Het is nu do 28 maart, 2024 15:41


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 1:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Nog steeds de vraag: HY garage of "gewone" garage

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 12:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Hoi, ten eerste als je voor een herkeuring gaat moet een garage alleen kijken naar de punten die zijn afgekeurd. Tenminste als je binnen een bepaalde termijn terug bent. Ik geloof in Nederland 2 weken. Het is inderdaad wel het handigst als je naar dezelfde garage gaat.
Het kan enorm verschillen waar je naar toe gaat. Een oude auto hoeft niet aan moderne eisen toe voldoen,maar als je een keurmeester hebt die alleen moderne autos gewend is kun je tegen onnodige problemen aanlopen.

Balkjes onder/langs benzine tank: welke bedoel je precies? er zit nl een balkje in de lengterichting onder de tank die nog wel eens gaar wil zijn die geen dragend gedeelte is en dus geen afkeur. die is bij mij al 20 jaar gaar aan de achterkant en dit is slechts te zien op de brug. Aangezien hij er eerder niet op is afgekeurd vermoed ik dat het misschien wel dit balkje betreft.
Er is best wel wat roest toegestaan ook aan dragende delen, zelfs gaten onder een bepaald percentage zijn toegestaan.
Zijn het de balkjes die de tank dragen moet je ze natuurlijk repareren maar kan me niet voorstellen dat die eerdere garage dat over het hoofd heeft gezien.

Is er een nieuw wiellager gemonteerd of is hij alleen afgesteld? Fusee lijkt me inderdaad niet correct gemonteerd cq vastgezet. Teruggaan naar de garage die eraan gewerkt heeft en eisen dat ze het in orde maken.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 13:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Michiel,

In je eerste post schrijf je al over "speling op fusee aanpakken" en bij de keuring was er speling op het lager rechtsvoor.
Hoe moet ik één en ander nu zien?
Beide afwijkingen rechts?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 15:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Even kort wat antwoorden op de vele reacties van jullie. Dank daarvoor.

De garage repareert onze HY wel vaker. Daar hebben we goede ervaringen mee. Zo hebben ze enkele jaren geleden de remmen van de bus gemaakt. De remmen bleken opvallend goed te zijn voor een HY volgens de keurmeester van zowel de RDW als de laatste garage. Ik heb dus wel vertrouwen in deze mensen.

Ik denk niet dat er laatst een nieuw lager is ingezet. Ik heb daar immers niks over gehoord van de garagist. Overigens was de speling rechtsvoor (grotendeels) verdwenen na de reparatie. (dit was al 2 jaar geleden een aandachtspunt inderdaad). Maar nu 2 weken later zit er dus plotseling weer enorm veel speling op. De keurmeester liet me eergisteren door met een soort koevoet de band omhoog te drukken (op de brug) zien dat er een grote schroef half los zat (veel speling opzat). Deze schroef hangt naar beneden. Mogelijk dat dat er wat te maken mee heeft? Daarnaast herinner ik me nu dat ik op weg naar het keuringsstation op een rotonde plotseling een harde tik heb gehoord rechtsvoor (toen ik dus met de bocht mee naar links stuurde). Het leek wel het geluid alsof ik door een kuil reed met de rechter voorband terwijl ik me op een strak geasfalteerde weg bevond.

De eerste 2x ben ik bij de RDW geweest. En ook hier vonden ze de 2e keer compleet nieuwe zaken zoals de schuifdeur die volgens de keurmeester niet goed genoeg dicht bleef zitten en de reflectie van de koplamp. Ook hebben ze hier dus 2x bijvoorbeeld de ruitenwissers gemist én de rotte plekken onder de tank. Ik heb hiervan foto's bijgevoegd. Het gaat dus om het kleine stukje balk dat bijna compleet weg is gerot en het langere stuk onder aan het tankpaneel (wat dus parallel aan de bus loopt).

Levert deze informatie een nieuwe kijk op?

Met vriendelijke groet,

Michiel


Bijlagen:
IMG-20160212-WA0014.jpg
IMG-20160212-WA0014.jpg [ 165.33 KiB | 26545 keer bekeken ]
IMG-20160212-WA0006.jpg
IMG-20160212-WA0006.jpg [ 164.96 KiB | 26545 keer bekeken ]
IMG-20160212-WA0004.jpg
IMG-20160212-WA0004.jpg [ 145.98 KiB | 26545 keer bekeken ]
IMG-20160212-WA0001.jpg
IMG-20160212-WA0001.jpg [ 203.77 KiB | 26545 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 16:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Gert-Jan Brink schreef:
Hoi, ten eerste als je voor een herkeuring gaat moet een garage alleen kijken naar de punten die zijn afgekeurd. Tenminste als je binnen een bepaalde termijn terug bent. Ik geloof in Nederland 2 weken. Het is inderdaad wel het handigst als je naar dezelfde garage gaat.
Het kan enorm verschillen waar je naar toe gaat. Een oude auto hoeft niet aan moderne eisen toe voldoen,maar als je een keurmeester hebt die alleen moderne autos gewend is kun je tegen onnodige problemen aanlopen.



