Het is nu do 28 maart, 2024 16:23


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 19:20 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 23 jun, 2012 20:42
Berichten: 22
Ik weet dat ik veel vraag, maar wie kan er hieronder zijn/haar ervaringen neerzetten mbt aankoop, probleempjes etc aangaande de diverse bouwjaren van de HY.
Wat zijn de voor en tegens van bijv. een model uit 1960 en een model uit 1975 en alles wat daarvoor, daartussen en erna zit.
Wat is het verschil in het motorblok bijv. Kan het makkelijk op gas omgebouwd worden. (ik zou graag ook op gas willen kunnen rijden).
Opknapper met "wat werk" tot zo goed als spic en span.
Ik snap dat daar meteen prijsverschil opkomt. Dat vraag ik dus niet. Alle waar naar zijn geld.
Wat noemt de een wat werk en wat is voor de ander wat werk.
Wat ben je tegengekomen waarvan je nu zegt als ik dat geweten had.......
Kale bus en zelf opbouwen of meteen kant en klare camper.

Kortom waar zou je me voor willen waarschuwen en wat zou je me aanraden.
Ik wil graag een bus waar ik mee kan gaan rijden vanaf het momentdat ik hem betaald heb.
Dus geen 10 jaren project en dan maar hopen dat ie door de APK komt.
Ook geen bus waar ik na 3 jaar zowat 4 keer de aankoopprijs in heb zitten.

Laat maar lezen en overspoel me.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 21:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Beste Kees,
Volgens mij mag je zoveel mogelijk vragen stellen als je wilt. Dat maakt een forum nuttig en leuk. Is immers ook het doel van een forum.
Op de meeste vragen kan ik je weinig antwoord geven omdat ik alleen ervaring heb met onze HY.
In algemene zin kun je beter meer investeren in de aanschaf, dan iets slechters kopen dan steeds uitgaven hebben.
Overigens is het volgens mij een utopie om te denken dat je na de aanschaf van een goede bus geen kosten meer zult hebben. Het blijven oude auto's waar wel eens wat kapot gaat. Als je dat niet wilt, zijn er genoeg andere bussen, van andere merken....die onderhoudsvriendelijker zijn. Maar ja....dan rijd je geen HY....
Volgens mij is LPG nooit een probleem en tegenwoordiger sneler terugverdiend. Heb mensen wel eens horen zeggen dat de HY beter op lpg dan benzine loopt. Lijkt me sterk, maar goed, ze zeggen het.
Zelf opbouwen heeft voordelen en is denk ik ook leuk als je het kunt en er tijd voor hebt.
Ik zou altijd gaan voor een bus met keiharde bodem, lekker lopende motor ,redelijk plaatwerk en goede remmen (voor zover HY remmen goed te noemen zijn :-).


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 21:26 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 23 jun, 2012 20:42
Berichten: 22
Dank je Harold. Ik weet dat het niet om nieuwe bussen gaat, dus enig onderhoud hoort erbij en maakt het ook leuk.
Ik verwacht echt niet dat ik een bus koop en dan zorgeloos en investeringloos rondrijdt.
Maar tussen enig onderhoud technisch, wat schuren en plamuren en een complete opbouw vervangen zit een hele wereld.
Ik zoek, net als iedereen denk ik, die ene die 100% als nieuw lijkt voor een paar euro. Idd utopie.
Maar een met niet al teveel (plaat) werk en toch rijdend te houden, dat zou al heel wat zijn.

Ik vind de HY juist omdat ie zo "apart" is leuk. Dat ik er dan niet mee kan racen (om het maar populair uit te drukken) zal me worst zijn. Als ik vakantie heb maakt een dag of 2 dagen later er zijn niet uit. Het feit dat ik "lekker" rij en er kom is belangrijk. Dat ik dan ook nog in iets aparts rijd is de kick.
Ik rijd niet voor niets een classic shadow uit 1986. Alleen al de onderdelenjacht is fun. En geloof me daar is niet veel van om de hoek te verkrijgen.
Ik was echt stomverbaasd dat van de HY zowat alles te verkrijgen is.
Inderdaad is het de fun hem zelf in te richten en op te bouwen zoals ik wil.
In mijn hoofd heb ik al het plaatje rond. Of het technisch haalbaar is is punt 2.

Ik heb helaas geen lotto gewonnen dus zal het met een bescheiden budget moeten doen. Maar dat is de gein ook, toch?
Als ik op het forum lees dat er sommigen jaren bezig zijn om hem naar de APK te krijgen, dan is dat niks voor mij.
Als ik er 1 koop wil ik vanaf het moment op naam zetten kunnen rijden.

