Het is nu do 28 maart, 2024 19:51


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 9:28 
Hallo,

Mijn man en ik willen graag een HY bus voor de vakanties aanschaffen.
We zullen er niet heel ver mee gaan rijden (vooral binnen Nederland).
Voor ons is dit wel een beetje een gok hoe dit uit gaat vallen, het idee is namelijk pas ontstaan na het laatste eendenblad waarin een stuk over een HY-treffen stond. En aangezien wij al de trotse bezitters zijn van een 2CV (bijna helemaal door mijn man gereviseerd) en een AK400.

Wat is aan te raden?
Wij dachten aan een verlengde versie aangezien we zelf vrij groot zijn en je dus ook wat slaapruimte wilt hebben. En je verder ook nog iets in de bus kwijt wilt. Ook hebben we twee kinderen die ergens moeten slapen. Als ze wat groter zijn misschien buiten in een tentje. Voorlopig in de bus en wij erbij of in de tent buiten.

En is het mogelijk om bij iedere HY een LPG installatie onder te bouwen? En wanneer heb je dat terugverdiend?

Op zich is een opknapper minder handig omdat we met twee kleine kinderen daar niet zoveel tijd voor hebben.
Een auto ombouwen naar kampeerauto zou nog wel lukken, maar dan zijn we toch weer afhankelijk van anderen omdat mee te doen.

Nu hebben we een hele mooie camper gezien die zo goed als af is. Kan iemand daar advies in geven?
http://link.marktplaats.nl/449154857
En misschien wil er ook wel iemand mee gaan kijken?

Alvast bedankt voor de reacties.


Laatst bijgewerkt door Sonja op vr 17 jun, 2011 15:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 10:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Sonja,

LPG heb je na een paar diuzend kilometer terug verdiend. Het kost wel veel ruimte, wat met een gezin toch al schaars is.

Ik kan wel mee komen om naar de bus te kijken.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 10:45 
He, dat is al een snelle reactie.
LPG-installatie kunnen we natuurlijk altijd na een aankoop nog beslissen.
Wat denk je van de prijs voor deze bus (uiteraard ga ik er dat nooit helemaal voor betalen)?
Ik heb gevraagd of we dit weekend kunnen komen kijken, maar dat is dus nog niet zeker.
Ik zie echter dat er een meeting is, dus misschien dat je dan geen tijd hebt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 13:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Een bus kan je voor iedere prijs kopen. Of ie het waard is moet je zelf beslissen. Voor een bus die in écht goede staat is, zijn zulke bedragen niet ongewoon.

Ik zou dinsdagmiddag of woensdag overdag kunnen. Mail maar naar info@ree.nu voor verdere afspraken.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2011 11:02 
Heeft er iemand tijd en zin om donderdag aanstaande mee te gaan kijken (bij Utrecht)? Vanaf 4 uur zou het kunnen.
Of anders tips waar we op moeten letten?

groetjes


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2011 18:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Zin wel, maar tijd helaas niet :-(

Wel succes gewenst!

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2011 20:22 
Ik vind het geweldig dit forum (en dan vooral de mensen die er op actief zijn).
Raymond heeft aangeboden een middag vrij te nemen om mee te gaan kijken!!! :D
Ik wist niet dat zo'n mensen nog bestonden...dat is toch helemaal geweldig!!!!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2011 20:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Tof Ree! Nu nog een lascursus ;-)

Hou ons op de hoogte. Spannend.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2011 21:14 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 19 dec, 2006 0:10
Berichten: 222
Woonplaats: Oosterbeek
Jepp zo te zien is het een plaatje zo op het plaatje gezien. Succes met de jacht op een mooie wagen.


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 15:42 
Hoi,

Wij zijn gisteren wezen kijken naar de bus.
Voor ons gaat het deze toch niet worden. Dit vanwege de aanschafprijs en de dingen die er nog aan gedaan moeten worden (waarvan we het meeste zelf niet kunnen). En we vinden deze toch wel erg groot om mee te rijden.
We gaan bekijken of we nu een gewone HY gaan aanschaffen.

In mijn volgende bericht nog even de bevindingen van Ree.


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 15:44 
Bevindingen van Ree bij deze advertentie:
Citroen HY HB2AS 1600 Kampeerauto 1975 Beige
http://link.marktplaats.nl/449154857

Het is over het algemeen een hele goede bus die niet versleuteld is, al is HY wel aan een grote beurt toe (en een APK). Hij is niet recent doorgesmeerd en koud loopt hij niet lekker (de motor was al wat warm bij aankomst).
Rondje puntjes en eventueel bougie(kabels) lijkt voldoende om hem weer lekker te laten lopen. Mechanisch heveltje op de benzinepomp is kapot en het benzinefilter zit na de pomp wat niet slim is ivm brandgevaar en vuil in de pomp.
Richtingaanwijzer is afgebroken en stoel kan niet ver naar achteren. Het chassisnummer is er ranzig in gefluxt, de vraag is in hoeverre dit origineel is. Vooral omdat de bus erg hard is voor een origineel Nederlandse bus.

Het plaatwerk is in goede, maar niet perfecte staat met relatief weinig roest. De neusplaten hebben beginnende gaatjes die behandeld zijn. Op de bodem laat op enkele plekken het tectyl los, waar inmiddels beginnende blaasjes roestvorming zijn. De bus is recent geverfd met een kwast wat de komende tijd het roesten van het plaatwerk wat zal vertragen, al is het onbekend hoe de ondergrond behandeld is.

Achter zitten 16” banden en voor zitten 17cm Michelins uit 1991 met haarschurtjes maar voldoende profiel.

