Het is nu do 28 maart, 2024 21:34


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 20:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Om met het laatste te beginnen:
Ik denk dat er door de jaren heen verschillende fabrikanten zijn geweest voor de ramen en dat er daardoor wel kleine maatverschillen kunnen zijn. Doordat wij nu dikkere lijsten gebruiken dan de 1 mm dikke originele heb je kans dat een raam dat binnen de grootste Citroën tolerantie valt, nu gaat klemmen.
Dan mbt de parkers:
De strookjes plaat die ik met een parker in de hoeken heb gezet kunnen weinig veranderen aan de hoogtemaat (ivm knellen), ik heb dat gedaan omdat de originele rubbers zich zonder stevig stalen of alu raamgeleider uit de hoeken trekken en dat zorgt er weer voor dat de ramen niet helemaal sluiten aan voor en/of achterkant.
Kun je het nog volgen?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 20:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Kan het helemaal volgen :)
Ga het nog in andere deur proberen en de ramen onderling eens vergelijken. Als ook die klemmen zit er niks anders op dan er een reepje af te halen. Eens een constructie voor maken. Een mm of anderhalf zal voldoende zijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 20:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Gert-Jan Brink schreef:
Klopt alleen laatste jaar geleverd, die ramen. Ik heb er ook 2 van. Probleem met dyane sluitingen in de gaten in het midden is dat je de voorste ruit beschadigd als je vergeet het slotje eraf te halen. heb ik dus aan de rechterkant. met een bescherming op de voorste ruit gaat he maar dat zit dan weer midden in het zichtsveld van de passagier.
Links heb ik zon achterste raam met gaatje aan de onderkant maar daar wekt het niet omdat het voorste raam niet ver genoeg naar voren kan. Dit ivm de alu-lijsten die ik erin heb zitten. Kom net een halve cm tekort. Dit kan liggen aan de jaren 50 deuren die ik heb.
ook ik heb vaak zitten denken om nieuwe ramen te laten maken maar dat is er nooit van gekomen totnutoe.

Ach ik heb zoiets van als ze erin willen komen ze toch wel binnen, een HY is niet echt inbraakproof. Ik heb liever dat ze het raam openmaken dan dat ze het ingooien.
Een paar jaar geleden heb ik een inbraak gehad toen HY geparkeerd stond voor het hoofdburo van polite in centrum Rotterdam...... Denk je daar staat ie wel veilig, niet dus.
Gelukkig geen schade maar wel mn vouw haar pijnstillers gejat en wat kastjes overhoop gehaald.



Bij mij past het perfect, ik heb ook aluminium lijsten.
Wat er bedoelt wordt met het beschadigen van de voorste ruit snap ik niet zo goed. Gebeurd dat als je hem niet ver genoeg linksom draaid? Ik heb dat in ieder geval nog nooit gehad, ook niet bij een dyane of een ami trouwens.

Wat betreft inbraak klopt het natuurlijk, ik ga meer voor het afgesloten gevoel ;)
Ik vind het heel goed werken, ook dat ik het met 1 hand kan bedienen. Veel beter dan een strip tussen de knoppen doen of het gekloot met een vitrinesluiting.


Laatst bijgewerkt door Joost op do 19 jan, 2017 9:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 21:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Joost schreef:
Bij mij past het perfect, ik heb ook aluminium lijsten.

Joost, Wij hebben géén aluminium lijsten maar ik had die eerst wel. Omdat die dingen binnen een paar jaar weer helemaal vies zijn en het stof erg hard slijt, ben ik overgegaan op rubber raamgeleiding die afkomstig zijn van de Fiat 500 Giardiniera uit de jaren 60, die had nl ook schuiframen (achterin).
Joost schreef:
Wat er bedoelt wordt met het beschadigen van de voorste ruit snap ik niet zo goed.

Doordat de omlijsting (nieuwe rubber raamgeleiding) dikker is dan het oude, heb je niet alleen in de hoogte maar ook in de lengte minder plaats over en kun je de ruiten ook niet zo ver naar voren cq achteren schuiven als eerst waardoor ze nu ook elkaar meer overlappen en dan kan het zijn dat de pen van de sluiting ipv langs het andere raam ertegen komt. Nu wel duidelijk?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2017 9:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Sorry HYvonne, ik reageerde op Gert-Jan Brink. Maar op mijn telefoon had ik niet in de gaten dat er al een 2e pagina was ;)

Ik heb mijn post aangepast.
De problemen die jullie hebben met de rubber omlijsting zijn mij duidelijk.
Het ging mij om de dyane-sluiting en de (mogelijke) nadelen daarvan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2017 11:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
het probleem van beschadigen is dat de pen van het mechaniekje ca 2 cm vanaf de voorste ruit uit het achterste raam uitsteekt. probeer je het achterste raam te openen terwijl hij nog op slot zit komt de pen tegen met genoeg kracht tegen de zijkant van de voorste ruit aan om hem te beschdigen. De stukjes glas vliegen eraf. Daar heb ik dus last van. Ik heb er nu een stuk tape opzitten omdat het randje nu vrij scherp is en om meer beschadiging te voorkomen.

