Het is nu do 28 maart, 2024 14:59


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2011 19:43 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: vr 05 jun, 2009 16:28
Berichten: 4
Beste Hy rijders,

Sinds een half jaar heb ik HY. Alleen wil ik graag de kleur veranderen. Nu ben ik wat rond gaan vragen bij spuitbedrijven maar kom wisselende prijzen tegen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou een redelijke prijs zijn voor het spuiten en voorbewerking?

Ik zag op het formum dat schilderen ook een optie is. Mij lijkt spuiten mooier en op de lange termijn ook beter?

Wie zou me verder kunnen helpen?

Groeten,

Bart


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2011 19:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Bart,

De prijs hangt met name af van wat je zelf doet en hoeveel werk de spuiter gaat verrichten om de bus strak te krijgen. Prijzen zijn dus bijna niet te vergelijken omdat iedere plaatwerker ander werk levert. Hoe hoog zijn je verwachtingen? Als je genoegen neemt met een goedkope spuiter kan je m.i. beter zelf gaan rollen.

Een groot voordeel van zelf verven is dat je ieder jaar beginnende roestpuntjes zelf kan bijwerken om het roestproces te stoppen. Als je voor vele duizenden euro's je bus laat spuiten, voelt het eerste roestblaasje over twee jaar heel vervelend :D

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2011 20:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Goed vloeiende industrieverf gebruiken met een kort harig rollertje. Dat werkt prima, kijk maar bij Otje. Een gewone personenauto kost als je het goed wil laten doen rond de 3000 euro. Een bus zal rond de 5000 zijn schat ik zo in. Dat is voor strak maken en spuiten. Spuiten is een vak en een beunhaas heeft vaak niet de apparatuur om zo'n groot object goed te spuiten. Bovendien is onze bus wel de schrik van iedere spuiter en plaatwerker. Helemaal strat krijg je hem nooit met al die ribbels.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2011 21:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
En je komt meer rotte plekken tegen dat je zou willen :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2011 1:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
O.K., zal proberen het kort te houden:
Bart
òf je wilt een bus die er uiteindelijk bijna als nieuw uitziet ...
òf je wilt snél resultaat (weliswaar van korte duur) tegen zo min mogelijk kosten ...
waarbij bij alle twee de opties de onvermijdelijke zekerheid is ingebouwd dat je minimaal 1x per jaar "bij-schilder-werk" zult moeten verrichten (tja, had je maar géén HY moeten kopen !)
Zoals Boudewijn al schreef: "Otje" is afgewerkt met een ca 5 cm breed lakrollertje (niet "harig" maar van dat schuim ...). En dan met twee lagen lak over elkaar met "Sigma S2U Gloss", een kwast-/rol-bare verf die, eenmaal uitgehard, bijna nèt zo krasvast is als autolak; e.e.a. à raison van ca € 40,= per liter, en die je op elke gewenste kleur kunt laten mengen. Weet niet meer precies hoeveel liter ik nodig had, misschien 4 of 5. Maar deez' afwerking kon pas plaatsvinden nadat ik elke vierkante milimeter met schuurpapier o.i.d. had bewerkt en dus absoluut alle roest en/of rotte plekken totaal had weggewerkt of nieuw plaatmateriaal had ingelast. Waarna hier en daar nog een laagje plamuur om alles strak te krijgen. Waarna twee lagen primer. Waarna nog een laagje universele grondverf. Waarna dus die twee lagen lak. En dat alles met een lakrollertje ( ca € 1,= per 5 stuks bij de Aktion ...) Tja, je moet er wél iets voor over hebben maar, óók al zou je het spuitwerk uitbesteden, aan de door mij opgesomde "voorbewerking" ontkom je niet ...
Niet ... dat ik ermee wil lopen pronken, maar als je het filmpje van "Otje" bekijkt snàp je dat dit pas na bijna 4 jaar hobby-en tot stand is gekomen ...
Wens je véél geduld en doorzettingsvermogen !
Groet, Gert
P.S.: óók ìk zal komend voorjaar weer met een lakrollertje bezig zijn ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2011 2:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Sherlock holmes heeft lol in de broek zitten, ra ra wat is het?

Hé ParaPlu: je houd het nog steeds spannend hè ?!
Hoop dat ik je ooit bij een of ander treffen tegen het lijf loop en dan eens in die spannende broek van jou mag kijken ... :lol: :lol: :lol:
Hahahaaaaaaaaaa !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2011 11:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ok Otje. Jij had het met een schuimrollertje gedaan dat is ook zo. Ik heb mijn dak echter met zo'n fluweelachtig rollertje gedaan. Dat vond ik een nog mooier resultaat geven dan een schuimroller. Ik zou persoonlijk niet bezuinigen op de rollertjes en die gewoon bij een verfzaak kopen. Bij de Action verschilt de kwaliteit nog wel eens en dan komen er soms ineens stukjes schuim of haar in je verf.

