Ik probeer even een virtueel rondje om de HY te lopen om te kijken of ie in orde is. Zo op mijn stoel vergeet ik vast eea, vul me dus aan! Bedenk in ieder geval van te voren naar wat voor een bus je op zoek bent. Een lege bestelbus? Kort, lang, hoog? Gebruiksvoorwerp? Zomers kamperen om de hoek? Ga je heel Europa door rijden? Zet die dingen voor jezelf op een rijtje.
Meestal begint het met een gesprek met de verkoper. Hierbij geldt toch vaak: C'est le ton qui fait la musique. Geen een HY is perfect, maar is de verkoper je aan het informeren, of is ie aan het verkopen? Belangrijker dan verhalen zijn de facturen van het onderhoud van de afgelopen jaren. Veel mensen houden kilometerstaten bij, leuk om te weten. Weinig kilometers = weinig onderhoud. Veel kilometers, daarentegen, is geen garantie voor goed onderhoud. Veel bussen - gelukkig worden het er minder - zijn door onbekwaam onderhoud "versleuteld". Dingen die gewoon nét niet goed in elkaar zitten waardoor iedere reparatie onnodig in de kosten gaat lopen en waardoor je vage storingen krijgt. Probeer een gevoel te krijgen of het onderhoud goed is uitgevoerd. Vraag zo veel mogelijk, de verkoper mag je niet verkeerd informeren.
Dan naar de bus. Controleer de papieren en controleer het chassisnummer. Als hiermee geklooid is, en dat is heel vaak het geval, was mijn tip altijd om de bus gewoon te laten staan. Tegenwoordig doet het RDW niet meer zo lastig met het inslaan van een nieuw chassisnummer, maar tijden kunnen weer veranderen.
Bij het eerste rondje om de bus zie je snel hoe veel roest er op de carrosserie zit. Let op bij de banaantjes, het driehoekje daarbij, onderkant van de schuifdeur, regengoten, achterklep, koplampen, kriksteunen, the works. Het een is een stuk duurder om te restaureren dan het ander. Laat je dus niet afschrikken, maar houd rekening met de kosten van de reparatie. Wees zo vrij om veel foto's te nemen, want, vooral een minder getraind oog, vergeet snel de ernst van de situatie.
Nu ga ik meestal door met inspectie van de binnenkant van de bus. Een mooi camperinterieur is waardeverhogend, maar kan lekkages (en roest) verbloemen. Goede, originele stoelen zijn een pré en horen niet al te veel doorgezakt te zijn. Meestal haal ik de grondplaten niet weg - tenzij er twijfel is - maar doe ik alleen de motorkap open.
Zit er een 1,6 of een 2,0 liter blok in? Of is het nog het nog oudere traction blok? Of is het een diesel? De eerste is aan de krappe kant, maar je komt er ook het land wel mee door. Het oude traction blok (te herkennen aan bougies van de zijkant) betekent dat je bus van voor '63 is. Dit betekent veel zaken die minder gangbaar zijn waardoor het onderhoud duurder wordt en het écht geen kilometervreter gaat worden. Het betekent wel dat je bus allemaal andere mooie features heeft zoals een stijltje in de voorruit, ronde wielkasten en als ie nog ouder wordt, nog meer moois. Het betekent tevens: handrem op de achterremmen en kleinere remmen voor. Wil je goedkoop dieselen? Dan is de HY niet de bus voor jou. HY diesels zijn excentriek en dus leuk, maar het biedt eigenlijk alleen maar nadelen.
Anyway, kijk hoe het blok eruit ziet. Lekkages? Zit er een benzinefilter in? Op de juiste plek vóór de benzinepomp? Zit er een elektronische ontsteking in (herkenbaar zonder condensator)? Haal de oliedop eraf, controleer of het er een beetje fris uitziet en of je geen witte resten ziet. Vraag wanneer de olie voor het laatst ververst is. Kijk naar de kleur van de olie op de peilstok om te kijken of dit logisch is. Bij twijfel over koppakking: houd een aansteker onder de olie op de peilstok. Bij water in de olie begint dit te knetteren. Controleer of de motor koud is. Bij lauwe/warme motor zijn er vaak problemen met een koude start en wil de verkoper dit verdoezelen. Zit er geen scheurtje in het uitlaatspruitstuk tussen cilinder 2 en 3? Is de remvloeistof op peil en ziet het er helder uit?
