Het is nu do 28 maart, 2024 17:43


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2009 21:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Om een aanhangwagen achter je auto te mogen hangen, is het verplicht om op het kenteken het maximaal toegestane aanhangwagen gewicht vermeld te hebben.
Als dat er nu niet op staat is het de bedoeling dit alsnog (kostenloos) door de RDW te laten vermelden.
Hoe gaat dat?
    1: Vraag eerst bij de RDW op of zij de trekgegevens hebben van jouw type voertuig. (bel Klantenservice op maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 0900 0739 (€ 0,10 per minuut).)Zo ja, sla punt 2 over.
    2: Neem contact op met de importeur van jouw voertuig (bijv. Citroën Nederland)] en vraag daar de trekgegevens op voor jouw voertuig, vermeld evt. kenteken, chassisnummer en type.
    3: Ga met deze gegevens en je kentekenbewijs naar een RDW vestiging en vraag daar voor vermelding van de gegevens op het kenteken. Je kunt dat ook schriftelijk doen. Doe het dan wel aangetekend! Aan het loket krijg je dan een bewijs dat je het kenteken hebt ingeleverd i.v.m. wijziging. Dit is zo lang geldig als kentekenbewijs.
Normaal gesproken heb je dan binnen een week een nieuw kentekenbewijs in de bus met vermelding. Je kunt nu legaal een aanhanger meenemen.

Succes met de aanvraag.

Wil je ook nog weten wat je dan mag trekken met welk rijbewijs? KLIK DAN HIER!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2009 23:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
dank u!

ik zal dit binnenkort eens gaan proberen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2009 20:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Bij oudere kentekenbewijzen kan een zg 'inlegvel' bij zitten met deze trekgegevens erop.
Mijn bus uit 1967 heeft een inlegvel dat door de RDW is afgegeven in 1996. Ik mag een ongeremde aanhanger trekken van 625kg en een geremde van 1250kg. (Gewichten zijn totaalgewicht vd aanhanger).

Tevens staat er het type trekhaak op vermeld. Ik ben de gelukkige bezitter van een orginele goedgekeurde Brink trekhaak met typeplaatje.
Volgens mij mag je boven de 750kg aanhangergewicht alleen trekken met een in Nederland goedgekeurde trekhaak.
Ik weet echter dat die haken zeldzaam zijn en er veel franse import en eigenbaksels op HY's zitten.
Of geldt die regel niet meer? Het viel me op dat de term 'goedgekeurde trekhaak' niet in het verhaal van HYvonne voorkomt.
Wordt het merk en type trekhaak niet op de moderne kentekens vermeld?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2009 23:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Citaat:
Het viel me op dat de term 'goedgekeurde trekhaak' niet in het verhaal van HYvonne voorkomt

Hetzelfde verhaal over vermelding op het kentekenbewijs en "wat mag ik trekken met een trekhaak zonder goedkeuring" heb ik gehad met mijn dagelijkse vervoermiddel: Volvo Amazon combi 1963. Omdat het in die jaren gemeengoed was om een trekhaak door de smid te laten maken (bijvoorbeeld) is het nú zo dat ik zonder goedkeuring die zware lasten mag trekken (voor de Volvo is dat 1270 kg geremd, haar eigengewicht).
Echter wel met de ongeschreven aantekening dat de constructie en bevestiging van de trekhaak uitdrukkelijk mijn eigen verantwoordelijkheid is! Ik kan mij dus nooit verschuilen achter fabricagefouten o.i.d.!

Ik hoop dat dit mijn verhaal voldoende aanvult.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 15:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
HYvonne schreef:
Citaat:
Het viel me op dat de term 'goedgekeurde trekhaak' niet in het verhaal van HYvonne voorkomt

Hetzelfde verhaal over vermelding op het kentekenbewijs en "wat mag ik trekken met een trekhaak zonder goedkeuring" heb ik gehad met mijn dagelijkse vervoermiddel: Volvo Amazon combi 1963. Omdat het in die jaren gemeengoed was om een trekhaak door de smid te laten maken (bijvoorbeeld) is het nú zo dat ik zonder goedkeuring die zware lasten mag trekken (voor de Volvo is dat 1270 kg geremd, haar eigengewicht).
Echter wel met de ongeschreven aantekening dat de constructie en bevestiging van de trekhaak uitdrukkelijk mijn eigen verantwoordelijkheid is! Ik kan mij dus nooit verschuilen achter fabricagefouten o.i.d.!

