Het is nu do 28 maart, 2024 14:58


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 23:04 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 17:08
Berichten: 3
Hallo iedereen,

ik heb net een HY uit 1979 gekocht die door Citroworld helemaal is in gericht als 'marktwagen'.
Ik wil deze door de Belgische 'dagelijkse keuring' krijgen omdat dat de enige wettige manier is om hem te gebruiken voor commerciële doeleinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben nieuw op dit forum en dus heel benieuwd naar jullie reacties!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 23:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi BBBus,

Welkom op het forum.

Ik heb helaas geen ervaring met de Belgische keuring en kan je niet verder helpen.

Succes met je marktwagen!

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2014 10:30 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Hoi,

been there, done that (not!)
Ik had hetzelfde probleem, een HY ingevoerd vanuit Nederland, bouwjaar 1973 dus moet een gelijkvormigheidsattest hebben.
Dat attest kennen ze in Nederland niet, dus kan je hem gewoon niet aanbieden op de keuring voor dagelijks verkeer.

Alle mogelijke manieren geprobeerd om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken langs "administratieve weg", maar bij Citroën zelf zijn ze zo niet begaan met oude Citroëns, ze zouden nog liever hebben dat je hem naar het schroot brengt en een nieuwe koopt. Medewerking nul komma nul, één of andere pipo bij Citroën Brussel had zelfs het lef om lakoniek te verkondigen dat ik kon beweren wat ik wou maar dat het aan MIJ was om te bewijzen dat een HY echt bestaan heeft in België, volgens hem niet... ONVOORSTELBAAR, niet?

Eenvoudigste mogelijkheid was toen om als oldtimer in te schrijven, wel beperkte gebruiksmogelijkheden maar een tamelijk simpele keuring. Ik heb deze weg gekozen, leek me beter voor de zenuwen en de bloeddruk.

Er is nog een andere manier: je HY terug een eenmalige typegoedkeuring laten ondergaan. Dit kan niet in alle keuringsstations, op voorhand goed bevragen bij stationschef wat de termijn is en vooral wat de kosten zijn. Je zal zelf ter plaatse vanalles moeten demonteren zodat de heren kunnen meten en kijken wat ze willen. Zoals daar bijvoorbeeld zijn: de "zuigerdiameter van de wielremcilinders"... ik ben er niet aan begonnen...

Alleszins veel succes!
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2014 14:35 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 17:08
Berichten: 3
Peter,

waw, merci voor het antwoord! Dat geeft al een pak duidelijkheid.

Die typegoedkeuring, staat die dan gelijkwaardig aan een gelijkvormigheidsattest? Of geldt dat als dagelijkse keuring?
Want als het daarmee opgelost kan worden, ga ik de bloeddrukverhoging wel aan, denk ik...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2014 15:10 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ik denk dat je het kan beschouwen als evenwaardig aan een gelijkvormigheidsattest, nadien kan je "gewone" nummerplaten aanvragen, en ben je aan jaarlijkse keuring gebonden.
Als de HY in technisch goede staat verkeert en je wil hem voor méér gebruiken dan louter recreatief, kan je de uitdaging aangaan. Als je hem commercieel wil inzetten is het verplicht.
Succes!!!
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 8:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Hoe zit het dan met die Europese regels, die zeggen dat als een auto in enig EU land een typegoedkeuring heeft, het ook voor de andere landen geldt?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 10:56 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 17:08
Berichten: 3
Alweer bedankt, Peter!
En je neemt me de woorden uit de mond, Hyliner. Heeft iemand hier een antwoord op?

Weten jullie ook wat er technisch zal moeten gedaan worden om de HY door de dagelijkse keuring te krijgen, los van de papieren?
Ik hoor we eens dat er mistlichten bijmoeten. Waar kan ik me verder nog aan verwachten? Ik denk dan aan milieunormen, remmen, lichten, gordels enz....


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 18:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Mij ljjkt 't het beste dat je deze vragen gewoon gaat stellen bij de keuringsinstantie. Je weet dan precies waar je aan toe bent.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group