Dan is het tijd voor een grondige inspectie van de onderkant van de bus. De bodem is meestal niet zo'n groot probleem, maar als je maar lang genoeg doorrijdt kan er veel ellende ontstaan. Roest is meestal alleen bij het uiteinde van de uitlaat. Kijk van onder ook goed bij de krikpunten of ze roestvrij zijn en controleer ook de rest van de bodem. Als het eenmaal gaat roesten, dan gaat het hard. Controleer de gehele bodem dus nauwkeurig en voel of er niets dichtgesmeerd is.
Kijk naar de banden van de bus. Als er 16" banden onder zitten op 400mm velgen moet je goed nagaan of je dit wilt. Dit drukt de prijs van de bus in ieder geval wel tov een set nieuwe banden in de juiste maat. Controleer de DOT code om te kijken hoe oud de banden zijn. Meestal zijn de banden ouder dan 10 jaar en moet je ze na aanschaf gewoon vervangen (duur!). Dan moet de voorkant van de bus opgekrikt worden zodat er iedere keer een wiel van de grond is. Controleer of het wiel speling heeft in horizontale en verticale richting. Dit kan in het lager zitten, in de fusee (speling boven: duur) of in de stuurinrichting. Kijk of ie recent is doorgesmeerd. Controleer of het wiel geruisloos rondraait om te kijken of het lager nog goed is (duur). Vaak stellen verkopers de remmen te ver op zodat je niet doorhebt dat de remmen niet meer goed zijn. Vraag of iemand anders remt. Ingedrukt mag je het wiel niet meer kunnen draaien (duh!) maar wanneer de rem los gelaten wordt moet ie direct weer soepel te draaien zijn. Controleer ook de werking van de handrem en luister of de wieltrommel rond is door het wiel te draaien bij een licht aanlopende rem. Voelt het rempedaal één keer hard?
Dit doe je voor alle wielen. Kijk ondertussen ook even naar de uitlaat, hoeveel olie de bus lekt (ook vragen!), het reservewiel, de benzinetank, nou ja, wat je zo allemaal tegenkomt. Zit een eventuele trekhaak netjes bevestigd?
Het is niet te geloven hoeveel mensen een HY kopen zonder hier een proefrit mee te maken. Niet doen, tenzij de prijs ernaar is (<€1500). Loopt ie mooi? Remt ie goed? Is de bak stil? Schakelt ie soepel? Koppelt ie goed? Hoe is de stuurinrichting? Werkt alle elektra? Komt ie vlot op snelheid? Voelt ie lekker?
Dan een globale prijsindicatie voor wat dat waard is. Het is goed mogelijk een bus te kopen voor tegen de €4000 met weinig roest. Onder de €1500 weet je gewoon dat je direct aan de beurt bent en dat er snel veel energie in de bus gestopt moet worden. Echt mooie bussen beginnen vanaf €6000. Een mooi kampeerinterieur doet er vaak nog €1000 bovenop. Gestrande projecten zijn vaak relatief goedkoop, maar je hebt geen garantie dat de bus compleet is. Speciale versies (erg oud, of met hydraulische achteras) zijn vaak duurder, met name als ze in goede staat verkeren. Kwantificeer de te verwachten direct kosten aan je bus. Blijven deze na de aanschafprijs binnen proporties?
Koop nooit de eerste bus die je ziet. De eerste HY is altijd perfect. Ga er een aantal bekijken - eventueel die niet te koop staan - om een reëel beeld van de bus te krijgen. Objectieve ogen doen wonderen, ga dus nooit alleen. Neem een kenner mee, of vraag om een aankoopkeuring bij een garage die veel verstand heeft van HY's. Dit soort garages zijn schaars, vraag dus om advies. Mijn advies zou ook zijn om een onderwerp op dit forum te beginnen dat je op zoek bent naar een bus. Veel bussen staan niet te koop op internet, en via-via worden vaak de beste bussen "vergeven". Maak je geen zorgen dat de ideale bus voor je neus weggekaapt wordt door een stille meelezer op het forum. Er zijn voldoende mooie bussen.
En geniet van de zoektocht!
Ree
|