Ik hoop dat dit mijn verhaal voldoende aanvult.

Niet echt.
Of je moet bedoelen dat destijds 'de smid' de haken steviger maakte dan nu een fabriek zou doen? Maar dan nog...
Volgens mij moet je boven de 750kg aanhangergewicht een goedgekeurde haak hebben.
Als die niet leverbaar is dan kun je dus niet zo'n zware aanhanger trekken met die auto.
Of je zou op de een of andere manier een ontheffing moeten hebben.

Ik herinner me wel dat 'destijds' je een trekhaak na montage bij een RDW keuringstation moest laten keuren. Later was dat alleen nog maar bij bedrijfswagens.
Heb je bij jouw Volvo Amazon Combi soms zo'n 'keuringrapport'?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 15:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Volgens mij hoeft de trekhaak op zich geen gekeurde te zijn. Het enige wat van belang is als je een aanhangwagen wilt trekken, is dat het maximale trekgewicht wat de auto mag trekken op het kentekenbewijs vermeld staat. Dit kan echter alleen als dit trekgewicht bij de RDW bekend is. Dit nemen ze meestal over van de typegoedkeuring van het voertuig. Is er van het voertuig geen typegoedkeuring dan zal het niet meevallen om het trekgewicht op het kenteken te krijgen. Je moet dan een verklaring van de fabrikant (Citroën) zien te krijgen waarin zij verklaren hoeveel het voertuig mag trekken.

Is er wel een typegoedkeuring dan hoef je alleen het kentekenbewijs naar de RDW te sturen, dan krijg je een nieuw met het trekgewicht er op terug gestuurd. Het is dan verder jouw verantwoordelijkheid dat er een deugdelijke trekhaak gemonteerd word. En of je die zelf maakt, of je koopt er één dat maakt dan niet uit. In de APK keuringseisen staat nergens dat er bij de trekhaak op een keurmerk gecontroleerd dient te worden. Als hij deugdelijk gemonteerd zit dan is het goed.

Ik heb de keuringseisen nog even opgezocht, en dit is wat er in staat over de trekhaak:

APK Keuringseisen
5.2 Personenauto’s Verbinding personenauto en aanhangwagen
Keuringseisen Wijze van keuren
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Aanvulling 13 versie 12-2007 58 § 11.
Verbinding tussen personenauto en aanhangwagen
Artikel 5.2.66 - koppelinrichting (algemeen)
Indien de personenauto is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet
zijn gescheurd, gebroken of vervormd. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen.
Artikel 5.2.67 - koppelinrichting
1. Indien een personenauto is voorzien van een koppelingskogel met een kogel met een nominale diameter van 50 mm:
a. moet de diameter van de kogel ten minste 49,0 mm bedragen; Het bolvormige gedeelte wordt gemeten met een geschikt meetmiddel.
b. moet de sluit- en borginrichting van een afneembare kogel goed functioneren en moet de bevestiging van het kogelgedeelte nagenoeg spelingvrij zijn.
Visuele controle.
2. Bij personenauto's die zijn voorzien van andere inrichtingen tot het koppelen van een aanhangwagen dan bedoeld in het eerste lid, moet worden voldaan aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 5.3.68 en 5.3.70.
De wijze van keuren bij de artikelen 5.3.68 en 5.3.70, van het Voertuigreglement is van toepassing.

