Het is nu do 28 maart, 2024 23:19


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: leen banden
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 16:55 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
henkhy schreef:
Henk (leuke naam zeg) ik weet niet waar je woont, maar wij hebben evt nog wel een setje "leen" banden met velgen liggen. Zijn evt ook wel te koop. Komen van een HY die we gesloopt hebben.


OK, bedankt voor het aanbod. Waar zou ik moeten zijn, en zit er ook toevallig een HY-vriendelijke garage bij in de buurt, zodat ik misschien meteen de APK kan laten uitvoeren? Dan ben ik daar dan ook meteen van af.

(mijn APK-deadline is 15 augustus, daarna dus schorsen :cry: )


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 19:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Nog maar even een ongevraagd advies...

Hoe zijn je remmen nu echt? Als ze het best aardig doen heb ik het volgende advies.

Bel met Leen APK (in Gouda) en vertel van je bus en de mankementen, en maak voor 15 aug een afspraak. Scoor onderweg een paar goede banden en hij zal zorgen dat je bus door de APK komt. Hij heeft een heel redelijk uurtarief, maar nog belangrijker: je bent er bij als hij werkt. Dat is leerzaam en als je een handje helpt gaat het nog een stuk sneller ook ;)

Hij zal echter geen tijd hebben voor een volledige remmenrevisie. Trekt ie scheef, dan zal ie een rem wat kunnen terugstellen.

Dit kan btw alleen als je bus nog niet formeel is "afgekeurd" bij de andere garage.

Groet,

Ree

ps, is je bus verlengd of verhoogd? dit kan ook een probleem zijn omdat Leen maar een beperkte ruimte heeft


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2007 15:07 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Henk schreef:
Mede HY-ers, bedankt voor de reakties. Ik heb nog geen nieuwe banden, ben wel wat wijzer geworden:
- 17R400 (de standaard banden) zijn erg moeilijk te krijgen: bij oldtimer.nl hebben ze deze al een jaar in "backorder" staan, en hebben helaas nog steeds geen leverdatum gekregen;
- de 19R400 daarentegen zijn bij oldtimer.nl uit voorraad leverbaar! Kosten: 129 euro per stuk, excl. BTW, transportkosten 15 euro. Lijkt mij een erg redelijk bedrag. Deze banden zijn hier ook regelmatig genoemd, je zou ze haast kopen (in mijn geval dus 4 nieuwe banden). Echter het HY-team (waar ik ook niet zomaar donateur van ben geworden) raadt deze banden sterk af: slecht voor de motor (koppel) en de assen; dus ook geen optie;
- het door HY-team aangeraden alternatief is de 185/75R16. Ook deze is hier aan de orde gekomen: geen standaard band, dus verzekeringstechnisch niet verstandig!

Wat nu? Het liefts ga ik voor de standaard 17R400, maar ja als deze niet meer te krijgen zijn? En het enige wat ik eigenlijk wil is een APK-keuring met op het tijdstip van keuren banden die de keuring kunnen doorstaan!

Wordt vervolgd!


Episode 2:


Laatst bijgewerkt door Henk op za 04 aug, 2007 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2007 15:31 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Henk schreef:
Henk schreef:
Mede HY-ers, bedankt voor de reakties. Ik heb nog geen nieuwe banden, ben wel wat wijzer geworden:
- 17R400 (de standaard banden) zijn erg moeilijk te krijgen: bij oldtimer.nl hebben ze deze al een jaar in "backorder" staan, en hebben helaas nog steeds geen leverdatum gekregen;
- de 19R400 daarentegen zijn bij oldtimer.nl uit voorraad leverbaar! Kosten: 129 euro per stuk, excl. BTW, transportkosten 15 euro. Lijkt mij een erg redelijk bedrag. Deze banden zijn hier ook regelmatig genoemd, je zou ze haast kopen (in mijn geval dus 4 nieuwe banden). Echter het HY-team (waar ik ook niet zomaar donateur van ben geworden) raadt deze banden sterk af: slecht voor de motor (koppel) en de assen; dus ook geen optie;
- het door HY-team aangeraden alternatief is de 185/75R16. Ook deze is hier aan de orde gekomen: geen standaard band, dus verzekeringstechnisch niet verstandig!

Wat nu? Het liefts ga ik voor de standaard 17R400, maar ja als deze niet meer te krijgen zijn? En het enige wat ik eigenlijk wil is een APK-keuring met op het tijdstip van keuren banden die de keuring kunnen doorstaan!

