Het is nu do 28 maart, 2024 11:44


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 11:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Na heel (HEEL) veel proberen met rollertjes, kwasten en resultaten van jullie op diverse plekken in het land bekeken te hebben heb ik besloten toch mijn bus te gaan spuiten met een verfspuit / compressor en goede lak.

Ik begrijp de voordelen van rollen heel goed, en de resultaten kunnen prachtig zijn (Otje maar weer eens noemen hier :D ). Maar feit is dat rollertjes, goede lak en Michiel niet goed samen gaan -schijnbaar.

Spuiten daarentegen wel. Of een stuk beter in ieder geval! Kost wel wat tijd om de garage leeg te halen en alles af te plakken maar ach :)

Nu had ik nog een vrij grote voorraad oude maar toch goede verf staan (7 liter). Blijkt niet goed meer te zijn, reageert raar, blijft rommel inzitten ondanks herhaaldelijk filteren.

Aangezien het plaatwerk herstellen me zo ongelofelijk veel tijd en energie heeft gekost wil ik geen gedoe meer met lakken. Daarom nu op zoek naar goede en redelijk betaalbare lak. Ik denk aan 2 componenten omdat me dat steviger lijkt en er misschien ook wel mooier op zal gaan.

Ik kwam Standofleet verf tegen. 66 euro per liter (excl. harder en primer). Duur!
http://verf24.nl/lakken-c-1_10/standofleet-2k-1-ltr-p-2

Ook naar Wijzonol industrielak gekeken:
http://www.budgetverf.nl/producten/verf-voor-kunststof-en-metaal/verf-voor-kunststof-en-metaal/wijzonol-verf-voor-kunststof-en-metaal/wijzonol-industrielak
Helft zo duur, maar geen 2 componenten zo te zien. Goed? Geen idee.

Ook gelezen op diverse fora over de Beer lak:
http://www.de-beer.com/nl/products/

Ik kan wellicht hulp krijgen bij het lakken van de bus als mijn (ontbrekende) vaardigheden de lak alsnog verprutsen. Compressor, spuit, garage etc. is er allemaal.
Ik snap eerlijk gezegd niet veel van alle laktermen :roll:
Maar toch wil ik de best mogelijke verf voor mijn HYtje.

Wie kan me concrete tips geven? Welke verf, waar te koop, wat kost ie?

Alweer dank, dank, dank.
Zonder dit forum had ik de HY allang tot bloembak benoemd :mrgreen:

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 19:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 02 jun, 2009 13:21
Berichten: 365
Woonplaats: Beuningen
De lakken in nederland zijn relatief duur, ik heb de lak voor hy en azu in duitsland besteld,scheelt een berg geld en is gewoon goed

http://www.autolackierbedarf.de/default ... -shop.html

kijk eens op de link

groeten eric


Laatst bijgewerkt door eric op ma 22 okt, 2012 8:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 23:04 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
ik heb autolak en wijzonol industrielak op de HY zitten
en de wijzonol is beter en kleurvaster dan de autolak

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 13:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Dank voor de tips mannen.

Eric, welke verf heb je precies gehaald bij die duitse shop?
Ik zie de PKW 2K Acryl Autolack voor 49.50 euro per liter, maar das toch ook niet echt goedkoop te noemen. Of had je andere verf besteld bij ze?

Brammie, welke wijzonol industielak heb je gebruikt, en welke harder hoort daarbij? Heb je nog een winkeltip? En prijstechnisch...?

Dank!

Michiel.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 13:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
MicHYl schreef:
Ik zie de PKW 2K Acryl Autolack voor 49.50 euro per liter, maar das toch ook niet echt goedkoop te noemen.

Ik ga je toch nog één duurdere tip geven. :)

De mooiste kleur op de HY blijft AC109. Het originele grijs metallic. Ben Boortman heeft onderzoek gedaan naar deze verf.

Ben Boortman schreef:
Beste mensen

Reeds geruime tijd zijn er vragen over de juiste kleur van de eerste HY’s.

Deze werden gespoten in een grijstint met als kleurcode AC 109 zoals blijkt uit een origineel Citroen document van 1953 in ons archief

De afgelopen jaren hebben al verscheidene mensen een poging gedaan deze kleur weer te actualiseren, maar voor zover ik weet is dat nog niet goed gelukt.

Ik denk dat we nu een stap verder zijn:

De afgelopen maanden ben ik samen met onze partner Glasurit [de kleurenafdeling van BASF] op zoek gegaan naar de oude AC 109 kleur.

Zij hadden in een oud Citroen boek een AC 109 staan, maar daar stond het jaar 1960 bij.

