Weer een HY minder
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Weer een HY minder
Met heel veel geluk hebben de inzittenden het overleeft, maar de HY is niet meer.
http://oldtimerblog.nl/citroen-hy-ongev ... -geslagen/
https://www.facebook.com/pages/Wrap-n-R ... 5119035769 En in betere tijden:
http://oldtimerblog.nl/citroen-hy-ongev ... -geslagen/
https://www.facebook.com/pages/Wrap-n-R ... 5119035769 En in betere tijden:
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Weer een HY minder
Wat een ravage en wat een wonder dat het met de inzittenden relatief goed is afgelopen!
Het valt mij steeds weer op hoe hard er met die moderne bussen gereden wordt en hoevaak ze bumperkleven.
Het valt mij steeds weer op hoe hard er met die moderne bussen gereden wordt en hoevaak ze bumperkleven.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Weer een HY minder
Ik heb het van het weekend wel gehoord, maar nog niet de foto's gezien.
Die ziet er nog wel een stukje erger uit dan de mijne 2 jaar terug.
En ook ik was er redelijk goed vanaf gekomen, dus een HY is een veilige bus
Ik vraag me wel af hoe hard die andere bus gereden heeft, want aan de schade te zien (ook die ander) is het met een best groot snelheidsverschil gebeurd.
Die ziet er nog wel een stukje erger uit dan de mijne 2 jaar terug.
En ook ik was er redelijk goed vanaf gekomen, dus een HY is een veilige bus
Ik vraag me wel af hoe hard die andere bus gereden heeft, want aan de schade te zien (ook die ander) is het met een best groot snelheidsverschil gebeurd.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Weer een HY minder
En zou er nog iets meer van over zijn geweest als het O-frame achter de cabine er nog had geweest?
Die is zo te zien weg en vervangen door een enkele wand tbv de verhoging van de laadruimte... al denk ik dat het juist de verhoging is geweest die wellicht de inzittenden heeft beschermd. Maar goed, dat is allemaal speculatie.
Onzin van mij, zie de foto met de grootste ravage, daar is het O-frame te zien.
Die is zo te zien weg en vervangen door een enkele wand tbv de verhoging van de laadruimte... al denk ik dat het juist de verhoging is geweest die wellicht de inzittenden heeft beschermd. Maar goed, dat is allemaal speculatie.
Onzin van mij, zie de foto met de grootste ravage, daar is het O-frame te zien.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 270
- Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
- Kenteken: 14-VR-VF
- Locatie: Hilversum
Re: Weer een HY minder
Oeh dat lijkt me een onverstandige keuze, die O geeft erg veel stevigheid. Kan het alleen net niet zien op de foto's.
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Weer een HY minder
Ik heb net even beter gekeken, het frame is er nog wel (of het ook in de verhoging doorloopt kan ik niet zien).
Mijn voorbarige conclusie aangepast.
Is te zien in deze foto, dat zwarte naast de deur.
Beplating is er blijkbaar afgescheurd.
Mijn voorbarige conclusie aangepast.
Is te zien in deze foto, dat zwarte naast de deur.
Beplating is er blijkbaar afgescheurd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Weer een HY minder
Bij Vintage Food Trucks staan nog foto's van de ombouw en hij is inderdaad correct opgebouwd, zie https://www.facebook.com/vintagefoodtru ... tos_stream
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Weer een HY minder
Zo dat is een behoorlijke ravage!
Gelukkig zijn de inzittenden er heelhuids uitgekomen
Wel een wonder gezien de cabine ook aardig gehavend is.
Gelukkig zijn de inzittenden er heelhuids uitgekomen
Wel een wonder gezien de cabine ook aardig gehavend is.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Weer een HY minder
gelukkig hebben de inzittenden het overleeft en ik wens hun veel sterkte. Dit gaat je niet in de kouwe kleren zitten.
Persoonlijk welzijn gaat natuurlijk altijd boven materiaal, al zijn we hier als HY liefhebbers natuurlijk ook rouwig op het verloren gaan van zon door ons zo geliefde HY.