De remmen blijven na inspectie een onbekende. Het pedaal is hard, maar de remmen zijn waarschijnlijk recent te veel opgesteld. LV lopen ze aan (eigenlijk te veel voor na het stellen van de remmen) maar laten ze wel direct los nadat het pedaal los gaat. RV zit het wiel permanent dusdanig vast dat het niet met de hand rond te krijgen is. Er kan dus niet geconstateerd worden of deze rem in orde is.
Volgens de eigenaar is er wel mee te rijden. De handrem moet ook veel te hoog opgetrokken worden om aan te grijpen, dit strookt dus niet met het recente opstellen van de remmen. De remleidingen naar achter zitten ingepakt in tectyl of plastic. Slechts enkele plekken zijn zichtbaar en daar zit wat roestvorming, maar geen putvorming op. Je mag echter wel aannemen dat de leidingen in de tectyl gezet zijn om roestvorming te verbergen voor de APK. Er is ook geen aanwijzing dat de remvloeistof recent vervangen is (nippels zien er ongebruikt uit).

Volgens de eigenaar rookt de uitlaat. Misschien druppelt er olie op de demper of is ie niet luchtdicht. De motor lijkt echter relatief droog. De olie is zit er al wel een tijdje in.

Het camperinterieur is niet professioneel maar voldoet voor de gemiddelde kampeerder. Er is geen tweede accu, maar er is wel enige luxe in het interieur. Met name het plafond is niet zo netjes (plastic schrootjes met schroeven erdoor) en erg dik waardoor de stahoogte niet meer is dan 1m90.

Als deze auto met gereviseerde remmen en nieuwe banden voor dit bedrag zou worden aangeboden, zou ik het niet raar vinden als HY redelijk snel voor dit bedrag verkocht wordt. Als de remmen daadwerkelijk goed zijn is het dus geen slechte koop, maar zonder serieuze proefrit kan je hier helemaal niets over zeggen. Dit geldt ook voor de versnellingsbak die ongetwijfeld ook al een paar jaar geen nieuwe olie heeft gezien. Het is in ieder geval geen buitenkasje voor dit geld.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 16:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Sonja schreef:
We gaan bekijken of we nu een gewone HY gaan aanschaffen.

Het is jammer dat jullie geen proefritje met de bus konden maken. Misschien maar beter ook, want na een ritje wil je niet meer anders. Ik zou zeker nog even doorzoeken, maar reken er maar op dat een HY die verkocht wordt, bijna nooit klaar is om direct mee op vakantie te gaan.

Ik vind een kleintje ook verreweg het meest charmant. Praktisch is zo'n grote bus wel zodra op je je eindbestemming bent. Onderweg is het een enorm gevaarte. Zoek rustig verder, maar stop niet voordat jullie een lekker proefritje gemaakt hebben!

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 17:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Bij Garage van Bemmelen in Delft staat volgens mij een HY te koop met een gereviseerde motor en bak, plaatwerk in hele redelijke staat, maar verder een lege bestelbus. Volgens mij is de vraagprijs ruim 4000 euro. Is dat geen leuk projectje voor van de winter? :D


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 18:56 
Het is zeker jammer dat we geen proefrit konden maken.
Dat we die dingen zelf niet konden maken is niet erg maar stuwt de prijs wel op.
Als we er nog 1 kopen dat wordt een kleine (ik vind dat ook mooier). Omdat dat praktischer is voor het rijden en stalling. Dan moeten we maar een tent of vouwwagen erbij zetten op de camping.

Dat een wagen niet af is is op zich niet erg, dan kun je 'm ook naar eigen smaak inrichten.

De wagen die jij noemt is dat deze: http://link.marktplaats.nl/455742119
Die hadden we ook zien staan, maar het is moeilijk om te beoordelen zo.
Ik heb het dan over de rode (maar jij denk ik over de blauwe gezien de prijs die je noemt).
En er zitten ook erg weinig ramen in, maar misschien kan je die er in maken? Of is dat juist prettig, als je slaapt natuurlijk wel.
Heb jij die toevallig bekeken omdat je ook in Delft woont?

groetjes


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 21:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Die blauwe is de auto die ik in gedachte had! Hij was van de Fietsfabriek, maar die is failliet gegaan. Dit terwijl VBemmelen net met groot onderhoud (motorrevisie) bezig was. Degene die hem op MP aanbiedt is niet garage VBemmelen, dus ik weet niet precies hoe het zit. De foto's van die rode bus zijn wel genomen voor een stalling van VBemmelen. :roll:

Ik heb de bewuste bus dus vorig jaar in een andere stalling van hem zien staan toen ik daar met iemand een BX digit ging bezichtigen. Met mijn wagenpark ben ik daar sowieso kind aan huis. Toen vroeg hij me of ik nog iemand voor de bus kende, en hij had het over ruim vierduizend euro. Misschien dat er inmiddels meer aan gedaan is zodat de prijs hoger is? Geen idee. Zonder een telefoontje naar de verkoper of naar VBemmelen komen we hier niet uit...

Anyway, ramen zijn er makkelijk in te maken en technisch is ie volgens mij goed; je houdt een paar duizend euro in de pocket ten opzichte van de bus van gisteren. Daarvoor kan je een leuk interieurtje maken ;) En een gereviseerd blok is ook wat waard!

Die rode ken ik dus helemaal niet, maar de advertentie lezende heb ik het gevoel dat het een gaar hok is. Een beetje plaatwerk is wel bij te werken, maar het is altijd veel meer werk dan dat je denkt en het gaat altijd veel meer kosten dan dat je van plan bent.

Maar goed, bedenk eerst even goed wat je wil. Dit jaar op vakantie? Ingericht als camper? Hoe luxe? Hoeveel technisch werk? Hoeveel plaatwerk?


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group