Het is nu do 28 maart, 2024 13:35


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 16:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Nog even aan de piel geweest. Alles er weer uit gehaald en gekeken waarom het grote buitenste raam niet wilde schuiven. Kwam erachter dat grote raam een fractie (1mm) hoger is dan de kleine. Na het omdraaien bleef het kleine raam ook vastzitten. Dan rest enkel nog het rubber. Hoe dik zijn die aluminium raamframes die geleverd worden? Anders nog eens proberen er een reep rubber af te halen.


Bijlagen:
IMG_20170115_150741131.jpg
IMG_20170115_150741131.jpg [ 1.09 MiB | 24344 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 11:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ook ik heb gebruik gemaakt van dit rubberprofiel ipv de aluminium raamlijsten. Ze zitten er nu een jaar of 2 in. Het originele sluitmechanisme kun je niet gebruiken icm met dit rubber omdat de ramen, en hun geleiding (in de vorm van de rubberprofielen) veel dikker zijn als het originele stalen profiel. Het moelijk schuiven van de ramen kan komen doordat het nieuwe profiel niet helemaal op zijn plek zit dwz, je moet het in de hoeken met een plaatje en een parker goed vastzetten cq in de hoeken trekken, anders kan het ook zijn dat de ramen niet helemaal tot aan de voor/achterkant sluiten. Dit rubberprofiel is dikker en breder dan het origineel en dat neemt helaas een paar probleempjes met zich mee.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 18:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dank Jacques voor de aanvulling. De Parkers zat ik ook aan te denken in de hoeken zoals het origineel alleen dan echt in de rondingen. Weet niet of ik daar meteen het schuiven van buitenste raam mee oplos. Heb wel het idee dat het rubber daar wat hoger ligt (of gezien van boven lager ;) ) dan de binnenste.
Had inderdaad gezien dat de pennen niet meer in het rails profiel uitkwamen maar daar is overheen te komen. Mogelijk een Dyane palletje erop zetten om ze te locken


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 0:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Mogelijk een Dyane palletje erop zetten om ze te locken
Auke: komt dat inderdaad precies "goed" uit, dat gat in het achterste schuifraam ? Zódanig dat - wanneer je daar zo'n "draaisluiting" van een Dyane in zet dat het "palletje" daarvan precies achter de rand van de voorruit valt ? Ik weet dat er verschillende belangstellenden zijn voor een dergelijke raam-sluiting ! (zie overigens hièr: http://www.2cv-onderdelen.nl/nl/bestell ... etail.html )

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 10:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
ivm het Dyane / Ami systeem raamsluiting heb ik overleg gehad met "mijn glasboer", (ik zal hem dit woord maar niet laten horen) en hem bestaande ramen voorgelegd om te horen of daar een nieuw gat op de juiste plaats in te maken is. Niet dus, want met het plaatsen van een boor zal de ruit zich oplossen in honderden kleine ruitjes.
We hebben nog bekeken of het maken van een nieuwe gelaagde ruit waarin wel gaten kunnen gemaakt een oplossing zou zijn, dat zou zo'n 60 euro per ruit betekenen bij een aantal van 2.
Ik denk dat ik voorlopig blijf bij mijn vitrinekast-sluitingen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 15:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Wederom dank. Nog even gekeken naar de deur met raampjes en gaatje van achterste kleine raampje zit inderdaad iets verder naar achteren toe. Zou inhouden dat hij alsnog een cm of 2 a 3 open te schuiven is.
Eerst de rubbers op orde maken als dat lukt. Had jij er zonder parkers ook last van Jacques dat raam niet schoof? Of is mijn proefdeur met lichte schade vervormd.
Als ik de de ramen erin wil doen. Onderste rubber als eerste en daarna hele boel bovenin in de sponning zit ik naar mijn idee al te hoog.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 19:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
HYvonne schreef:
ivm het Dyane / Ami systeem raamsluiting heb ik overleg gehad met "mijn glasboer", (ik zal hem dit woord maar niet laten horen) en hem bestaande ramen voorgelegd om te horen of daar een nieuw gat op de juiste plaats in te maken is. Niet dus, want met het plaatsen van een boor zal de ruit zich oplossen in honderden kleine ruitjes.
We hebben nog bekeken of het maken van een nieuwe gelaagde ruit waarin wel gaten kunnen gemaakt een oplossing zou zijn, dat zou zo'n 60 euro per ruit betekenen bij een aantal van 2.
Ik denk dat ik voorlopig blijf bij mijn vitrinekast-sluitingen.



