Het is nu do 28 maart, 2024 13:04


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 11:20 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Hoi, vraagje voor ik begin, zie de vraag nog niet zo specifiek staan..
Ik ga van de week samen met de lasser een herstelplaat in de neusplaten lassen.
Echter een stukje bij de bovenste schanier is ook slecht, dus daar komt ook een nieuw stukje in...

Ik wil mijn deuren demonteren, dat is zo te zien geen probleem.
Ik zie bij elk deur , 2 scharnieren met aan de binnenkant van de deur 2 x 2 bouten. .Deze losdraaien + de pin uit de deur geleider en de deuren zijn eruit......

Het bovenste scharnier wil ik er ook uithalen, omdat daar vlakbij een nieuw stuk opkomt,.
Ik zie aan de buitenkant 2 bouten zitten, maar aan de achterkant kan ik niet bij de moeren, daar zit plaatwerk.
Moet ik echt het plaatwerk verwijderen bij de neus, om deze scharnieren los te krijgen ?

De koplampen zitten met 4 ronde popnagels (?) vasf aan de achterplaat. Wat is de handigste manier om deze ronde popnagels door te krijgen. Met ijzerboor lijkt me moeilijk omdat die popnagels rond zin en met een slijptol kan je er maar moeilijk bij....
tip ?

hoor graag
Rene


Laatst bijgewerkt door rene51 op zo 19 mei, 2013 19:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koiplampen
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 19:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Bovenste scharnier kan je er zo afhalen, bouten zitten vast aan de binnenkant. Ik zou alleen het bovenste scharnier van de neusplaat loshalen en het scharnier verder niet demonteren.

Koplampen horen met bouten vast. Als ze gepopt zitten, moet je ze uitboren.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 19:51 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Bedankt maar weer. Ree..!!!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 20:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
De koplampsteunen zijn toch noet origineel geschroeft maar geklonken met van die bolle koppen. Nog nooit los gemaakt maar mogelijk met oude beitel lostikken of met elektrische vijl. Je kan ook de oude stukken eruit slijpen en van achteren losslijpen. Op de nieuwe neusstukjes eerst paar moertjes achterop lassen kan je ze later met boutjes weerr vastzetten. Succes.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 21:52 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Bedankt ghys...!!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 2:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Eeuuhh ... voor zover mij bekend en praktijkondervindelijk gebleken: de koplamp-steunen zitten van origine (5x) gepuntlast op de neusplaten. Indien "ge-popnageld" is het een kwestie van "uitboren". Fluitje van een cent; betreft enkel zacht alluminium. Indien "ge-puntlast" idem, alleen heb je daar een iets steviger boor voor nodig (zijn speciale boren voor te koop).
Citaat:
Bovenste scharnier kan je er zo afhalen, bouten zitten vast aan de binnenkant. Ik zou alleen het bovenste scharnier van de neusplaat loshalen en het scharnier verder niet demonteren.
Bovenste scharnier: betreft 2 bouten (bij de neusplaat) die je losdraait uit een (min of meer geborgde) achterliggende plaat (áchter die neusplaat) waarin schroefdraad getapt is. Boutjes eruit; achterliggende plaat blijft op z'n plaats. Onderste scharnier: de bout vanuit de buitenzijde heeft een moer aan de binnenzijde waar je bij kunt. Lastig is alleen dat je die bout aan de buitenkant met een kruiskopschroevendraaier moet tegenhouden. (Lukte mij niet; alles was vastgeroest, heb uiteindelijk aan beide zijden die bout moeten "uit-boren" en nieuwe exemplaren moeten plaatsen). Daarnaast nog 2 boutjes door de "regengoot" heen om los te maken. Kwestie van "power" en een bus "WD-40".
Even een vraagje in het algemeen: al eens de prijzen vergeleken ? Wat zo'n metalen inzetstukje kost ? Alternatief: compleet nieuwe polyester neusplaat ... ? (Ben je voor eeuwig van dat "neusplatenprobleem" verlost ...)
Ga eens bij het Magazijn in Heesch te rade ...
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 15:39 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Deuren zijn eruit..
Vraag. 1 bovenste scharnier gaat super zwaar. Had dit al gemerkt bij t opendoen vd deur..

Scharnier van deur gedemoteerd en tussen de bankschroef gezet, flink met kruipolie behandeld , en geprobeerd heen en weer te bewegen, zelf met een baco lukt dit amper.

Ik las dat andere dit euvel ook wel eens hebben.
Met een brandertje warm gemaakt en geprobeerd de pin eruit te slaan,
Ik neem aan van de onderkant af terugslaan...( smalste stuk van het pin)

Lukt niet ...
Andere suggesties ?
Las ergens gaatje boren...?

Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 23:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Rene
Heb zo'n zelfde ervaring gehad ... maar: let op met het "meppen" op die pin. Hierdoor vervormt het metaal en kan 'ie zelfs nòg vaster komen te zitten. Probeer eens een aantal dagen achter elkaar de hele bubs met WD-40 in te spuiten. Vervolgens de "korte" poot fixeren in een bankschroef en met een (rubberen ! o.i.d.) hamer (met beleid ! dus "kleine" tikken) tegen de "lange" poot meppen (in beide richtingen). Zó is het mij uiteindelijk óók gelukt.
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 0:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
rene51 schreef:
De koplampen zitten met 4 ronde popnagels (?) vasf aan de achterplaat. Wat is de handigste manier om deze ronde popnagels door te krijgen. Met ijzerboor lijkt me moeilijk omdat die popnagels rond zin en met een slijptol kan je er maar moeilijk bij....

Wat je bedoeld met 'ronde popnagels' zijn zeer waarschijnlijk 'bolle klinknagels'. Vandaar dat je een probleem met boren ziet, omdat je boor op zo'n bolle klinknagel natuurlijk wegglijdt.
Bij Otje zijn ze kennelijk gepuntlast, bij mij (en kennelijk ook bij ghys) zitten er ook bolle klinknagels. Geklonken of gepuntlast is w.s. afhankelijk van het bouwjaar (of misschien ook uit welke fabriek de bus gerold is).
@ Rene: Je kunt ze proberen uit te boren door eerst te proberen met een centerpunt een kuiltje er in te maken.
Of je neemt een Powerfile! (Voor vanalles handig).


Bijlagen:
Powerfile.jpg
Powerfile.jpg [ 21.67 KiB | 17317 keer bekeken ]

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 13:43 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Popnagels zijn eruit. Eerst een heel dun ijzerboortje en toen en dikkere boor......
Plaatjes zaten ook nog gepuntlast (LOL), gelukkig op een roestplek, dus ff beitel er tussen......
bedankt voor de reacties...Zie voor de voortgang onder restauraties.
Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2013 0:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Hahahaaa ... ! Neem aan: "klinknagels" voor de èchte "old-timers", "puntlassen" voor het "jonger grut" en "popnagels" voor de "hopeloze gevallen" ... :lol: :lol: :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: demonteren deuren en koplampen
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2013 1:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Otje schreef:
Hahahaaa ... ! Neem aan: "klinknagels" voor de èchte "old-timers", "puntlassen" voor het "jonger grut" en "popnagels" voor de "hopeloze gevallen" ... :lol: :lol: :lol:

:D

Fijn dat het gelukt is Rene! We lezen het verder wel in je andere draadje.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group