De positieve kant van de ravage is natuurlijk dat de bus erg veel energie van de crash geabsorbeerd heeft. Des te meer een voertuig dat doet des te minder energie er op de inzittenden wordt uitgeoefend. Ook het over de kop gaan heeft de bus redelijk goed opgevangen.
Ik denk echter dat we met het huidige verkeer op de snelwegen ons toch af moeten gaan vragen of een HY met 70-80 km/u op de snelweg thuishoort cq veilig is. Ikzelf rijdt 90, nog liever 100 als ik kan om dat naar mijn mening te grote snelheidsverschillen tot zulke aanrijdingen kunnen lijden.
Ik wil van mn bus geen racemonster maken maar ik wil wel vragen aan iedereen die een beetje verstand heeft van motoren/tunen etc of er niet iets te ontwikkelen is om wat meer vermogen uit onze bussen te halen, bijv dubbele carburateurs etc zoda we wat makkelijker een wat hogere constante snelheid kunnen rijden, ook de wat zwaardere /verhoogde bussen.
Dit puur om de snelheidsverschillen op snelwegen te kunnen reduceren.
Persoonlijk welzijn gaat natuurlijk altijd boven materiaal, al zijn we hier als HY liefhebbers natuurlijk ook rouwig op het verloren gaan van zon door ons zo geliefde HY.
De positieve kant van de ravage is natuurlijk dat de bus erg veel energie van de crash geabsorbeerd heeft. Des te meer een voertuig dat doet des te minder energie er op de inzittenden wordt uitgeoefend. Ook het over de kop gaan heeft de bus redelijk goed opgevangen.
Ik denk echter dat we met het huidige verkeer op de snelwegen ons toch af moeten gaan vragen of een HY met 70-80 km/u op de snelweg thuishoort cq veilig is. Ikzelf rijdt 90, nog liever 100 als ik kan om dat naar mijn mening te grote snelheidsverschillen tot zulke aanrijdingen kunnen lijden.
Ik wil van mn bus geen racemonster maken maar ik wil wel vragen aan iedereen die een beetje verstand heeft van motoren/tunen etc of er niet iets te ontwikkelen is om wat meer vermogen uit onze bussen te halen, bijv dubbele carburateurs etc zoda we wat makkelijker een wat hogere constante snelheid kunnen rijden, ook de wat zwaardere /verhoogde bussen.
Dit puur om de snelheidsverschillen op snelwegen te kunnen reduceren.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo mar 12, 2014 8:55 pm
- Kenteken: 52-MB-44
- Locatie: Heumen
- Contacteer:
Re: Weer een HY minder
Meer vermogen lijkt best leuk, maar draai je je motor niet snel in de soep met een te hoog toerental? Daar is hij niet voor gemaakt.
Ik vind 100 met mijn gereviseerde motor al best snel. Hij zou nog wel harder kunnen maar ik ben bang dat de levensduur dan toch ingekort wordt.
Ik vind 100 met mijn gereviseerde motor al best snel. Hij zou nog wel harder kunnen maar ik ben bang dat de levensduur dan toch ingekort wordt.
Re: Weer een HY minder
Met de standaard motor en bak zul je bij hogere snelheden ook hogere toerentallen krijgen en daar zijn deze ouderwetse langeslagmotoren niet op gebouwd.
Wil je een hogere snelheid bij acceptabele toerentallen zul je een andere versnellingsbak configuratie moeten hebben hetgeen weer een groter motorvermogen vereist om nog wat trekkracht over te houden. Het slternatief is een andere motor en bak.
Wil je een hogere snelheid bij acceptabele toerentallen zul je een andere versnellingsbak configuratie moeten hebben hetgeen weer een groter motorvermogen vereist om nog wat trekkracht over te houden. Het slternatief is een andere motor en bak.
Laatst gewijzigd door JanW op ma nov 23, 2015 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Weer een HY minder
Volgens mij raken we wat off topic hier, we hebben diverse andere motor-topics.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Weer een HY minder
En nu ook in het programma De gevaarlijkste wegen van Nederland van sensatiezender SBS6
http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... rland.html
(vind de presentator maar irritant, maar toch )
http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... rland.html
(vind de presentator maar irritant, maar toch )
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Weer een HY minder
Indrukwekkend om de beelden weer te zien.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938