Het is nu vr 29 maart, 2024 1:06


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2011 23:26 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 11 aug, 2009 16:06
Berichten: 54
Woonplaats: hasselt
Omdat dit pasen het weer gewoonweg niet beter had kunnen zijn was de bedoeling om eens een paar dagen door te brengen op texel, gepakt en bezakt voor 6 personen lekker vroeg weg om voor de drukte bij het veer te staan :)

Helaas bleek de tocht na 60 km al over te zijn, een onheilspellende ratel en stilvallen van de motor bleek niet veel goeds te voorspellen :cry: . Omdat de bus nog net kon uitrollen stonden we met de kids gelukkig net op een afrit stil :!: . In afwachting van de wegenwacht maar eens wezen kijken wat er aan de hand kon zijn :?: . kleppendeksel verwijdert en proberen te starten, de motor draaide wel maar pakte niet aan :?: . met de slinger leek het alsof er geen kompressie meer aanwezig was. Dus de bougie's maar eens getrokken en al gauw bleek dat dit geen snelle reparatie zou gaan worden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DAFXKVTM-D.jpg

Omdat ook de anwb hier weinig mee kon doen de hele boel maar opgeladen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBDQJQ6Y-D.jpg

eenmaal thuis de kop eraf gehaald en al gauw was duidelijk wat het compressie verlies veroorzaakte :idea:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TTQDDWLE-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3XDD7JV-D.jpg

Ook de cilinderkop was niet meer fris :cry:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FTAJCBO4-D.jpg

gelukkig had ik al een reserve kop klaarstaan :mrgreen: die er ook op moest omdat de oude dus niet meer bruikbaar was
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NQ7EKVN-D.jpg

Uit een oud blok maar een zuiger met drijfstang en de cilinderbus gehaald en weer in het blok geplaatst, nog lastig om zo'n pakking te knippen die om de cilinderbus zit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YOV6F3XZ-D.jpg

Vandaag maar weer even erop uitgeweest om te kijken of alles het weer deed, het weer zat mee en het paasontbijtje was lekker zo aan het water :lol: :lol:


Mijn grootste vraag blijft echter wel wat kan het afbreken van een klep veroorzaken ?? :?: :?: :?: :?:
De klep was echt bij de bolling afgebroken en de veer was gewoon intact.
De kop is er ongeveer 3000 km geleden opgezet, en de klepspeling had ik 200 km terug nog gecontroleerd. Ben nu toch wel bang dat het zo weer zou kunnen gebeuren of is dit echt pech zoals ik al in een ander topic ook las ??

groet kwibus


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2011 10:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

wat een pech, zeg!

Ik heb wel eens een afgebroken klep gehad doordat de koeling en smering van de kop niet in orde was. De klep wordt dan te heet en laat het afweten. Dit was wel bij een eend, trouwens.

Ziet er wel naar uit dat je snel weer alles gefixed hebt, trouwens!
Indrukwekkend.

Edwin

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2011 15:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
sjonge, dat tempo kan de anwb gewoon niet tegenop! Tof gedaan.

gr teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2011 19:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
het goede nieuws is inderdaad dat je het wel weer snel opgelost hebt!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2011 19:15 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik kan goed met je meevoelen, heb precies hetzelfde gehad. Was zo als Edwin al zei: te weinig smering.
Bij mij omdat bij de revisie die ik zelf had gedaan 1 van de tuimelaaras-steunen gebroken is doordat een van de ringetjes klem was komen te zitten tussen as en steun en ik 'm dus zelf bij het natrekken kapot heb getrokken blijkbaar. Dat heb ik toen niet gezien en het is 1000km goed gegaan, tot inderdaad een klap en veel geratel en precies dezelfde foto's als jij hebt... gat in de zuigerkop, klepzittingen kapot, kop "gezandstraald".
Top dat ie alweer rijklaar is!

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2011 22:15 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 11 aug, 2009 16:06
Berichten: 54
Woonplaats: hasselt
Bedankt voor het meeleven,


Afbeelding


Als ik goed begrijp zou hij dus te weinig smering gehad kunnen hebben??
er heeft geen ringetje klemgezeten en er is ook geen steun gebroken wat ik tussen de gedemonteerde onderdelen zie.

kan dat dan pas na 3000 km dit tot gevolg hebben, voor mijn idee loopt iets zonder smering al veel eerder kapot.

Is dit nog op een manier te kontroleren dan of alles wel voldoende smering krijgt ??