Ik hoop hier op reacties van: ik kocht een HY en toen ik de binnenafbouw weghaalde.......
Of, ik begon te schuren en vond een compleet rot paneel, en toen.....
Ik dacht even het deurtje te kunnen oplappen en ineens viel ie uit mekaar.
Snap je???
De verhalen waardoor je dus die dingen mee kan nemen bij een bezichtiging/aankooppoging.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 22:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De oudere bussen (voor '63, gespleten ruitje) hebben een aantal nadelen. Ze kunnen nog het traction blok hebben met wat minder vermogen. Ook onderdelen aan de remmen zijn anders (lees: duurder). Daarbovenop kunnen ze nog 6 volt zijn. Charmant, maar ook met zijn nadelen. Al met al zaken die het rijden wat duurder maken.

Het enige significante verschil is daarna in 1970 geweest toen er een dubbel remsysteem kwam. Voordeel: veiliger. Nadeel: complexere hoofdremcylinder.

Als ik je verhaal zo lees, zou ik op zoek gaan naar de hardste bus binnen je budget waar van de remmen nog goed door de APK komen. De rest kan je stukje bij beetje aanpakken.

Ben je trouwens de HY van Pim al tegen gekomen in je zoektocht? Volgens mij is HY hard genoeg voor jouw eisen. Ik heb geen idee van de vraagprijs.

edit: hier staan wat exactere data


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 23:30 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 23 jun, 2012 20:42
Berichten: 22
Bedankt Ree. Nee ik had die bus nog niet gezien. Opgeslagen wel inmiddels.
Hardste bus dat is dus iets waar ik wat aan heb.
Met alle respect voor diegenen op dit forum die al een hele tijd aan het zwoegen zijn om de bus weer in orde te krijgen/maken.
Ik ben geen plaatwerker en geen lasser. Dat zal ik dus uit moeten gaan besteden. Dat kost me dus gewoon geld.
Als het dus ff kan geen bus die dat nodig heeft.
Alle waar naar zijn geld dus.
Een kale bus is oip zich geen probleem.
Mijn insteek is dat mijn motor mee moet.
Als ik die op een trailer rmoet zetten dan kan ik ook voor een modern trekpaard gaan.
Ik vrees dat in een bestaande camperinrichting ik die motor er nooit in krijg.
Dat houdt dus voor mij in slopen.
Wat dat betreft is een kale , redelijk strakke bus ook een optie.
Een bed erin maken is denk ik niet echt een probleem. Desnoods een matras met spanbandne opgerold in de bus en als ik wil gaan slapen leg ik die wel op de vloer.
Koken zou ik toch niet gaan doen in de bus, kookvocht (stoom) lijkt me niet bevordelijk.
Gezien mijn favoriete vakantie landen, voormalig oostblok, hoeft dat ook niet. UIt eten is goed te betalen, rond de 5 euro zit je echt wel goed vol.
Tijd om er te komen heb ik ook. Grens Tsjechie bijv is ff 720 km, dus waar hebben we het over.

Inrichten zal dan later wel komen.
Als kan wat ik in mijn hoofd heb zit ik rond de 3.500 euro en dan is ie voor mij af.
Kan ik de zijwand bekleding er gewoon uitnemen, bed kasten makkelijk weghalen etc.
Dus in de stalling zie ik de kale wandjes weer, zodat ik in de gaten kan houden of er wat aan het ontstaan is.
Enige probleem om nog op te lossen is de plafond bekleding. Die zou ik dus ook graag simpel uitneembaar willen hebben. Of dat kan??? Ik heb mijn twijfels.

Maar ik heb de tijd en zal dus niet voor de eerste bus zwichten.
Mechanisch kan ik wel het e.e.a zelf en het forum en evt. een onderhoudsmnteur zal dan voldoende moeten zijn.
Ik wil de eventueel te kopen bus zo origineel mogelijk houden, dus ik zal geen kunststofdelen gaan gebruiken. Eerlijk metaal is mijn uitgangspunt.
Verder moet de eventuele bus tegen me praten, ik moet er een gevoel bij hebben.
Zo heb ik mijn motor ook gekocht.
Een iets ouder model had het me stukken eenvoudiger gemaakt, daar kan ik zo alles uit de winkel voor halen. Maar ik vind het gewoon leuk en misschien zelfs wel een "plïcht" om iets zo origineel mogelijk en rijdend te houden. Onderdelen moet ik vrijwel allemaal uit de USA opscharrelen, hier en daar een sloper in Nederland.
Wat dat betreft zie ik veel zielsverwanten hier.
Het is makkelijk zat denk ik als je genoeg eurotjes hebt een zowat gave te kopen. Alleen heb ik die onbeperkte berg euro's niet.