Onze bussen zijn vanaf fabriek ook al voorzien van een licht sinaasappelhuidje. Als je een beetje stofvrij rolt en de kat van de buren niet over je pas geverfde bus heen loopt, dan gaat het prima.

Bekijk de bus van Otje maar eens, of mijn dakje.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2011 20:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Boudewijn schreef:
Bekijk de bus van Otje maar eens, of mijn dakje.

jouw "dakje" is altijd spiegelglad! :roll: dankzij de kapper


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2011 20:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ondanks bedoel je :D .

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2011 21:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 408
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
Boudewijn schreef:
Ik zou persoonlijk niet bezuinigen op de rollertjes en .




helemaal mee eens, ik ben zelf ook zo,n zak geweest, goedkoop word dan duurkoop.


rob. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2011 0:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
helemaal mee eens, ik ben zelf ook zo,n zak geweest

Ach ... wie niet ? :lol:
En, om even bij het hoofdonderwerp te blijven: je kúnt inderdaad héél professioneel jouw bus laten spuiten. Mits alle vóór-werk goed gedaan is (!!). Maar een HY is géén moderne auto waarin alle scherpe hoeken, randen, bewegende en over elkaar schurende delen delen zódanig zijn ontworpen dat daar in de loop der tijd geen (lak-) beschadigingen optreden. Dus zul je op énig moment wéér met (kleine) restauratie-werkzaamheden geconfronteerd worden. Je ontkomt er eenvoudigweg niet aan. Ik ook niet. Maar: dan heb ik nog een bus lak in voorraad èn mijn (inmiddels verguisde ...) lakrollertje en kan ik op simpele wijze delen plaatwerk opnieuw voorzien van het benodigde lakwerk. Mijn kosten zijn dán minimaal ...
De meningen over het hele lak-gebeuren lopen vèr uiteen, zie óók de diverse àndere items hierover. De hier-(en overige HY-gerelateerde zaken)aan gekoppelde "dikte" over eenieders portemonnee idem ...
Adviezen te óver, maar de beslissing is uiteindelijk aan jou !
Succes !!!
P.S. Boudewijn: zal óók eens zo'n fluweelzachte roller aanschaffen; n's kijken of dat een nóg beter resultaat oplevert ... :lol:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2011 8:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Gek genoeg heb ik nog steeds de mooiste reultaten met een gewone kwast. Niks strepen, niks sinaasappelhuid.

Gewoon op een los paneel proberen wat het beste bevalt. de reservewielklep is een mooi voorbeeld.

gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2011 15:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ottje, ik denk dat jij het getroffen hebt met de rollertjes die je toen gekocht hebt. Maar zoals ik al zei verschilt de kwaliteit nogal eens bij het berdijf dat jij noemde. Zij kopen massaal partijen op. Dus de volgende keer kun je gemakkelijk een slechte partij treffen. En dat zou zonde zijn van die mooie bus van je.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2011 0:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Ottje, ik denk dat jij het getroffen hebt met de rollertjes die je toen gekocht hebt. Maar zoals ik al zei verschilt de kwaliteit nogal eens bij het berdijf dat jij noemde. Zij kopen massaal partijen op. Dus de volgende keer kun je gemakkelijk een slechte partij treffen. En dat zou zonde zijn van die mooie bus van je.
Weet je ... je hebt best wel gelijk en IK heb gewoon geluk gehad alhoewel ik óók eens m'n achterklep opnieuw heb moeten schuren en lakken vanwege een zichzelf oplossend lakrollertje ... dus ik wéét ervan !
Waar het mij om gaat is het duidelijk maken aan eenieder dat je, weliswaar met véél geduld en toewijding, jouw bus er nèt zo strak in de lak uit kunt laten zien op een betrekkelijk eenvoudige en relatief goedkope manier - zonder afbreuk aan de kwaliteit van het eindresultaat te doen - als dat je daar een hele dikke portemonnee voor open moet trekken voor al dan niet professioneel spuitwerk. Ik nodig alle rHYders uit om mijn gefröbel op dit gebied met een vergrootglas te komen bekijken. NIET om ermee te pronken maar gewoon om te laten zien dat het mogelijk is. NIET om zielig te doen maar het IS en BLIJFT een (geweldige !!!) hobby van me waarnaast óók nog eens een gewoon huis-tuin- en keukengezin uit dezelfde portemonnee draaiende moet worden gehouden. En dus blij en héél trots ben dat ik op héél eenvoudige en best wel betaalbare wijze Otje weer een nieuw leven heb gegeven. (Teun: s.v.p. géén "amen" deez keer ... :mrgreen: ) En gewoon om iedere adspirant-restaurateur een hart onder de riem te steken ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuiten HY
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2011 8:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
A........ch: het zij zo!

Ge CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group