Het volle vertrouwen wat ik in kwibus had heeft wel een deuk opgelopen en ik ben nu wel wat huiverig om met de zomervakantie weer een paar duizend km te gaan rijden

groetjes kwibus


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2011 0:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Hoi Kwibus !
Ben absoluut onder de indruk van de snelle reparatie ! Maar wil even reageren op dat "vertrouwen" wat je een beetje kwijt bent. Vorig jaar, op een "snelle" korte voorjaarstrip naar Zuid-Frankrijk, begon onze Otje, na zo'n 2.000 km, op de terugweg plots hevig te ratelen. Zodra de 2e en 3e versnelling werden gebruikt werd het lawaai steeds oorverdovender. Aangezien er nog 500 km te gaan was zijn we tòch, op hoop van zegen, in grote spanning doorgetuft, uiteindelijk niet sneller meer dan met 65 kmh. Eenmaal thuis de versnellingsbak eens opengepeuterd. Wat bleek: het lager van de bovenste as was compleet "ingelopen" en had gigantisch veel speling, echter het lager van de onderste as bevatte nog maar 3 van de oorspronkelijke 10 kogels en danste op en neer in de buitenste lagerschaal ... Nieuwe lagers geplaatst, zaakje draaide weer. Maar, óók mijn aanvankelijk blind vertrouwen had een knauw gekregen. Later in het jaar heeft Otje nog 3.500 km in Frankrijk rondgetuft, (gelukkig) zonder één enkel probleem. Maar de eerste paar honderd kilometers zweette ik wèl peentjes, bijna met m'n oor op de vloer om te luisteren of ik geen rare geluiden hoorde ... Nu ... heb ik dat vertrouwen al lang weer terug maar ... ik houd altijd een slag om de arm. Daarnaast: dat lidmaatschap van de ANWB is zo gék nog niet; uiteindelijk kom je altijd weer samen thuis.
Groet en véél sterkte met de komende ... tig kilometers !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2011 18:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

het kan inderdaad even duren voordat het stuk loopt, het duurde bij mijn eend ook vrij lang. Heb duizend kilometer gereden zonder 1 drup olie in mijn kop....
Als je oliepomp wat minder wordt, en je wat speling krijgt op je krukastappen,
houdt je heel weinig druk over voor het smeren van je kop.

Je kan dit controleren door de motor te laten draaien zonder kleppendeksel.
je ziet dan op den duur olie over je tuimelaars naar je kleppen lopen.
Dit kan afhankelijk van de staat van je motor lang duren.
Zoek maar eens op het forum, er zijn al meer berichten over verschenen.
Zie bijvoorbeeld "olievoorziening kleppentrein" en het filmpje van webmeistera in het topic "klepspeling".

Als er geen olie komt moet je kijken hoe dit komt:
Check de toevoerleiding naar je kop, die kan verstopt zijn,
of zit vast met een massief boutje in plaats van een hol boutje (kan gebeuren, nietwaar?)
Ook tussen de kopbouten en de gietstukjes kan veel zwarte derrie zich ophopen.
De opvoerdruk van de oliepomp zou je ook kunnen checken, ik heb hier alleen geen ervaring mee.

Er zijn trouwens nog meer redenen waarom een klep kan breken:
- onjuiste uitlijning van klepgeleider en klepzitting, waardoor de klepsteel steeds gebogen wordt en op vermoeiing stuk gaat.
- foutje in de klep zelf zoals een insluitsel of een scheurtje wat langzaam verder groeit.

Succes,

Edwin

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2011 22:00 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 11 aug, 2009 16:06
Berichten: 54
Woonplaats: hasselt
bedankt voor het meedenken,
Vervuiling sluit ik uit aangezien de kop na het inslijpen van de kleppen volledig gereinigd is met alle delen die erop zaten.

wel zag ik vandaag dat ik 20W50 had gebruikt ipv 20W40, maar of dit echt de oorzaak kan zijn ??

Na verdere inspectie zag ik vanavond wel dat de klepgeleider na 3000 km wel absurd veel ingesleten was, de afgebroken steel heeft wel 2/3 mm speling onderin bij de kop. Zou doordat er een klepgeleider abnormaal snel verslijt (reden ....) dan de klepsteel steeds iets kunnen verbuigen (klinkt opzich niet vreemd). Toch had ik geen overdreven hoge carterdruk en het olieniveau heb ik de laatste 2000 km ook niet hoeven bij te vullen

zal inderdaad eens gaan kijken of er genoeg naar de kop gaat door de banjo bout iets te lossen om dit uit te sluiten

Voor mijn eigen geruststelling wil ik graag de reden achterhalen om niet weer een cilinderkop en zuiger te verspelen aan iets wat was te voorkomen

Morgen zal ik de kleppendeksel weer eens lichten

gr kwibus :wink:


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group