Ik heb ooit, 20 jaar geleden nieuwe alu-lijsten gekocht maar die kreeg ik er met geen mogelijkheid in. Ik heb die toen moeten inkorten in de hoogte. Mijn ramen gaan verder gewoon open en dicht zij het dat het na langere tijd stilstaan wel eens stroef gaat.

oh ja ik heb die alu-lijsten toendertijs ook nog verder aangepast door een een flink aantal gaatjes in te boren aan de onderkant zodat het water weg kan de deur in. In de deur heb ik toen twee rubber tuinslangen gemonteerd naar het laagste punt zodat het regenwater afgevoerd zou worden. Dit in een poging om van het lekken af te komen. Het raamrubber heb ik ook nog afgekit in de deur aan de onderzijde.

Veel werk en het lekt nog steed een beetje . volgens mij is de enige echte oplossing de opstaande rand van de deur wegslijpen en een nieuwe lassen aan de binnenzijde deur. Dan de raamrubbers links en rechts wisselen en het is zoals Citroen het had moeten bouwen. Regenwater lekt dan automatisch naar buiten ipv naar binnen.

maar ja een megaklus die al heel lang in mn hoofd zit maar waar het nog nooit van is gekomen.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2017 8:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
die dyanesluitingen hebben toch een gat nodig van c.a. 20mm?
Hoe krijg jij die bevestigd in een standaard raam? Of zijn er verschillende sluitingen?

Ik snap nu hoe je de voorste raam beschadigd krijgt, maar met de constructie zoals het bij HY bedacht is in de laatste jaren is dat dus niet.

Ik heb geen last van het lekken van de ramen. Zo vaak ben ik ook niet in de regen.
En het is al stukken beter dan mijn landrover of mijn eend :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2017 21:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Is 20 jaar geleden en weet ik niet meer. Gat in het raam groter maken gaat niet en gat boren ook niet. Gehard glas spat uitelkaar als je er iets mee doet. Kan zijn dat de HY mechaniekjes anders zijn of dat ik Dyanemechaniekjes heb aangepast.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 9:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
http://www.hamglas.nl/producten/gehardglas/gaten-boren-gehard-glas/

Het lijkt erop dat hun het kunnen, en niet eens heel veel geld. (zijn wel oude prijzen)

Niet zover van het HY-team magazijn af zie ik nu.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 11:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Joost, nieuwsgierig als ik ben heb ik geleerd altijd een stapje verder te kijken en mbt jouw verwijzing heb ik gelijk contact gezocht met Van der Ham, zie onderstaande mailwisseling:

Geachte,

Op uw website kom ik een prijslijst tegen waarin prijzen vermeld van gaten boren in gehard glas. Op een andere pagina lees ik dat bewerkingen van gehard glas alleen mogelijk zijn voorafgaand aan het hardingsproces. Mag ik hieruit de conclusie trekken dat een gat boren in gehard glas dus ook alleen maar kan voordat het glas gehard wordt?

Alvast bedankt voor uw reactie,


Goedemorgen meneer .....,

Er is een stukje tekst op onze website weggevallen bij de prijslijst voor het boren van gaten in gehard glas.
Het is inderdaad alleen maar mogelijk een gat te boren in het glas voordat het gehard wordt. Bewerkingen aan gehard glas zijn niet mogelijk omdat het glas dan direct kapot springt.
We zullen de website direct aanpassen om misverstanden te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Van der Ham Glasgroothandel BV


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 12:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Jammer :(

Maar wel goed dat het nu duidelijk is


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 20:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Zo zie je maar weer dat een zo eenvoudig idee toch wat meer haken en ogen heeft dan eerst werd gedacht.
Mogelijk is de combinatie van nieuwe schuifraamrubbers met nieuwe glazen met Dyane vergrendeling een goed alternatief voor de aluminium frames en dichtzetten van de ramen. Waren 60 per kant toch Jacques? Dan nog sluiting van Dyane 15,- en nieuwe rubbers 20,- Dan leuke kit voor 90 a 100 per deur.

Mijn rubbers nog wat aanpassen en met wat frisse Parkers in de hoeken prima


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 10:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Die 60 euro klopt vooralsnog maar ik zie een ander opstakel opdoemen: mag je ivm veiligheid wel gelaagd glas in de zijruiten hebben?
Ga ik nog uitzoeken maar niet vandaag. :(
Ik denk dat ik voorlopig de vitrineslotjes handhaaf, doen hun werk ook goed.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 11:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik doe het zonder slotjes. Als je wil, ben je altijd in drie seconden binnen, met of zonder slotje...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Raamsluiting / rubber raamframe
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 14:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Klopt helemaal maar hoe zegt het spreekwoord ook al weer............................"gelegenheid maakt de dief"!


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group