Wordt vervolgd!


Episode 2:

OK, vandaag bij ons geachte lid "Ree" 4 wielen mogen ophalen, stuk voor stuk APK-waardig echter helaas wel 4 verschillende exemplaren: 1 x 17-400 XC, 1 x 17-400 XC-radial, 1 x 17R400 XCA en 1 x 19R400 XCA radial (ik wist niet dat er zoveel verschillende in omloop zijn ) :cry: . Weet iemand of hier een APK-goedgekeurde (achteras) combinatie met een 17-400 XC radial winterband van te maken is?


Laatst bijgewerkt door Henk op za 04 aug, 2007 22:14, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2007 20:46 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
volgens mij mag kwa apk niet een radiaal en een diagonaalband op een as. verder mag alles wel

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2007 22:18 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Stef schreef:
volgens mij mag kwa apk niet een radiaal en een diagonaalband op een as. verder mag alles wel


volgens de APK mag niet: 2 verschillende typen en/of 2 verschillende merken op 1 as. Nu weet ik alleen niet of:
-een 17-400 XC en een 17-400 XC A als een niet gelijke type wordt gezien (de A heeft een breder loopvlak).
- een winterband en een zomerband op dezelfde as mogen.
Alle banden zijn van Michelin, dus allen van hetzelfde merk.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2007 12:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mocht je er nog niet uitkomen dan heb ik hier nog wel 5 wielen liggen, waarvan er 1 echter vanwege een scheur in de band denk ik niet APK waardig is (hoewel het binnenwerk niet te zien is). De overige vier zijn 2x 2 dezelfde banden (weet ff niet meer welke, ik dacht 2 michelin's en 2 dunlops) waarvan eentje vorig jaar een profieldiepte-aantekening had (sindsdien is er nog 2000km mee gereden).
Liggen hier in Hengelo (OV). Voor lenen of overnemen (ik heb er niks meer aan)

Of zie de rubriek te koop aangeboden waar wouter wat betere banden aanbiedt :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2007 17:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Henk schreef:
OK, vandaag bij ons geachte lid "Ree" 4 wielen mogen ophalen, stuk voor stuk APK-waardig echter helaas wel 4 verschillende exemplaren: 1 x 17-400 XC, 1 x 17-400 XC-radial, 1 x 17R400 XCA en 1 x 19R400 XCA radial (ik wist niet dat er zoveel verschillende in omloop zijn )

ooh ooh, even je APK keurmeester bellen :(

Groet,

Ree

ps zelf denk ik trouwens dat het allemaal radiaalbanden zijn en dat je iedere combi van 17's erop mag leggen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hoe lang duurt een APK-keuring?
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2007 8:32 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Henk schreef:
Gisteren HYtje voor de APK-voorkeuring naar de garage gebracht. Een paar mankementen gevonden: 2 versleten banden, spruitstuk lekt, voorremmen verschillen teveel en CO te hoog.

Al met al geen grote tegenvallers. Alleen om door de APK te komen ben ik hem 2 weken kwijt: de garagehouder heeft aangegeven dat hij deze tijd nodig heeft voor verder onderzoek, eventuele onderdelen te bestellen en te monteren.

Komt dit vaker voor? Eigenlijk kan ik HY niet zo lang missen: er moet nog van alles gebeuren voor de vakantie en HY staat daar buiten in regen en wind. Er zal best goed met hem omgegaan worden maar HY heeft zo gauw heimwee, :( !


OK! onze HY mag weer rechtmatig voor een jaar gebruik maken van 's heren wegen! HOERA, HOERA, HOERA!

De tweede garage waar HY is aangeboden had meer? oog voor de echt belangrijke technische mankementen zoals een remslang die op scheuren stond en (uiteraard) de hier al geregeld genoemde banden. De banden konden (met dank aan ons geacht lid Ree!!) meteen worden vervangen en de remslangen (meteen links en rechts maar laten doen) werden binnen 1 dag gerepareerd. Hulde aan Lex Bohlmeijer in Bussum.
Niets geen 2 weken wachten! Nee, binnenrijden, keuren, adviespunten aangeven, meteen zelf (telefonisch) de onderdelen regelen en met een "joh, laat maar staan ik kijk er morgen als de onderdelen per post binnenkomen meteen wel naar" kon ik met een gerust hart naar huis gegaan. En ja hoor de volgende morgen een telefoontje van Lex: "HY is klaar en afgemeld". Kijk dat nu is in mijn ogen een juiste HY-waardige no-nonsense mentaliteit.