En, wat nog verwarrender was, het was een metallique verf.

Dat leek mij onmogelijk, want ik kon me niet voorstellen dat Citroen de HY’s in een “dure” metallique verf zou spuiten.

Onlangs echter kreeg ik een oud HY neusje en toen ik het zekeringenkastje demonteerde kwam daar een mooi onbeschadigd, niet verweerd stukje originele lak AC 109 onder te voorschijn.

Ik heb het hele neusje ingeladen en ben naar Glasurit gereden met de mededeling: Kijk, hier is de originele AC 109.

Daar was de kleurenmenger meteen duidelijk: dat is een metallique verf, en dan waarschijnlijk een oude cellulose lak met metaalschilfertjes. Die lakken maken we tegenwoordig niet meer.

Maar, hij wilde wel proberen om die kleur nu na te maken op basis van nieuwe verven.

Dat is gelukt en afgelopen donderdag heb ik 5 liter AC 109 opgehaald. [70 euro/liter]

Bijgaand een kleurkopie [let op, de computer kleur kan afwijken van het origineel!]

Ik moet nog wat testen doen, maar het ziet er erg goed uit.

En het mooie is natuurlijk dat Glasurit nu deze kleur standaard in haar pakket heeft opgenomen en dat iedereen die kleur nu kan bestellen, of door een Glasurit spuiterij kan laten namaken.

Het is dus toch een metallique kleur waarover een blanke lak moet. Ikzelf ga het proberen met een blanke lak zijdeglans.

Als dit goed uitpakt, kunnen we het wereldkundig maken.

Volgens mij is dit goed nieuws en helpen we hier een heleboel leden [donateurs J] mee.

Punt van aandacht is wel dat de mensen die deze kleur willen bestellen de juist code moeten opgeven, anders krijgen ze wellicht een andere kleur


Niet goedkoop, je moet ook nog eens met blanke lak er overheen. Maar dan heb je wel wat 8)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 13:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Woei! Dat wordt dus misschien wel 80-90 euro per liter als je er nog blanke lak bijtelt.

Hoewel het motto is Het Moet Goed is er ook een ander motto: Het Moet Leuk Blijven :mrgreen:
En ik vond het originele grijs nèt niet de kleur waar ik blij van word. Ik zoek een iets donkerder grijs, wat meer blauw-groen erin.

Toch heel erg bedankt voor deze tip!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2012 10:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 02 jun, 2009 13:21
Berichten: 365
Woonplaats: Beuningen
Hallo. je kunt er hele goedkope lak op doen net als bij mijn bus het geval ooit geweest is, het resultaat is dan dat de lak na 2 jaar nog steeds niet uitgehard is en het nergens netjes is en blijft, bij het in de lak zetten van je hy komt het voor 95 % toch op de voorbereiding en hoe schoon en goed je de lak aanbrengt, als de ondergrond niet goed is dan zal zelfs de duurste lak er gewoon afvallen,
heel veel mensen weten niet dat plamuur water en vocht uit de lucht opneemt, dit is ook niet zo waarneembaar,maar als je dus een stuk heb moeten plamuren o.i.d is het van zeer groot belang dat de plamuur als deze goed is afgewerkt ook verzegeld wordt met een primer o.i.d
doe je dit niet en ga je na verloop van een paar dagen er lak op aanbrengen ( en dan kun je lak hebben van 400.- euro per liter)
dit zal na verloop van een aantal jaren er toch weer afbladderen omdat er vocht onder de lak zit en je dus van die leuke blaasjes krijgt waar een berg roest onder zit,

Kortom, er is tegenwoordig niet echt slechte lak ,alleen dure en goedkopere, maar als je denk dat de lak zelf wel allen problemen oplost met de ondergrond kom je toch heel bedrogen uit


groeten eric


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 1:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Niet goedkoop, je moet ook nog eens met blanke lak er overheen. Maar dan heb je wel wat
Ach ... tót dat het eerste roestplekje van binnenuit zich (ongetwijfeld een keer) aandient ... want dán is het niet meer "een beetje schuren, plamuren en bij-lakken" meer ... maar wordt het een héél ingewikkeld procédé ...
Desondanks: succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spuitverf 2 compenten, welke?
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 18:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het gaat zonder meer lukken om veel goedkoper een lak te vinden die op deze kleur lijkt. Laten we nu geen discussie beginnen over hoe duur deze verf is, maar gewoon blij zijn dat we de keuze hebben. Dus ja, je kan 100 euro besparen door te experimenteren, en vervolgens qua kleur goed in de buurt komen, of je kan een product kopen dat al getest is en op de plank ligt. De keuze is aan jou.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group