Het is nu do 28 maart, 2024 14:25


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: verbouwingen H types?
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2006 14:15 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Neen ik wil van men H geen pimpbak maken maar ik ben wel geintereseerd in de carrosiers die de H af fabriek verbouden.

Zoals in de citroexpert al stond werden de meeste belgische HY's verbouwd door Baetens.
Nu vroeg ik me af hoe het in Nederland was welk bedrijf daar instond voor de verbouwingen.
Mijn HY is een 1.4M verlengde wielbasis toegepast wat ik nergens in de folders kan terugvinden. (en hij is van origine nederlands)

Wie geeft me meer info?

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2006 21:36 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Mijn HY is een 1.4M verlengde wielbasis toegepast wat ik nergens in de folders kan terugvinden. (en hij is van origine nederlands)

Wie geeft me meer info?

Hoi, vraagje over jouw HY :
je zegt dat hij van origine Nederlands is, heb je hem toevallig zelf ingevoerd? Is hij ingeschreven als oldtimer of als "gewoon dagelijks voertuig"? Ik zit zelf met een paar problemen om de mijne correct te kunnen laten inschrijven als dagelijks voertuig, oldtimer was geen probleem.
Bedankt,
Peter (Mol, B)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jun, 2006 11:34 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Ik had eerst al grote problemen om hem als oldtimer in te schrijven omdat de nederlandse eigenaar hem had ingevoerd in België maar nooit ingeschreven.
Het kentekenbewijs was een copy waardoor dit niet aanvaard werd op de technische controle en bij de DIV.(Dienst inschrijvingen voertuigen)
Na enkele(drijgende) telefoontjes met de vorige eigenaar(die had namelijk gezworen dat het allemaal in orde was) en info bij de RDW in Nederland werd mij gratis een attest toegestuurd waarop een verklaring stond dat het voertuig legaal was geëxporteed maar reeds 13 jaar geschorst.(met de nodige stempels en handtekeningen)
Terug bij de DIV in brussel moest ik dan met een douanier naar cel 6 om in het eurocar systeem de wagen als NIIET VERMIST te laten registreren en het dosier van invoer terug op te zoeken.
Om een lang verhaal kort te maken hij is ingeschreven als oldtimer na 3 dagen door te brengen in Brussel.
Nu moet hij naar de invoerder in België om gehomologeerd te worden voor dagelijks gebruik. Vandaar mijn oproep om de constructeur van de verlenging te vinden zodat zelfbouw uitgesloten kan worden.
In belgië heb je namelijk vanaf 1968 een pv nummer nodig en een attest waar alle verbouwingen in beschreven staan.
In belgië blijkt ook 1.4m verlengde wielbasis verkocht te zijn maar dan door Baetens.

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 jun, 2006 21:42 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Hoi, verhaal komt me bekend voor.
Ik heb recent een Nederlandse HY van 1973 ingevoerd in België, douaneformaliteiten geen probleem, technische keuring wel.
Ik wou hem netjes als dagelijks voertuig inschrijven om niet gebonden te zijn aan de oldtimerbeperkingen (25km, testrit, niet 's nachts...), de jaarlijkse keuring zou ik er zonder probleem bijnemen, maar dat was buiten de keuring gerekend: om in België ingeschreven te geraken als kampeerwagen moet ik een eenmalige uitgebreide keuring ondergaan op afspraak, dossier samenstellen met detailtekeningen van de inbouw, foto's bijvoegen, ter plaatse gedeeltelijk demonteren omdat ze bvb de wielremcylinders en remvoeringen willen gaan opmeten... jawadde. Maar wat de doorslag gaf : "minstens drie tot vier maanden geduld mijnheer, dat is dan in handen van 't ministerie en ge weet....." Moet ik er nog een tekeningske bijmaken? Komt er nog bij dat ik geen gelijkvormigheidsattest heb (1973, doch origine NL), heb ik ook al proberen aan te vragen bij Citroën, zowel rechtstreeks als via een dealer, maar ze willen eerst in Brussel zien wat voor iets dat dat is, "nen HY, is dat wel iets van Citroën want gij kunt zeggen wat ge wilt eh". Ik heb nog andere verhalen gehoord van die mannen, en service is niet hun sterkste punt (understatement). Mijn "Cochon" is nu veertien dagen af, en de eerste rit naar de Franse Nationale meeting was 't al prijs: de douane ziet mijn O-plaat en ik mag het langs de kant gaan uitleggen...
Om een lang verhaal kort te maken : ook ik ben dus op zoek naar een simpele manier om "legaal" met mijn HY te kunnen rondbollen, ook in 't donker en niet op weg naar een meeting :-)
Mocht je nieuwe info ontdekken hou ik me altijd aanbevolen, ik geef wel een seintje als ik zelf iets opvang!
Groeten,
Peter
Mol/B


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2006 0:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Wat een drama, dat gaat in Nederland toch iets makkelijker. Mooi he, dat een Europa.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2006 7:53 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Mijn H was in nederland reeds een kampeerwagen dus die keuring is geen probleem.
Blijkbaar kan je bij de invoerder een homologatie laten doen de wagen moet dan 1 dag op het ijzerplein blijven.
maar dan is het demonteren bij de keuring overbodig.
bel gewoon maar eens naar dee invoerder en je vraagt naar mevrouw Kuveliers van de homologatiedienst.

