Het is nu vr 29 maart, 2024 0:12


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan mij adviseren over de aankoop van een HY?
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 21:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Sonja schreef:
Dan moeten we maar een tent of vouwwagen erbij zetten op de camping.


Afbeelding

Zoiets?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 22:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Mooie tent!

Of zoiets?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

In de link beter te zien:

[IMG=http://img809.imageshack.us/img809/2998/foto0041s.th.jpg][/IMG]

Uploaded with ImageShack.us


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 14:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Vraagje bereikte mij via een omweg:

"Ik was benieuwd naar je tent. Maar je mag hier ook antwoorden hoor, misschien zijn er meer mensen benieuwd. De vragen zijn:

Is het een degelijk ding
Waar gekocht
Past het een beetje bij de bus
Kun je er makkelijk bij wegrijden."


Ja, het is een degelijk ding. Niet goedkoop, maar de kwaliteit past helemaal bij de prijs.
Ik kocht hem bij Elephant Off Road Equipment in Easterein. Het is een Oztent RV5 trouwens, er zijn meer dealers in het land.
Hij past prima bij de bus. De tent is er in verschillende afmetingen en deze past er qua breedte het beste bij.
Wegrijden is eenvoudig - er zit een koppelstuk aan de luifel geritst. Koppelstuk is een origineel accessoire en is even lang als de 'opbouw' van een standaard (korte) HY. Aan het koppelstuk zit een pees die in de luifelstrip op de HY past.
Aan de luifel kunnen 2 zijwanden en een voorwand. Doorgaans gebruiken wij maar 1 zijwand. Alle wanden zijn geritst.
Het slaapgedeelte is officieel 5 persoons. De kids slapen in de tent, wij in de bus. In de tent staat een LED-tentlampje en een stabiel potje met een deksel.

De basis van de tent staat in 30 seconden (zie ook de vele filmpjes op youtube), de luifel, zijwand(en) en koppelstuk en afspannen van het geheel kost wat meer tijd. Reken op 5 tot 10 minuten voor het geheel.
In de regen opzetten is geen bezwaar, de basis staat immers al in een halve minuut. Haringen en scheerlijnen hoeven niet direct.

Onderweg ligt de tent in de originele draagzak op het dak van de HY. Aan de draagzak zitten een aantal lussen waar de spanbanden doorheen kunnen. Alle extra stokken, haringen, wanden e.d. liggen i.v.m. het gewicht niet op het dak.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijkheid heb verschaft. Meer vragen? stel ze gerust!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 17:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Staat weer een leuke combi op marktplaats

http://link.marktplaats.nl/459105195


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 19:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
..en wel in het friese sneek :D

Daar was ik afgelopen weekend dus had wel mee gekund voor een aankoop keuring 8)
Gave aanhanger overigens maar het gaat natuurlijk om de HY


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 20:49 
Dank voor de tip!!!

Wij gaan vrijdag deze HY + geweldige aanhanger bekijken/kopen (hebben een principe-overeenkomst tot aankoop).
Is er nog iemand die mee zou willen?

Het is overdag (tijd nader te bepalen) en in Almelo.

groetjes!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 21:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Letten jullie heel goed op bij deze bus? Er is veel aan de bus niet zoal het hoort. Dat betekent niet direct dat ie slecht is, maar in het verleden heeft zuinigheid duidelijk de voorkeur gehand boven originaliteit. Misschien is het allemaal kundig gedaan, hoor. Maar pas op dat je niet meteen valt voor die leuke aanhanger en de voordeuren die zo leuk open gaan!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 21:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Helaas is Almelo wel erg uit de route. Succes en we horen graag de verhalen.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 23:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Berichtje via PB, maar interessant genoeg denk ik voor andere gebruikers van het forum:

Hallo,

Hebje voor mij ook foto's van deze oplossing"?
Ik heb hier wel interesse in.
Op de website van Dorema zag ik dat er twee maten zijn.
En op de HY zit nu een luifel, moet er die dan perse vanaf? Kun je combineren?


Onderwerp: vakantie '06
rodeHY schreef:

Ik zend je wel wat foto's via de e-mail. De bevestiging had ik aanvankelijk met behulp van de standaard pees die eigenlijk aan elke bustent zit. Aan de HY moet dan wel een luifelstrip zitten! Om het aan- en afkoppelen makkelijker te maken als je de tent laat staan en de HY wegrijdt, heb ik later een andere constuctie bedacht. Ik heb 2,5 meter luifelstrip gekocht (Vrijbuiter in Roden), daar een aluminium hoekstrip op gepopt voor de stevigheid en daar om de ca. 60 cm. een oogje aan bevestigd. De luifelstrip schuif ik aan de bustent, ik rij de HY er voor, en met 5 bagage elastieken span ik de strip naar de imperiaal van de HY. Als ik weg wil rijden haak ik de 5 elastieken los en klaar is Kees.
Bij een HY zonder imperiaal is dit natuurlijk wat lastiger


