Hallo HY-ers,
Bedankt voor de reacties!
Ik zal even een update geven van de laatste dagen.
Afgelopen woensdag ben ik samen met Ree in zijn CX naar Kapelle gereden. Lekker zoeven over de weg
. Bij de verkoper aangekomen hebben we de HY van alle kanten bekeken, de motor laten lopen, op de krik gezet en uiteindelijk nog een klein ritje gemaakt. Achteraf kom je er dan achter dat je toch nog vergeten bent naar een aantal dingen te kijken of even foto’s te maken
. Bijvoorbeeld van een stukje techniek voorin wat we niet thuis konden brengen; Een groot rond zwart “ding” (ja lekker duidelijk) waar leidingen van water, lucht en olie/LPG(?) van en naar toe lopen. Vlak erboven een relais. Rembekrachtiging? Voorverwarming LPG? …?
Nu ja, de bevindingen:
Onvolkomenheden:
- Motor niet droog, lekt op het oog niet ernstig
- Uitlaatspruitstuk gebarsten en gelast
- Koelwaterslangen beginnen uit te drogen
- Te grote vrije slag koppeling
- Uitlaat niet origineel
- Remmen:
RA laat niet direct los, voelt alsof veertjes de weerstand niet makkelijk kunnen
overwinnen
RV gaat niet direct terug, rubber slang slipt dicht?
Ovalen trommels?
Handrem veel te hoog, grijpt wel snel aan maar trekt niet door.
- Lichte speling fusee RV
- Banden uit 1995
- Geen reservewiel en neushoes
- Watertemperatuursensor en overige en zelf aangebrachte elektronica klungelig
aangebracht
- Roest aan de carrosserie (uiteraard):
LV hoek kraal/dwarsbalk tussen cabinedak en voorruit, flink uit elkaar gedrukt
LV & RV kraal van de wangen boven spatborden (de banaantjes?), uit elkaar
gedrukt
LV & RV kraal achter voordeuren, uit elkaar gedrukt
RV deur binnenkant roestblazen
R reling schuifdeur roestblazen
Kraal bovenste achterklep en reservewielklep
Her en der nog wat kleine roestvlekken en blaasjes die door de handmatig
aangebrachte dikke verf komen
- Laswerk achter de koplampen (plat geen ribbels meer), aan neusklepkraal,
voorruitplaat, achterklep netjes gedaan maar begint op sommige plekken weer te
roesten
- Dak niet strak
- Geen onderhoudspapieren e.d., weinig bekend over geschiedenis
Volkomenheden:
- Rijdt netjes, voelt degelijk en strak, geen rammels
- Buiten de genoemde roestplekken harde auto
- Net interieur
- Originele trekhaak
Niet gecontroleerd (
):
- LPG systeem
- Verlichting voor
- Ruitenwissers/motor
- Kleppen
- Motorolieniveau
- Boordspanning
- Bevestiging van de accu
De auto heeft carterontluchting. Is het normaal dat er stationair uitlaatgassen uit de olievuldop van het kleppendeksel komen? Op toeren verdwijnt dit. Normaal, of teken van compressieverlies?
De bus is sinds mei 2009 niet bekend bij Le-Camion, de eigenaar van de bus is de afgelopen anderhalf jaar waarschijnlijk geen lid geweest van die club. Kenteken DF-66-97.
En toen…wist ik het nog steeds niet!
Dus door blijven piekeren en ondertussen ook op het internet verder gekeken naar andere ribbeltjes.
Afgelopen vrijdag bij Van Bemmelen nieuwe APK voor mijn BX aangevraagd. Gelijk even geïnformeerd naar de HY die hij op zijn site te koop heeft staan. Had hij er twee te koop. ’s Middags even gaan kijken. Aardige HY’s voor een zacht prijsje maar ik denk toch niet geschikt voor mij…
Nog even gevraag naar de carterontluchting. Volgens Van Bemmelen is het vrij normaal dat er bij stationair uitlaatgassen uit de olievuldop komen.
En toen…wist ik het nog steeds niet!
Ik vind de HY in Kapelle nog steeds een aantrekkelijke bus. Aan de andere kant vind ik de prijs die er voor gevraagd wordt aan de hoge kant. Ik denk dat er nog eens even goed over ga nadenken en aan het eind van deze week mijn besluit maak. Misschien dat verder advies/hulp/informatie van jullie mijn keuze kan vereenvoudigen.
Ree, hartstikke bedankt voor het meekijken naar de bus, het lijstje met (on)volkomenheden en je adviezen!
@Leipie:
Aha, dus dit is het onderdelenboek. De editie is van 1974 en hij is, volgens de aantekeningen voorin, tot 1976 bijgehouden.
@Stephan:
Bedankt voor het aanbod.
@Ree:
Had hem ook zien staan. Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een standaard maat. Maar toch bedankt.
Grappig, het lijkt wel of deze HY een transparant dak heeft…