Het is nu do 28 maart, 2024 22:26


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 10:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Otje schreef:
WIE houdt nu WIE voor de gek ... ?

Je houdt jezelf voor de gek. Maar waar hebben we het in dit geval nou over? Dit stuk moet voor de APK formeel hetzelfde behandeld worden als een dorpel, maar het ontbreken van dit stukje vind ik verreweg niet zo erg als het ontbreken van een dorpel.

Daarentegen is het hebben van APK is geen vrijbrief om met een onveilige auto rond te rijden. Als je remmen het niet doen, kan je niet verwijzen naar je APK rapport waar staat dat ze het wél doen. Dit geldt niet alleen voor de remmen, maar voor álle APK punten. Dat heeft niets te maken met of de auto is afgemeld of niet. Als bestuurder ben je te allen tijden verantwoordelijk voor de staat van je auto.

Dus mag deze bus in deze staat de weg op? Formeel niet, ondanks de geldige APK. Maar je mag ervan uitgaan dat de politie hier niet op zal handhaven, helemaal niet als het een rit betreft naar je lasapparaat toe.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 19:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Donderdag a.s. Wordt de mijne weer goedgekeurd.................... Als het goed is ;-).

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 20:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 408
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
LEiPiE schreef:
Vandaar dat dus als tip wordt gegeven: doe een APK 2 maanden voor je vervaldatum (eerder kan wel, maar daar heb je niks aan)... dan heb je - gegeven de cooperatie van je garage - dus 2 maanden de tijd om 'm er doorheen te krijgen.

Da's wat ik tenminste denk :D
(misschien moeten we dat eens naar een apart APK topic zetten, maar daar is deze thread een beetje te chaotisch voor ;))



dat klopt, zo bedoel ik het ook

rob. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 22:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Citaat:
Citaat:
Je hebt een voertuig wat in deze staat niet door de APK zou kunnen, dus is hij ook niet toegestaan op de openbare weg.
Ben ik het absoluut NIET mee eens. Toen ik Otje kocht was het slechts een kwestie van tijd totdat ze zou worden afgekeurd. Desondanks heb ik nog 3 jaar rondgereden, telkens APK-gekeurd. De keuring geldt voor een geheel jaar. Toen wij de 4e keer "óp moesten" wist ik bij voorbaat dat dàt het moment zou zijn waarop ik de "grote restauratie" zou (moeten) beginnen. En dat klopte. Maar Otje had alle (wettelijke) recht tót die datum van keuring geheel legaal de openbare weg te berijden.
Daarnaast zou ik (en naar ik aannneem iedere rHYder met een beetje gezond verstand) nooit zijn blijven rHYden als ik zou hebben geweten dat "wij" ook maar enigzins een "gevaar op de weg" zouden betekenen. Voor ànderen, maar zeker óók voor "ons-" zelf ...


Je kunt het er niet mee eens zijn, maar het is de wet.
Ree heeft het beter uit gelegd dan dat ik dat kan.
Mocht je een keer worden aangehouden met een verkeerscontrole en een technisch onderzoek en je remmen blijken niet goed te zijn (of er is een chassisbalk rot) dan mag je hoogstwaarschijnlijk niet verder rijden. Of je nu een geldige APK hebt of niet...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 5:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Die twee maanden gelden altijd hoor. ook als je op de vervaldatum je bus laat keuren. En als twee maanden voor die datum je bus afgekeurd wordt, ma g je ook niet meer rijden, tenzij naar de plaats van keuring. Wat de meeste garages doen is echter de bus dan niet formeel keuren en dus niet afmelden. hierdoor kun je nog tot de echte vervaldatum doorrijden.
Maar strikt formeel moet een garage waar je met je bus komt voor keuring, wanneer hij niet aan de eisen voldoet, de bus afkeuren en ook een rapport hiervan maken met de punten. Als je het er dan niet mee eens bent kun je een steekproef afdwingen en dan bepaald de RDW keurmeester of de garage terecht of onterecht je bus heeft afgekeurd.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 22:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Boudewijn schreef:
Die twee maanden gelden altijd hoor. ook als je op de vervaldatum je bus laat keuren. En als twee maanden voor die datum je bus afgekeurd wordt, ma g je ook niet meer rijden, tenzij naar de plaats van keuring. Wat de meeste garages doen is echter de bus dan niet formeel keuren en dus niet afmelden. hierdoor kun je nog tot de echte vervaldatum doorrijden.
Maar strikt formeel moet een garage waar je met je bus komt voor keuring, wanneer hij niet aan de eisen voldoet, de bus afkeuren en ook een rapport hiervan maken met de punten. Als je het er dan niet mee eens bent kun je een steekproef afdwingen en dan bepaald de RDW keurmeester of de garage terecht of onterecht je bus heeft afgekeurd.