Ik kan eigenlijk niet geloven dat dat waar is, maar zou kunnen. Ik denk wel dat veel garages dat doen om werk/ tijd te besparen. Sowieso zullen maar weinig garages een auto officieel afkeuren denk ik. In de praktijk melden ze het in het geheel niet bij de rdw, totdat hij goedgekeurd wordt.
Maar als een garage na herkeuring als zijn goedkeur wordt afgemeld, en je krijgt een steekproef, en de steekproefcontroleur vind een afkeurpunt dan weet ik wel zeker dat hij alsnog wordt afgekeurd.
Dus in die zin is het altijd nuttig als er iets alsnog gevonden wordt, het moet tenslotte toch gemaakt worden.

Veel dingen zijn een interpretatie van de keurmeester dus het kan wel voorkomen dat de ene het goed vind en de ander niet.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 19:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Dat balkje in de lengte richting onder je tankklep is niet dragend. Mag dus rot zijn. Is bij mijn HY al 20 jaar vol gaten aan de achterkant. Korte dwarsbalkje aan de zijkant in principe ook mits de steun van de tank niet is aangetast. Is een beetje discutabel maar die zou ik sowiezo gemaakt willen hebben als ik jou was.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 0:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Die harde tik bij de rotonde kon wel eens de fuseekogel zijn die op zijn plaats schiet na verkeerd gemonteerd te zijn geweest. Als de platte kant niet goed op zijn plaats komt kan de moer wel vastgedraaid worden maar zit de kogel niet ver genoeg in de fusee.
Kun je zien of de fuseemoeren links en rechts evenver op dec schroefdraad zitten?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 2:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Ik denk niet dat er laatst een nieuw lager is ingezet. Ik heb daar immers niks over gehoord van de garagist ...
Ahum ... 't is dus wel zéker van "NIET" want zo'n lager kost (nieuw) EUR 140,= en dan had jij daar al lang een rekening voor gehad ...
Citaat:
Het gaat dus om het kleine stukje balk dat bijna compleet weg is gerot ...
Michiel: naast het feit dat dit nu dus problemen oplevert bij de APK moet je dergelijk verval gewoon zèlf niet willen. Je kunt er "de kantjes aflopen" zodat 'ie nog nèt door de APK komt (nu dus even niet) maar op langere termijn wordt de situatie onhoudbaar en krijg je 'm nooit meer door de APK.
Citaat:
Dat balkje in de lengte richting onder je tankklep is niet dragend. Mag dus rot zijn ...
is weliswaar een subjectieve mening maar daar heeft een APK-keurmeester gewoon lak aan.
Bijvoorbeeld: die afgekeurde koplamp-reflector ... geef een paar centen uit, koop twee (!) nieuwe koplamp-binnenwerken (zijn dezelfde als die van een 2CV); dàt onderdeel wordt de komende 10 jaar geheid goedgekeurd, je bent daarnaast nog eens beter zichtbaar èn je hebt zèlf veel meer verlichting in het donker ... (kijk bijvoorbeeld eens eventjes hier - zònder speciaal reclame te willen maken; er zijn talloze àndere leveranciers ! :
http://www.burton2cvparts.com/advanced_ ... rd=koplamp )
Alleen maar voordelen dus !
Nogmaals: oriënteer je eens op het Reparatie Handboek voor wat betreft de "benaming" van de diverse onderdelen. Dan komt een vraag als déze
Citaat:
In je eerste post schrijf je al over "speling op fusee aanpakken" en bij de keuring was er speling op het lager rechtsvoor.
óók niet meer voor ...
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 8:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Over dat niet dragende rotte balkje in de lengterichting. Als een APK keurmeester een probleem maakt van iets wat geen afkeur is kun je hem op de regels wijzen en dat helpt méestal wel en anders heb je zelf het recht een klacht bij de rdw in te dienen. Daarmee dreigen helpt zeker. Maar ik lees dat je de eerste 2 keer bij de RDW geweest bent en die maakten er dus terecht geen punt van. Mijn mening is weliswaar subjectief maar ik heb in Nederland zon 300 APKs meegemaakt en heb dus wel een beetje ervaring. Los hiervan vind ik ook dat je het probleem beter kunt aanpakken voor het behoud van je bus. Ik heb zowieso een hekel aan roest. Maar je bus op dit balkje afkeuren mag niet

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 19:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Jawel. De bus is door de keuring heen gekomen. De onderkant hebben we toch laten lassen en de fuseekogel kon worden vastgedraaid. Het was een rib uit het lijf maar we kunnen er weer 2 jaar tegenaan! Bedankt voor alle adviezen en tips!

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 20:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Gefeliciteerd! Kan die er weer even tegen. Gaat voorlopig niet weg. Geniet ervan :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afgekeurd
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 17:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
mooi man. Beter voor het behoud van je bus dat je het hebt laten lassen. Gefeliciteerd met de APk en geniet maar veel van je bus.

Wil je zelf leren lassen geeft het Eendeei in Rotterdam af en toe lascursussen.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group