Veel sucses.

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2006 8:25 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ah, die van mij was in Nederland inderdaad ook geregistreerd als kampeerwagen, bedankt voor de tip, ik ga zeker Citroën nog eens contacteren hierover.
Groeten,
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2007 22:17 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 ICQ  Profiel

Geregistreerd: ma 03 dec, 2007 21:28
Berichten: 15
Woonplaats: Herent, België
hy belge schreef:
Mijn H was in nederland reeds een kampeerwagen dus die keuring is geen probleem.
Blijkbaar kan je bij de invoerder een homologatie laten doen de wagen moet dan 1 dag op het ijzerplein blijven.
maar dan is het demonteren bij de keuring overbodig.
bel gewoon maar eens naar dee invoerder en je vraagt naar mevrouw Kuveliers van de homologatiedienst.

Veel sucses.
Hey,

Binnen afzienbare tijd "moet" ik het invoer-leed van een HY uit NL ook ondergaan. Ik ben dus volop bezig met informatie in te winnen aangaande homologatie.
Mijn eerste poging om een COC te verkrijgen via de invoerder was niet echt een succes. Na veel vijven en zessen kreeg ik de dame van de Customer Service ertoe om mij door te verbinden met iemand van de dienst Homologatie. Zijn antwoord was kort én zeer krachtig: "Daar moet ge voor bij de Technische Keuring zijn, meneer!". Brute pech, dus...
Ik zou heel graag via Citroën een COC verkrijgen zodat ik het "gezever" bij de TK niet moet ondergaan.

Heb jij je wagen gehomologeerd via Citroën Belux? Hoe makkelijk is dit gegaan? En als ik opnieuw bel naar Citroën en vraag achter mevr. Kuveliers, wat kan ik haar specifiek vragen om mijn homologatie in gang te steken? En last but not least... kwanta kosta (oftewel: wat is de kostprijs)?

Een hele hoop vragen dus... Hopelijk kan je mij een beetje verder helpen...

Alvast bedankt!
Niels R.

PS: Het gaat mijn verstand echt te boven dat Citroën zo moeilijk doet over de homologatie van hun eigen voortuigen. Vooral als het om een volledig standaard, niet omgebouwd, op-en-top gedocumenteerd geval gaat...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: verbouwingen H types?
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2007 0:09 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 21:42
Berichten: 241
Woonplaats: Farmsum
hy belge schreef:
Neen ik wil van men H geen pimpbak maken maar ik ben wel geintereseerd in de carrosiers die de H af fabriek verbouden.

Zoals in de citroexpert al stond werden de meeste belgische HY's verbouwd door Baetens.
Nu vroeg ik me af hoe het in Nederland was welk bedrijf daar instond voor de verbouwingen.
Mijn HY is een 1.4M verlengde wielbasis toegepast wat ik nergens in de folders kan terugvinden. (en hij is van origine nederlands)

Wie geeft me meer info?


De firma Akkermans in Oud Gastel heeft in ieder geval de Hy aangepast voor de Landmacht waar ze dienst deden als ambulance. Als basis diende een pick-up. Deze werd verlengd en van een carrosserie voorzien.

Bert
Afbeelding

_________________
Citroen HY verzamelaar
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2007 11:04 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
De homologatie via Citroën Belux is echt noppes.
Mijn nonkel heeft een citroën garage en zelfs via die weg stuiten we op een muur van nee!
Via de technische controle is het te doen, maar dan moet je wel de remtrommels ter plaatse demonteren zodat de remmen opgemeten kunnen worden.
Enig probleem bij mijn H is dat hij geschorst was in Nederland en niet direkt ingevoerd en ingeschreven is in België.(ongeveer 15 jaar)
Ik heb papieren moeten aanvragen bij de RDW om nog net een O plaat te kunnen aanvragen.
Voor de Belgische DIV heb ik dan een papier moeten tekenen waardoor ik hem nooit een gewone nr plaat kan geven en ik steeds aan de specifieke oldtimer reglementen gebonden ben.
Maar dat is echter geen probleem ik zorg dat ik steeds een doel heb dat iets met oldtimers te maken heeft. (het zogezegde evenement).
Je moet dan alleen zien dat je een verzekeraar hebt die geen rekening houdt met de oldtimer reglementen en je onder alle voorwaarden verzekert.

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group