Het is nu do 28 maart, 2024 23:28


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Deuken in het chassis
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2009 21:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Zoals jullie weten kun je een HY niet overal zomaar opkrikken, er ontstaat al gauw een deuk in het chassis.
De originele kriksteunen zijn niet altijd betrouwbaar en bij de APK moet de boel toch omhoog voor wiellager- en remmencontrole.
De hydraulische krik die in een hefbrug zit ingebouwd en dan onder je achteras wordt gezet is berucht, achteras schijnt te knikken :( (zelf nog niet meegemaakt gelukkig).
Ikzelf weet heel goed een HY op te krikken zonder schade, maar die garages.....
HY's vertonen vaak sporen van onoordeelkundig opkrikken.

Zo ook bij de mijne. Mijn bus is 42 jaar oud en heeft dus al heel wat meegemaakt.
Achter in de langsbalk terhoogte van de benzinetank zit een lichte deuk in het chassis. Kennelijk heeft een ondersteunend stuk hout niet helemaal goed gezeten.

Kunnen lichte deukjes problemen geven bij de APK?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Deuken in het chassis
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2009 1:33 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
In afwachting van een meer onderbouwd antwoord door de residente keurmeesters en politiemensen: nee, ik denk niet dat het problemen geeft.
APK eist voornamelijk dat er niks doorgeroest is en alles nog in juiste vorm is (kwa rechtzijn e.d.). Tenzij de balk echt geknikt is zal een deuk geen probleem zijn.
Mijn saxo heeft ook wat balkjes in de bodem die er sterk uitzagen maar bij opkrikken dat dus niet bleken en er nu dus een mooie deuk in zit in de vorm van mijn krik :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Deuken in het chassis
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2009 8:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

mijn bus heeft ook een deuk in een chassisbalk. Bij de importkeuring van de RDW deden ze hier niet moeilijk over.
Later bij de APK was er wel een keurmeester die erover viel. Toen hij echter hoorde dat de RDW het goed vond, vond hij het ook wel best. Het hangt dus van de keurmeester en de deuk af.

Succes,

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Deuken in het chassis
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 9:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 408
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
maar wat zijn nu echt de alternatieve krikpunten.



rob. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Deuken in het chassis
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 16:28 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Aan de voorkant gebruik ik meestal het punt waar de omhulsels van de torsieveren bij de rest van het paard komen. Tenminste, voor het laten rusten op assteunen. Om op te krikken gebruik ik het punt daar tussen in. Denk dat ik aan de achterkant ook de torsieveren (mis)bruik, maar dat weet ik eigenlijk niet eens uit m'n hoofd :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Deuken in het chassis
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2010 1:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Om mijn bus te kunnen restaureren heb ik 'm met een garagekrik omhooggekrikt en op gestapelde houten balken gezet. Aan de voorzijde gebruikte ik het scharnierpunt van de voorwielophanging (triangle) en aan de achterzijde de buis van de torsievering (zo dicht mogelijk tegen de remtrommels aan). Daar heeft 'ie zo'n ruim drie jaar op gestaan en daar heeft 'ie niets van geleden ...
Het is wèl zo dat, als je het op die manier doet, je een behoorlijk eind moet "krikken" vóórdat de wielen van de grond komen. Maar het zijn stevige "opkrikpunten" gebleken.

Het punt dat Ewald gebruikt aan de voorkant (onder de dwarsbalk tussen de buizen van de torsieveren in) werd tijdens de fameuze remmencursussen van Tony en Harrie óók altijd gebruikt om de bussen "los van de hefbrug" te krijgen om aan de remmen te kunnen werken. Maar het is wèl lastiger om daar fatsoenlijk een gewone garagekrik onder te krijgen.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group