Lex nogmaals hartelijk dank en graag tot de volgende keer.

PS: ze hebben daar geen rollenbank; de remmentest gebeurt nog echt op de weg (waar ze volgens mij ook gebruikt worden!) en HY heeft de hele nacht lekker binnen gestaan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hoe lang duurt een APK-keuring?
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2007 8:33 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Henk schreef:
Gisteren HYtje voor de APK-voorkeuring naar de garage gebracht. Een paar mankementen gevonden: 2 versleten banden, spruitstuk lekt, voorremmen verschillen teveel en CO te hoog.

Al met al geen grote tegenvallers. Alleen om door de APK te komen ben ik hem 2 weken kwijt: de garagehouder heeft aangegeven dat hij deze tijd nodig heeft voor verder onderzoek, eventuele onderdelen te bestellen en te monteren.

Komt dit vaker voor? Eigenlijk kan ik HY niet zo lang missen: er moet nog van alles gebeuren voor de vakantie en HY staat daar buiten in regen en wind. Er zal best goed met hem omgegaan worden maar HY heeft zo gauw heimwee, :( !



Oeps. foutje: dubbel gepost
:oops:


Laatst bijgewerkt door Henk op ma 13 aug, 2007 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Hoe lang duurt een APK-keuring?
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2007 8:50 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 20:45
Berichten: 19
Henk schreef:
Henk schreef:
Gisteren HYtje voor de APK-voorkeuring naar de garage gebracht. Een paar mankementen gevonden: 2 versleten banden, spruitstuk lekt, voorremmen verschillen teveel en CO te hoog.

Al met al geen grote tegenvallers. Alleen om door de APK te komen ben ik hem 2 weken kwijt: de garagehouder heeft aangegeven dat hij deze tijd nodig heeft voor verder onderzoek, eventuele onderdelen te bestellen en te monteren.

Komt dit vaker voor? Eigenlijk kan ik HY niet zo lang missen: er moet nog van alles gebeuren voor de vakantie en HY staat daar buiten in regen en wind. Er zal best goed met hem omgegaan worden maar HY heeft zo gauw heimwee, :( !


OK! onze HY mag weer rechtmatig voor een jaar gebruik maken van des Heren wegen! HOERA, HOERA, HOERA!

De tweede garage waar HY is aangeboden had meer? oog voor de echt belangrijke technische mankementen zoals een remslang die op scheuren stond en (uiteraard) de hier al geregeld genoemde banden. De banden konden (met dank aan ons geacht lid Ree!!) meteen worden vervangen en de remslangen (meteen links en rechts maar laten doen) werden binnen 1 dag gerepareerd. Hulde aan Lex Bohlmeijer in Bussum.
Niets geen 2 weken wachten! Nee, binnenrijden, keuren, adviespunten aangeven, meteen zelf (telefonisch) de onderdelen regelen en met een "joh, laat maar staan ik kijk er morgen als de onderdelen per post binnenkomen meteen wel naar" kon ik met een gerust hart naar huis gegaan. En ja hoor de volgende morgen een telefoontje van Lex: "HY is klaar en afgemeld". Kijk dat nu is in mijn ogen een juiste HY-waardige no-nonsense mentaliteit.

Lex nogmaals hartelijk dank en graag tot de volgende keer.

PS: ze hebben daar geen rollenbank; de remmentest gebeurt nog echt op de weg (waar ze volgens mij ook gebruikt worden!) en HY heeft de hele nacht lekker binnen gestaan.


Uiteraard iedereen op dit Forum die heeft gereageerd of alleen maar meegedacht ook onze hartelijke dank!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: 19-400 vs 17-400
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2007 13:36 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 mei, 2004 18:02
Berichten: 45
Woonplaats: Groningen
het hangt er vanaf hoe je je bus gebruikt, rij je met een camperintirieurtje veel over de snelweg naar frankrijk (weinig kilo's aan boord en hoge kruissnelheid is de 19 de beste, ben je kunstenaar en vervoer je er veel gewicht mee is de 17 de beste. 19 verhoogd de verantwoorde snelheid een beetje en verlaagd de hoeveelheid verantwoorde kilo's dus wat. ps je kilometerteller coorigeerd natuurlijk niet voor andere banden


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group