Een dyane palletje heeft mijn hy standaard op de voorramen. Ik heb ook niet het gat in de deuren zitten waar de normale raamvergrendeling in zit.
Geen idee hoe zeldzaam die ramen zijn, misschien bij hy team informeren?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 21:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dat vraagt om foto's :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 22:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
De knoppen zitten allebei lager, normaal zitten ze op de helft van de hoogte in het raam.
Aan de tekst op de raam te zien is het een origineel glas. In de deur zie je wel dat de vorm van de oude vergrendeling erin geperst is, maar de gaten zitten er niet in. Links is een armsteun die ik er in gemaakt heb.
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 0:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Joost,
ik weet niet of het aan het bouwjaar ligt maar bij Otje (bj. 1981) zijn de schuiframen identiek aan die van jou met diezelfde (Dyane-) draaiknop-sluitingen. Die zijn dus kennelijk - op enig moment - standaard àf-fabriek geleverd ... Overigens hebben we al meerdere malen de "ruiten-voorraad" in het magazHYn in Heesch doorzocht maar geen ruiten kunnen vinden met de gaten aan de onderzijde i.p.v. in het midden.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 1:28 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik heb het idee dat dat inderdaad de laatste series zijn geweest die het gat laag hebben zitten. Wat zou betekenen dat dit niet de originele ramen voor '64er zijn. Maar pin me er niet op vast :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 8:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Mijne is ook uit 1981, en de vorige bus was uit 1980 en die had het normale systeem.

Dat het niet de originele constructie voor 1964 is dat weet ik wel zeker.
Ik wilde het alleen even noemen omdat er sprake was van nieuwe ramen laten maken voor de dyane-sluiting.
Als dit type ramen te vinden is dan is dat makkelijker/ goedkoper. Maar kennelijk zijn ze zeldzaam :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vervolg restauratie HY 1964
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 12:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
ghys schreef:
Had jij er zonder parkers ook last van Jacques dat raam niet schoof?

De nieuwe raamgeleider (de zwarte gevoerde rubber) heeft de neiging om niet helemaal vlak te zitten in het begin. Ik heb op de eerste plaats in alle 4 hoeken een plaatje ter breedte van de binnenkant org raamrubber (dus onder de nieuwe geleiders) en een lengte van ongeveer 10cm met een parker het rubber in de hoek getrokken want ook dit rubber (bij mijn bus nog het originele) trekt uit de hoeken. Dan moeten de nieuwe geleiders de tijd krijgen zich te "zetten". In het begin schoven de ramen in de bestuurdersdeur bijna vanzelf en de andere deur heel erg zwaar. Na een tijdje gebruik (lees: open en dicht schuiven) gaat het beter.
Nadeel: ook bij deze raamgeleiders loopt het water naar binnen bij zware regen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 12:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Klopt alleen laatste jaar geleverd, die ramen. Ik heb er ook 2 van. Probleem met dyane sluitingen in de gaten in het midden is dat je de voorste ruit beschadigd als je vergeet het slotje eraf te halen. heb ik dus aan de rechterkant. met een bescherming op de voorste ruit gaat he maar dat zit dan weer midden in het zichtsveld van de passagier.
Links heb ik zon achterste raam met gaatje aan de onderkant maar daar wekt het niet omdat het voorste raam niet ver genoeg naar voren kan. Dit ivm de alu-lijsten die ik erin heb zitten. Kom net een halve cm tekort. Dit kan liggen aan de jaren 50 deuren die ik heb.
ook ik heb vaak zitten denken om nieuwe ramen te laten maken maar dat is er nooit van gekomen totnutoe.

Ach ik heb zoiets van als ze erin willen komen ze toch wel binnen, een HY is niet echt inbraakproof. Ik heb liever dat ze het raam openmaken dan dat ze het ingooien.
Een paar jaar geleden heb ik een inbraak gehad toen HY geparkeerd stond voor het hoofdburo van polite in centrum Rotterdam...... Denk je daar staat ie wel veilig, niet dus.
Gelukkig geen schade maar wel mn vouw haar pijnstillers gejat en wat kastjes overhoop gehaald.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 15:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Nog even gezocht naar de jaren en zal waarschijnlijk 1980, 1981 en 1982 zijn.
Apart dat ze tegen het einde van de productie nog deze wijziging hebben doorgevoerd.
Al met al dus een zeldzaamheid. En ook daar kleven ook weer nadelen aan als ik het zo lees.

Dat je met de alulijsten een halve cm tekort komt betekende dit ook dat je ramen bovenin klemden?
Dat probleem heb ik nu met de nieuwe rubber raamgeleiders. Die zijn ook dikker dan het origineel.
Mogelijk zijn er verschillende hoogtes geleverd in de jaren. Zal ze eens opmeten


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group