veel mensen die dat denken, maar er is niks van waar.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 22:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Hier heb je toch iets gemist Joost. Ik denk het niet alleen, het is ook zo. het staat namelijk in Artikel 73, lid 2 onder d van de Wegenverkeerswet 1994. en de vastgestelde tijd waar men daar over spreekt is 2 maanden.
Dus als je auto niet meer gekeurd is mag je hem nog 2 maanden laten staan op de weg. dat is echt niets nieuws hoor. dat is al zo sinds de invoering van de APK.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 22:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Boudewijn, je hebt gelijk volgens het wetboekje. Het vreemde is dat je vaak 6 weken na je APK verval datum al een automatische boete krijgt. Als je hiertegen in beroep gaat, krijg je je geld terug.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 23:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Boudewijn schreef:
Hier heb je toch iets gemist Joost. Ik denk het niet alleen, het is ook zo. het staat namelijk in Artikel 73, lid 2 onder d van de Wegenverkeerswet 1994. en de vastgestelde tijd waar men daar over spreekt is 2 maanden.
Dus als je auto niet meer gekeurd is mag je hem nog 2 maanden laten staan op de weg. dat is echt niets nieuws hoor. dat is al zo sinds de invoering van de APK.

`
Ik kan dit vinden:
Citaat:
d. artikel 72 gedurende een nader te bepalen termijn na het tijdstip van verstrijken van de geldigheidsduur van het voor het voertuig afgegeven keuringsbewijs niet geldt voor het op de weg staan van dat voertuig.


Ik weet alleen niet waar ik moet zoeken voor 'nader te bepalen termijn'.

Verder was ik in de veronderstelling dat jij het erover had dat je nog mag rijden met een auto na de vervaldatum, daar zat ik fout.
Daarnaast dacht ik dat de termijn 6 weken was, om de reden die Ree zegt. Ik had niet verwacht dat het incassobureau zich niet aan de wet zou houden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 11:14 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou, ik zit in hetzelfde schuitje:
- afgekeurd (remleidingen achter verroest, koplampen afstellen)
- had verloopdatum 27 april
- is afgemeld als afgekeurd bij RDW
conclusie:
- boete termijn gaat wel nog in na 27 april (als ie dan niet gekeurd is krijg je automatisch een boete)
- mag niet rijden anders dan voor reparatie / opnieuw keuren

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Laatst bijgewerkt door LEiPiE op do 19 apr, 2012 23:48, in totaal 1 keer bewerkt.
"dan dus 6 weken tot automatische boete indien niet geschorst" verwijderd, dat kan verkeerd gelezen worden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 11:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Nieuwe remleiding bestellen en monteren, koplampen wat naar beneden zetten en rijden maar!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 11:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Onze HY is goedgekeurd!!
Eindelijk!

Alle afkeurpunten heb ik (met een beetje hulp) opgelost.
Ik ben een beetje trots, maar vooral HEEL erg blij!!

Nu eindelijk rijden met HenkHY (de penkhy), en ook weer verder met plannen maken voor het las- en laswerk.
Als het even kan ga ik naar de eerst komende meeting, eens even kijken of de HYrijders gezellig zijn 8)

Michiel.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 11:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Sluit aan op CitroMobile!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 11:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Oja, dat is natuurlijk een goede optie! Ik wilde al met de Dyane gaan zoals altijd, maar met de HY is natuurlijk nog leuker.
Zal me wel een sloot benzine kosten. Ik heb nog geen idee wat het verbruik is... :roll:

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group