Citaat:
Vervolgens e.e.a. "uit-testen" ... Otje, wat bedoel je hiermee? Heel licht aanlopen kan ik volgen. Het komt vaker voor dat een rempedaal sponzig blijft ondanks herhaaldelijk ontluchten
Marc: met alle respect voor jouw inspanningen (!) vermoed ik dat de wijze van ontluchten tóch van invloed kan zijn op het eindresultaat.
Let wèl: dit is dus absoluut geen kritiek o.i.d., enkel een poging jou te helpen. En puur gebaseerd op mijn eigen ervaringen op dit gebied ! Ikzelf heb (na nagenoeg alle remonderdelen te hebben vervangen) de remschoenen (zowel vóór als àchter) zó strak "opgesteld" dat alle remtrommels nog nèt met redelijke (hand-)kracht konden worden rondgedraaid. Vervolgens - na het (maximaal) vullen van de remvloeistof-potjes (Otje heeft een "gescheiden remsysteem") eega op de bestuurdersstoel en ikzelf aan de ontluchtingsnippels. Eerst: rechtsachter, vervolgens linksachter, rechtsvoor en linksvoor. Waarbij eega met vrij forse kracht telkens het rempedaal intrapte. Na (maximaal) 7 keer "trappen" de remvloeistof weer bijvullen in het potje ...
Ikzelf heb een stuk doorzichtige benzineleiding (welke eindigt in een glazen potje) welke ik op de ontluchtingsnippel van de remcilinder(s) zet tijdens het ontluchten. Ik kan zó controleren of er geen luchtbellen meer uit het systeem komen ...
En inderdaad:
Citaat:
Sponzig pedaal is gevaarlijk! bij oplopende temperatuur, bergje af, wordt de luchtbel groter en de pedaalslag langer tot de rem het niet meer doet bij de eerste keer intrappen. Uiterst onplezierig als je juist wilt stilstaan of bergje af gaat.
en wil je dit zèlfs "zonder bergen" niet meemaken ...
Succes !
Gert