APK Keuringseisen
5.3 Bedrijfsauto’s Verbinding bedrijfsauto en aanhangwagen Keuringseisen Wijze van keuren Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Aanvulling 13 versie 12-2007 116
§ 11. Verbinding tussen bedrijfsauto en aanhangwagen Artikel 5.3.66 - koppelinrichting (algemeen)
1. Indien de bedrijfsauto is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet gescheurd, gebroken, vervormd dan wel overmatig gesleten zijn, onverminderd het bepaalde in artikel 5.3.68, tweede lid, onderdeel h. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging.
Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2 , van de Regeling permanente eisen.
2. De achtertraverse met inbegrip van alle profielen die daar deel van uitmaken, moet deugdelijk zijn bevestigd en mag:
a. Geen breuken of scheuren vertonen;
b. Niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak.
Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
Artikel 5.3.67 - koppelinrichting
Indien de bedrijfsauto is voorzien van een koppelingskogel met een kogel met een nominale diameter van 50 mm:
a. moet de diameter van de kogel ten minste 49,0 mm bedragen;
Het bolvormige gedeelte wordt gemeten met een geschikt meetmiddel.
b. moet de sluit- en borginrichting van een afneembare kogel goed functioneren en moet de bevestiging van het kogelgedeelte nagenoeg spelingvrij zijn.

hè hè! :?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2009 17:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik ga mijn kentekenbewijs niet opsturen want het inlegvel (aanvullingsblad) met de gewichten erop is officiëel door de RDW afgegeven en volgens mij is die nog steeds geldig.

Kennelijk is de regel 'goedgekeurde trekhaak bij een aanhanger boven de 750kg' uit de wetgeving verwijderd.
Ik leef nog in de vorige eeuw :)

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2009 23:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
hyliner schreef:
Ik ga mijn kentekenbewijs niet opsturen want het inlegvel (aanvullingsblad) met de gewichten erop is officiëel door de RDW afgegeven en volgens mij is die nog steeds geldig.

dit klopt!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2009 23:05 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
ik heb in 2007 een trekhaak onder mijn hy gezet
zonder aanvullende papieren mag je daar max 750 geremd of ongeremt mee trekken

dat vond ik zonde van de trekhaak dus naar het rdw
die hadden geen gegevens over trekgewichten van hy's in het archief
importeur in A'dam gebeld
de volgende dag kreeg ik van een hele enthousiaste medewerker de voertuig gegevens al in de bus
daarmee terug naar rdw
geen autokeuring nodig
papieren inleveren en opsturen naar hoofd kantoor
krijg bewijs van opsturen papieren en dat ik toch mag rijden voor evt politie geklooi
1 week later nieuwe papieren in de bus met trekhaak gegevens erop
kosten 0 niks nada noppes

niet moeilijk doen dus gewoon naar rdw en regelen
ik mag nu 1250 kilo trekken met de bus

als je geen aanvulling op je papieren hebt staan en je sleept meer dan die 750 en er gaat wat fout....................

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2010 13:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Bij mij is het inmiddels gelukt.
De gegevens van de importeur kreeg ik de volgende dag al.
De RDW heeft er 6 weken over gedaan.

Ik heb volledig nieuwe kentekenpapieren gekregen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2010 14:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
brammie schreef:
niet moeilijk doen dus gewoon naar rdw en regelen
ik mag nu 1250 kilo trekken met de bus


.... :wink: zei ik toch!!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Maximaal toegestaan Trekgewicht / Aanhangwagen meenemen.
BerichtGeplaatst: zo 20 jul, 2014 18:46 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 16 jun, 2014 10:40
Berichten: 8
Ik wilde die gewichten ook op mijn kentekencard vermeld hebben (grijs kenteken camper)
Homologatiebewijs ingestuurd maar krijg geen vermelding.
Maakt u maar een uitdraai van de site zegt de helpdesk-mevrouw.
Site RDW is niet helemaal logisch:
kijk je bij gewichten staat trekgewicht ongeremd ingevuld (500kg)
Bij geremd staat bij mij 0 kg!!.
Kijk je dan op het blad "technisch" en dan onderaan doorklikken naar "wettelijk toegestane maximale massa's" en zie daar. keurig 1250 kg vermeld.

Rare jongens, die RDW-ers

_________________
HZ 1954, HY 1973


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group