Mijn eigen paard was lijdend voorwerp. Bij de eerste controle direct na het transport uit Denemarken werd speling op de linker fusee vastgesteld, dus de zaak moest toch uit elkaar. Dus het nuttige met het aangename verenigd.
Een groot deel van de aanwezigen moet helaas toekijken, er zijn maar twee fusees en met meer dan twee drie mensen per fusee loop je elkaar echt in de weg. Vaak lopen wel dezelfde naar voren om de handen uil te maken, anderen kijken liever, lopen met een camera of vezinnen een smoesje (verkeerde bril meegenomen


Om te beginnen moet er een splitpen uit zowel de moer van de bovenste als onderste kogel gehaald worden. Het vinden en verwijderen van deze pen blijkt de nodige tijd in beslag te nemen...
Als dan eindelijk de splitpennen verwijderd zijn, blijkt ook de moer behoorlijk vast te zitten. Als die met een extra arm op de sleutel dan ook eindelijk los komt, zit vervolgens de pen van de kogel ook lekker vast.
met een bijna volledig gedemonteerd paard, uit de bus, op hoogte in een stapelaar zijn de omstandigheden ideaal. In de meeste gevallen gebeurt dit 'klusje' onder de bus met wellicht een krikje en dan is het niet iets wat je op een zaterdagmiddag 'even' doet.
Ook het los tikken van het fuseestuk met een balkje onder de draagarm, stapelaar even op de juiste hoogte zetten en hupsakee het lukt om de zaak los te tikken, dat zal in een schuurtje in het half donker wel wat meer moeite kosten.
De moer waarmee de onderste kogel vast zit in het huis van de draagarm is een inwendig draaiende moer met draad op de buitenkant. Deze moer moet met speciaal gereedschap worden los en vast gemaakt. Helaas zit deze moer op z'n Citroens geborgd, dus met een slag in het huis en schroefdraad. Voorzichtigheid is hier geboden en wanneer mogelijk proberen eerst de borging terug te slaan.
Nadat we alle delen uit elkaar hebben gehaald blijkt de schade aan de kogels en andere onderdelen erg mee te vallen. Vooral de onderste kogels zaten 'los' dus daar verwachte ik wel het een en ander. Waarschijnlijk zat de inwendige moer daar te los (niet of slecht geborgd, gingen ook relatief makkelijk los).
We zoeken de onderdelen bij elkaar, maken het gereedschap schoon. Ree sluit af en dan is het alweer voorbij.
De komende week of weken wordt er verder gewerkt aan mijn paard door Ben> ik zal er zelf bij zijn voor zoverik tijd heb om een en ander samen te doen.
Ik houd jullie op de hoogte!