45 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Alleen zuigerveren is een groot risico. Heb daar hele nare ervaring mee. Ik zou zuigers en cilinders vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: za 22 apr, 2017 22:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ree,

Ik begrijp dat je nu niet meer wil doen dan noodzakelijk is en als ik de foto's bekijk dan lijkt het heel erg op het probleem wat Gert met Otje heeft, nl dat de kop niet goed vast heeft gezeten. Je schrijft zelf al dat een aantal kopbouten maar handvast zaten en ik durf te wedden dat het de bouten waren aan de linker voorkant van het blok (in rijrichting). Je schrijft ook dat de pakking geen sporen van lekkage laat zien, dat zie ik anders want datzelfde gedeelte van de pakking is nat van de olie die er langs geperst is doordat de kopbouten niet vast (genoeg) zaten.
Als ik jou was dan zou ik de cilinders evt licht hohnen en dan nieuwe zuigerveren plaatsen en deze reis de voorschriften voor het aantrekken van de kopbouten goed opvolgen. Daarnaast zou ik beslist de kop bij een revisieboer laten checken op vlakheid want waarschijnlijk heeft deze toch wel averij opgelopen en moet dan nodig even gevlakt worden. Beslist doen!
Uiteraard een nieuwe koppakking en voordat je met dit alles begint het hele blok goed schoonmaken, dwz vooral de boutgaten uiterst schoonblazen en ook de waterkanalen goed doorspoelen.
Verder kan ik je alleen veel wijsheid en succes wensen!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: za 22 apr, 2017 22:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Jacques,

Dat is dus precies mijn plan!

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: za 22 apr, 2017 23:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Raymond,
ik kan het verhaal van Jacques absoluut onderschrijven waarbij de opmerking van Marc
Citaat:
Alleen zuigerveren is een groot risico. Heb daar hele nare ervaring mee. Ik zou zuigers en cilinders vervangen.
absoluut "hout snijdt". Gezien de "staat" van jouw cilinderkop volgens jouw foto's is een "complete overhaul" van de kop beslist geen overbodige luxe. Zou zéker de kop een keer laten vlakken, wellicht óók nieuwe klep-seals en inderdaad een complete set nieuwe cilinders/zuigers (en wanneer je dan tóch bezig bent (en - te zien aan de laatste foto - je het hele motorblok hebt uitbouwd): controleer dan meteen even de staat van de krukas alsmede lagerschalen van de zuigerstangen. Je kunt er nú bij).
Beslist NIET om mijzelf aan te prijzen maar enkel om je te behoeden voor de door mijzelf soms gemaakte blunders adviseer ik je om die verslagjes van mij (zoals vermeld in mijn laatste draadje van afgelopen week) even door te lezen. Oók i.v.m. allerlei "weetjes/instrukties/handigheidjes" die je bij deze reparatie nodig zult hebben. Zoals: bestudeer dit óók eens: https://site.flyinghy.nl/page/page/95 ...
Oh ja, alvast ter kennisname: "nieuwe" cilinderkop-bouten zijn niet (meer) te krijgen, je zult dus de "oude" goed moeten inspecteren en goed schoonmaken alvorens ze te hergebruiken. Bij twijfel (roestputjes; beschadigde kop; beschadigde draad etc.) zijn er in het magazHYn in Heesch nog bakken vol gebruikte exemplaren te vinden.
Suc7 !
Gert
P.S.
Citaat:
ik ga het carter eraf halen om de zuigerveren te kunnen vervangen
... mmm .... het één zit ònder en het ánder zit bóven in/aan/op het motorblok ... wordt een beetje een vreemde aktie ... We lezen het wel ! :)
P.S.-2: vind het een hele prestatie dat je het blok hebt uitgebouwd en die 2 dwarse traverses tussen de kokerbalken hebt laten zitten ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 7:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het blok zit er nog in hoor. Heb alleen de kop er vanaf getrokken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 9:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Denk ook meteen aan klephoedjes op de kop, helpt ook tegen olieverbruik.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2017 1:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Denk ook meteen aan klephoedjes op de kop, helpt ook tegen olieverbruik.
??? Ik wijt het aan mijn "ondeskundigheid" maar: wáár zitten die hoedjes ... ? Of bedoel je de "klep-seals" ?

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2017 9:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Je "ondeskundigheid" valt wel mee, klephoedjes zijn gelijk aan klepseals. Je spreekt het alleen anders uit. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2017 22:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Er zijn 2 soorten: een rubber ringetje om de klepsteel en een soort hulsje dat op de geleider zit en om de klepsteel zit: dat heet dan hoedje

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 13:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden van het geratel dat ik soms hoorde.

Afbeelding

Een minuscuul gaatje in het stuk flexibel na de eerste demper - bij demontage lekker uitgescheurd. Mogelijk dat dit het gehoorde geluidseffect heeft gegeven?

Ben begonnen met de demontage van de carterpan.

Afbeelding

Afbeelding

Ben ervan overtuigd dat alle boutjes eruit zijn maar ik krijg hem niet los met gepast geweld. Hij zit echt muurvast, waarschijnlijk door de pakking. Iemand tips?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 13:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik zie het schermplaatje van het vliegwiel nog gemonteerd zitten.
Ik denk dat dat eraf moet en dat daarachter/boven de deksel nog met 2 boutjes vast zit.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 13:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
fotootje zodat je de boutgaten ziet


Bijlagen:
DSCN0151.JPG
DSCN0151.JPG [ 2.21 MiB | 15715 keer bekeken ]
DSCN0132.JPG
DSCN0132.JPG [ 3.74 MiB | 15715 keer bekeken ]

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 13:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Bij de bak had ik natuurlijk al zorgvuldig gekeken. De uitsparingen in de pan waren namelijk een duidelijke hint dat er boutjes achter zaten, maar bij mij zaten die er niet.

n.a.v je tip nog even in het werkplaatshandboek gekeken, en ja, er zitten daar echt twee boutjes. Na een exercitie met remmenreniger kom je er dan achter dat er onder de prut toch echt twee boutjes zitten :)

Afbeelding

Toen ging het ineens een stuk makkelijker :)

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 17:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
distributieketting kan ook fraai rammelen, maar pas na veeeel kilometers

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 702 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 47  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group