Het is nu do 28 maart, 2024 21:41


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 19:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Na de lunch mochten we dan eindelijk gaan sleutelen!
Mijn eigen paard was lijdend voorwerp. Bij de eerste controle direct na het transport uit Denemarken werd speling op de linker fusee vastgesteld, dus de zaak moest toch uit elkaar. Dus het nuttige met het aangename verenigd.

Een groot deel van de aanwezigen moet helaas toekijken, er zijn maar twee fusees en met meer dan twee drie mensen per fusee loop je elkaar echt in de weg. Vaak lopen wel dezelfde naar voren om de handen uil te maken, anderen kijken liever, lopen met een camera of vezinnen een smoesje (verkeerde bril meegenomen :lol: :lol: ) om de handen schoon te houden!

Om te beginnen moet er een splitpen uit zowel de moer van de bovenste als onderste kogel gehaald worden. Het vinden en verwijderen van deze pen blijkt de nodige tijd in beslag te nemen...
Als dan eindelijk de splitpennen verwijderd zijn, blijkt ook de moer behoorlijk vast te zitten. Als die met een extra arm op de sleutel dan ook eindelijk los komt, zit vervolgens de pen van de kogel ook lekker vast.
met een bijna volledig gedemonteerd paard, uit de bus, op hoogte in een stapelaar zijn de omstandigheden ideaal. In de meeste gevallen gebeurt dit 'klusje' onder de bus met wellicht een krikje en dan is het niet iets wat je op een zaterdagmiddag 'even' doet.
Ook het los tikken van het fuseestuk met een balkje onder de draagarm, stapelaar even op de juiste hoogte zetten en hupsakee het lukt om de zaak los te tikken, dat zal in een schuurtje in het half donker wel wat meer moeite kosten.

De moer waarmee de onderste kogel vast zit in het huis van de draagarm is een inwendig draaiende moer met draad op de buitenkant. Deze moer moet met speciaal gereedschap worden los en vast gemaakt. Helaas zit deze moer op z'n Citroens geborgd, dus met een slag in het huis en schroefdraad. Voorzichtigheid is hier geboden en wanneer mogelijk proberen eerst de borging terug te slaan.

Nadat we alle delen uit elkaar hebben gehaald blijkt de schade aan de kogels en andere onderdelen erg mee te vallen. Vooral de onderste kogels zaten 'los' dus daar verwachte ik wel het een en ander. Waarschijnlijk zat de inwendige moer daar te los (niet of slecht geborgd, gingen ook relatief makkelijk los).

We zoeken de onderdelen bij elkaar, maken het gereedschap schoon. Ree sluit af en dan is het alweer voorbij.
De komende week of weken wordt er verder gewerkt aan mijn paard door Ben> ik zal er zelf bij zijn voor zoverik tijd heb om een en ander samen te doen.

Ik houd jullie op de hoogte!


Bijlagen:
IMG_1905.JPG
IMG_1905.JPG [ 163.14 KiB | 7876 keer bekeken ]
IMG_1910.JPG
IMG_1910.JPG [ 159.19 KiB | 7876 keer bekeken ]
IMG_1912.jpg
IMG_1912.jpg [ 144.96 KiB | 7876 keer bekeken ]
IMG_1911.JPG
IMG_1911.JPG [ 153.17 KiB | 7876 keer bekeken ]
IMG_1915.JPG
IMG_1915.JPG [ 111.22 KiB | 7876 keer bekeken ]
IMG_1917.jpg
IMG_1917.jpg [ 157.17 KiB | 7876 keer bekeken ]
IMG_1920.JPG
IMG_1920.JPG [ 162.13 KiB | 7876 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 23:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Tja ... ik blijk dus (weer eens) àchter de feiten aan te hobbelen ...
De "fantastische foto's" zijn al geplaatst (bedankt Raymond !), het bijbehorende "uitstekende verhaal" reeds geschreven (klasse Ferry !) na alle deskundige, aanschouwelijke en uitvoerige "uitleg" (bedankt Ben !) ...
Al met al een (althans: in ieder geval voor mij) hele verhelderende workshop en bovendien héél gezellig !
Het was dat óók ik toevallig de "verkeerde leesbril" bij me had en vandaag dus een keer met "schone handen" naar huis kon ... :oops:
Raymond (alias "de cateraar"): zó lusten we nog wel een volgende workshop :!:

(Kleine tip voor aspirant-workshop-belangstellenden: draag "jaartijd-onafhankelijk-schoeisel" (zoals bijvoorbeeld: "houten klompen" ... :wink: ). Kan dát in ieder geval nooit de reden zijn dat de aandacht op enig moment verslapt ... :lol:
Groet aan allen en tot een volgende keer !
Gert

P.S.: Ferry: we verwachten natuurlijk wél een (rijkelijk geïllustreerd !) verslag van het verdere verloop van dit "fusee-avontuur" ... :wink:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
BerichtGeplaatst: wo 11 feb, 2015 21:32 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 19 dec, 2006 0:10
Berichten: 222
Woonplaats: Oosterbeek
Wat was het een leuke dag!met plezier kijk ik terug naar deze leuke dag. En wat een mooi verslag met foto's.
Geen idee wanneer ik met deze klus ga beginnen waarschijnlijk pas als het moet. Maar de tip en trics zijn weer handig en waardoor je toch meer zelfverzekerd gaat sleutelen.

Complimenten aan de organisatie!
Bedankt voor de leuke dag allemaal!


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group