Eerst een paar foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook een aanhangertje is ons niet vreemd dus. Is inmiddels niet meer in ons bezit, maar daar gaat het nu niet om.
De Dorema bustent is kwalitatief een hele goede tent, opzetten vraagt wel enige inspanning en tijd. Graag met 2 personen.
De Oztent RV5 is kwalitatief vergelijkbaar, zet veel sneller op (bij voorkeur door 1 persoon) en is tevens heel goed bruikbaar als stand-alone tent. Een echte bustent blijft toch een bustent als de bus er voor weg is. Omdat wij ook wel eens zonder bus op pad willen ('gewone' auto plus tent) en ik eigenlijk een hekel heb aan tent opzetten, hebben wij de Dorema verkocht en de Oztent welkom geheten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 8:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
En vergeet geen digitaal fototoestel mee te nemen om overal foto's van te maken. Dan kunnen we in geval van twijfel ook helpen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 22:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Reactie kwam via PB, maar ik heb hem weer even overgeheveld:

'Bedankt voor je snelle reactie. Dat ziet er ook handig uit.
Alleen met een bustent lijk je meer campingoverzicht te hebben?
De Oztent is helemaal dicht (soms wel fijn), of is er door het tussenstuk toch veel zicht?
Die luifel maak je dan vast aan je imperial ofzo. Dat is niet helemaal duidelijk?
Als je de tent los zet heb je een tent met een voorluifel als ik het plaatje van een verkoper bekijk?'


De bustent heeft grote ruiten inderdaad, maar je zit wel binnen. Bij de Oztent leef je meer in het halfopen middenstuk (eigenlijk onder de luifel met zijwand(en)). Strikt genomen zie je vanuit de bustent meer dan vanonder de luifel van de Oztent. Toch is de ervaring niet veel anders door het open karakter. Na drie dagen in de regen ga je die ruiten in de Dorema bustent wel waarderen natuurlijk, maar doorgaans heb ik na twee dagen regen al een 'aftaai-moment'.
De voorkant van de Dorema bustent kan wel helemaal open - en dat is ook wel wat waard.
Voor wat betreft de bevestiging aan de HY zijn ze gelijk; beide hebben een pees. Die van de Oztent is afritsbaar waardoor je de HY wat eenvoudiger kan meenemen terwijl de tent blijft staan. De rits is niet waterdicht, dus als je de boel niet goed hebt afgespannen dan kun je wat water verwachten in je tent. Slaapgedeelte blijft wel droog natuurlijk, het gaat om het middenstuk. De Dorema is hoe dan ook waterdicht, al staat er een kuub water in het 'koppelgedeelte'.
Heb je geen luifelstrip aan de HY en wil of kun je deze ook niet monteren? Het Oztent koppelstuk heeft een aantal ogen waarmee je het koppelstuk bijv. d.m.v. bagage-elastieken kunt afspannen naar een imperiaal. De Dorema heeft dit niet, maar daar heb ik dan de, in een eerdere post genoemde, aluminium koppelstrip voor gemaakt.
Als je de HY wegrijdt blijft er in het geval van de Oztent een 'normale' tent staan met een luifel, bij de Dorema bustent staat er een bustent zonder bus. Bij een Oztent staat de bus eigenlijk voor de tent, bij een bustent staat de bus achter de tent.

Er is niets mis met de Dorema bustent. Je bent echter wel ff bezig met opzetten en daar had ik steeds minder zin in. Daar komt bij dat we ook wel eens met tent maar zonder bus op pad willen. En de Oztent heeft behalve het leef-gedeelte ook nog eens meer dan voldoende slaapplaats voor onze 3 kinderen. De Dorema bustent had dat niet, vandaar ook die slaapaanhanger. Deze was met 2 kinderen echter vol, een derde zou er niet meer in passen.
Met de komst van de Oztent werd de aanhanger overbodig en ik wilde ook wel weer eens ruimte in de garage hebben. Vandaar.

Prijstechnisch (weet niet OF het een rol speelt, maar dan in ieder geval voor de beeldvorming) zit er een factor twee in het geheel.


Omhoog
 

 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 22:30 
Misschien nog iemand die het niet gelezen had (er zijn nogal wat berichten na gekomen)
Sonja schreef:
Dank voor de tip!!!

Wij gaan vrijdag deze HY + geweldige aanhanger bekijken/kopen (hebben een principe-overeenkomst tot aankoop).
Is er nog iemand die mee zou willen?

Het is overdag (tijd nader te bepalen) en in Almelo.

groetjes!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 9:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
..misschien is de camper die jullie gaan bekijken de ware HY maar er staat sinds gister een leuke rode op de grote marktplaats in Soest. Eerste indruk zo op de foto's is goed en nette prijs. Natuurlijk zeggen foto's niks en moet je het altijd in real live bekijken.

Ben zelf niet in de gelegenheid a.s. vrijdag te komen bekijken..is voor mij 150 kilometer rijden. Misschien een andere forummer in de buurt?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 9:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Die rode ziet er leuk uit. IK ben benieuwd hoe praktisch het interieur is, maar het lijkt me een nette bus.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wie kan adviseren over aankoop van een HY? (1975, beige)
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 12:47 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik kijk nog even aan of er andere (semi-)Tukkers beschikbaar zijn :D
Anders wil ik wel mee gaan, maar als het kan wel zo laat mogelijk op de middag...
Ga namelijk van baan veranderen en moet dus voor m'n contract afloopt nog wel even netjes al m'n uren maken :)

Die rode ziet er ook erg goed uit idd.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group