Om eerlijk te zijn vind ik die oude bussen, zeg ff laat 50, begin 60 heel mooi. Maar wellicht zijn de latere modellen een verstandigere uitgave.
Ik heb dit hele forum zowat doorgelezen en ben al veel tegen gekomen waar ik iets aan heb.
Ik hou me dus aanbevolen bij tips, zogenaamde horroverhalen. Daar leer ik van. Misschien anderen ook.
Ik zal zeker de meeting in augustus bezoeken en hoop dat men dan willig is om zich door mij gek te laten zeuren.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 1:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ree schreef:
Het enige significante verschil is daarna in 1970 geweest toen er een dubbel remsysteem kwam. Voordeel: veiliger. Nadeel: complexere hoofdremcylinder.

En die hoofdremcilinder is een stuk duurder :| Correctie jaartal: In 1970 kwam de remdrukbegrenzer op de achterwielen, misschien ben je daardoor in de war. De dubbele hoofdremcilinder kwam in 1977 :)

Destijds ging het verhaal door de club dat je dergelijke bussen niet als kampeerauto kon laten keuren vanwege de typegoedkeuring. De RDW kende de HY wel met grijs kenteken met enkel of dubbel remsysteem, maar met geel kenteken kenden ze alleen de HY met enkel remsysteem. Dus kampeerauto (bij een keuring in de jaren tachtig kreeg je geel kenteken) kon dus niet. Inmiddels is het geen punt meer geloof ik, voordeel van de EU regels :wink:

Ik zag net in de rubriek 'te koop aangeboden' eentje van 1978 die nieuw als kampeerauto afgeleverd is door Citroën. In de jaren 70 behield je na een kampeerauto keuring je grijze kenteken met de aantekening 'Kampeerauto' apart vermeld. Dit RDW-beleid wisselde nog wel eens.

@ Kees:
Als ik zo lees wat je wensen zijn m.b. het vervoer van je motor kun je het beste een lege bus kopen en dan zelf eventueel inbouwen wat je nodig vindt. Koken in de bus wil je niet dus is een keuken ook niet noodzakelijk. Je zou dus ook een lege HY met grijs kenteken kunnen kopen. Je hebt dan geen kwart-tarief voor campers maar de HY's zijn inmiddels allemaal belastingvrij.
Waarom wil je eigenlijk ook het plafond demontabel hebben? Alleen voor roest inspectie?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 1:51 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 23 jun, 2012 20:42
Berichten: 22
Voordeel van een camper registratie is dat er meerdere personen mee kunnen. Dat zou een overweging zijn voor me.
Vwb. de demontable bekleding, dat is o.a. voor de roestinspectie en voor het doorademen. Dus voorkomen van vocht dat blijft hangen achter de bekleding en zodoende een begin van de roestellende.
Dat is ook een overweging van het niet koken in de bus voor me.
Of hebben jullie geen last van? de kookdampen?
Bekleding is denk ik wel lekker voor het geluid, het voorkomen van geluid dus. Demping.
Zo'n ontluchtingsding op het dak (met zo'n draaiende ven erin als je rijdt) lijkt me ook niet zo. Maak je toch de bus zijn gezicht anders mee.
Ik kampeer al zolang ik me kan herinneren en buiten koken is tot nu toe nooit een probleem geweest.

Ik heb een aantal moderne campers gezien die allemaal last hadden van vochtproblemen. Achter de kastjes en zo.
Vandaar mijn idee om de bekleding en aankleding demontabel te kunnen hebben.
Als de bus dan weer kaal is zie je of er problemen zijn en kan je ek jaar behandelen uit voorzorg.
Althans dat is het idee erachter.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 8:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Als de bus op geel kenteken staat, mogen er mensen achterin. Kampeerbus registratie is niet nodig.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 9:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Ik heb een brandweer op kenteken staan met vermelding 8 personen, ivm de 2 dwars geplaatste bankjes achterin, verhaal van Ree klopt

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 12:46 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 23 jun, 2012 20:42
Berichten: 22
Dus ik heb nu 2 opties als ik het goed begrijp. Dan zijn er dus ook 3 types kenteken in omloop.
Bus (max 3 personen voorin), camper en "geel" kenteken max 9 personen.
Weer wat geleerd.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: voor en tegens diverse types/bouwjaren
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 12:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Er zijn twee types: geel en grijs. Met geel mag je mensen achterin vervoeren.

Camper kan op geel en grijs. Het heeft als voordeel dat je slechts 1/4 belasting hoeft te betalen, maar dat is niet relevant voor onze bebelasting-vrije busjes.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group