Kijk in ieder geval even in
APK regels door Gerard geschreven. Dat is uiteraard vooral voor de APK, maar kan geen kwaad er even naar te kijken, staan diverse HY-specifieke zaken in.
Ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee (de 2e HY die ik bekeek heb ik gekocht en mocht je hier op het forum al wat rond hebben gekeken dan weet je dat het niet de beste keus was
), maar aangezien "men" nog niet gereageerd heeft zal ik in ieder geval wat proberen te bedenken waar je morgen wat aan hebt hopelijk:
Uiterlijk
Voor 't uiterlijk lijkt de stelregel: plaatwerk maakt niet uit, dat kun je vervangen/repareren. De balken daarentegen zijn belangrijker.
Ga gerust op de knieen om te chassisbalken te bevoelen, te bekloppen etc. De dikke chassisbalken zijn de ruggegraat van de wagen, die moeten domweg in orde zijn, zeker bij zo'n lengte.
Typische roestplekken (als in: die ik bij mij heb ontdekt): binnenin de cabine de verbinding tussen onderkant van het dak van de cabine met het O-frame wat achter de cabine zit (waar de schuifdeur in sluit, dat is dat frame). Spatborden: enige plek waar je vinger in behoort te kunnen stoppen is op het diepste punt van de treeplank en dat hoort een mooi rond gaatje te zijn. Bevoel (of als je ergens op kunt staan, bekijk) de dakgoten, die kunnen ook flink rot zijn.
Bekijk als deze een standaard omhoogscharnierende achterklep heeft (en dat lijkt zo te zijn) de balk waaraan deze scharniert.
Bekijk de onderkant van de schuifdeur, dat is ook een redelijke indicatie.
Kijk bij alle zijkleppen die open kunnen naar al het plaatwerk dat je daar kan zien.
En controleer meteen even alle sloten.
De schuifdeur moet als ie op slot zit niet open kunnen van buiten en anders wel (blijkt nog wel speling in te kunnen zitten kwam ik achter).
Interieur
Erg bus-afhankelijk natuurlijk, maar kijk vooral naar vochtproblemen bij houten interieurs. Open uiteraard elk kastje en laadje, laat voordoen hoe je 't bed instelt etc.
Kijk in de cabine naar de staat van de stoelen en gordels.
Motor
Eerst even vloeistoffen checken (koelwater (buitenmotorkap) en motorolie (binnenmotorkap
))
Kun je meteen inventariseren wat er aan gedaan is: zijn er revisies geweest, zaken vervangen? Verbeteringen: electronische ontsteking (bijvoorbeeld 1-2-3 ignition), electrische benzinepomp - twee verbeteringen die de purist niet wil, maar andere juist een keurige aanvulling vinden.
Dan starten (of laten starten, ook goed).
Starten hoeft niet per se in 1 keer goed te zijn, maar na een paar minuten warm lopen moet hij in ieder geval zonder choke netjes lopen... een HY motor kan wat 'hobbelen' kwa geluid, maar alles binnen de grenzen.
Met Franse insteek zeg maar: hij mag best wat onregelmatig klinken, als die onregelmatigheid maar regelmatig is
Open de motoroliedop, als je 'm los haalt dan verandert het motorgeluid een beetje, dat hoort zo. Waar je dan naar kijkt: komt er rook/damp uit de vulopening? Dat is niet goed en duidt op motorproblemen, beetje waterdamp kan uiteraard wel na een koude/vochtige nacht. Met de dop er nog af, geef wat gas, dat moet je kunnen voelen in luchtbeweging bij de opening.
Testrit
De motor zal al wel warm zijn, dus rijden maar. Laat eerst de eigenaar een eindje rijden, dan kun je je volledig richten op het luisteren naar de wagen, letten op of de bestuurder 'vreemde dingen moet doen' en hoe de wagen remt en schakelt.
Bij het wisselen van bestuurder: laat 'm de motor uitzetten, wissel dan rustig van plek en start de motor weer. Dit moet zonder problemen en zonder choke gaan.
Trap de rem een paar keer licht in, voel hoe hij reageert. Ik weet niet precies hoe dat hoort te zijn helaas, dus ik volsta helaas met 'voel of 't goed voelt'... de rem moet doen wat je verwacht. Kan zijn dat je de eerste keer dieper kunt trappen dan de tweede keer.
Nou, dan dus maar rijden, laat 'm eerst maar eens rustig op gang komen.
Dan een eindje rijden met divers schakelwerk bij voorkeur. Als de motor eenmaal echt warm is kun je eventueel kijken of de toerenbegrenzer werkt en hoe hij zware belasting aan kan (dus te vroeg opschakelen en dan kijken hoe hij reageert... versnellen gaat dan uiteraard langzamer, maar er moet acceleratie blijven... valt het vermogen weg dan zijn er problemen met motor. Uiteraard is dit niet al te veel aan te bevelen, laat eventueel de huidige eigenaar dat soort dingen doen en geef aan dat dat doet om te kijken hoe de motor reageert
Algemeen
Liefde maakt inderdaad blind, dus neem bij voorkeur iemand mee die veel van techniek weet maar liefst helemaal niks met HY's heeft, die kunnen je weer terug naar de aarde praten. Bespreek met die persoon prive wat jullie er van vinden, loop bijvoorbeeld even een blokje om.
Vraag daarna of de eigenaar misschien een blokje om kan lopen, zodat jullie kritische punten even tegen elkaar kunnen luchten ("deze plek hier ziet er rot uit" is makkelijker te bespreken als de eigenaar er niet bij is
). Bovenstaande dingen zijn uiteraard te combineren, belangrijkste is dat je even ruggespraak kunt houden met je technische kennis zonder dat de eigenaar meteen in de verdedigingsstand springt zeg maar.
Bij mij kon een technische huisgenoot mij ten minste wat makkelijker vertellen dat hij de chassisbalken maar niks vond en er even in wrijven dat alle banden hard vervangen moesten worden wat dan dus meteen 5x180 euro als eerste investering zou betekenen. Oh en dat die benzinedamp tijdens de testrit vast niet goed zou zijn
Dit is 'm dan zeker?
Volgens de RDW heeft de vorige eigenaar 'm pas sinds september 2004, dus hij zal niet erg veel van de historie van de bus weten. APK loopt af in augustus, vraag uiteraard naar het keuringsbewijs en kijk naar de punten die daar op staan.
Wat ik op de foto's zie, ziet er goed uit in ieder geval, wat een slagschip
In ieder geval: heel veel succes, we horen het vast wel hoe het is afgelopen!
(en dan liefst in 't 'Even voorstellen' topic
)
En voor de andere forumleden: geef alsjeblieft heel veel opmerkingen, aanvullingen, verbeteringen etc. hier op, zodat we er eventueel 1 standaard checklist van kunnen maken o.i.d.