Het is nu do 28 maart, 2024 17:44


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Chassis opknappen
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2005 9:25 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 9:14
Berichten: 14
Woonplaats: Leidschendam
Hallo beste HY bezitters,

ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje.

Ik ben gisteren wezen kijken naar een HY camper die al "eventjes" stil stond, dat was m aan te zien ook. De eigenaren zagen er geen gat meer in. Maar ik zag er meer dan genoeg. Ofwel, de koets heeft een uitgebreide restauratie nodig (héél uitgebreid) en het chassis is ook niet meer geweldig.
Lassen kan ik wel dus met veel las uren kan ik daar wel weer wat van maken.

Het is een HY die, af fabriek, al 120 cm verlengd is tussen de voor en achterwielen.

Nu is mijn vraag de volgende, het gaat namelijk om het chassis, ik heb er onder gelegen en zag dat samen met de tectyl er een mooi laagje roest afkwam. verder zat er in een van de kokerbalken een gat van 10 bij 30 cm aan de onderkant. Conclusie, die kokerbalken moeten eigenlijk gewooon in hun geheel vervangen worden.

Dat zou eventueel ook wel geregeld kunnen worden, maar ik weet niet hoe die kokerbalken opgebouwd zijn, zitten er schotten in of zijn het gewoon holle kokers over de hele lengte?

of kan ik gewoon bij een contructie bedrijf 2 kokerbalken bestellen van de juiste lengte en het chassis op die manier opnieuw opbouwen?

Groetjes Evan

_________________
HY paardenvervoer


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2005 11:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Als je praat over een stukje van 10X30cm en je bekijk dat tegen de lengte
en omvang van die balk,denk ik dat daar netjes met CO2 lassen een plaat
over te zetten mag.Daarna netjes bijwerken en een dikke antiroestlaag
over de hele balk.En alle kokers van binnen met ML tectyl of Owatrol
behandelen.Op deze manier kan je een heel eind komen met opknappen
en de eer dat je het helemaal zelf gedaan heb.Veel succes.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2005 11:52 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 9:14
Berichten: 14
Woonplaats: Leidschendam
ha Gerard,

ik ben ook niet bang voor het stukje erop lassen, daar zit ik niet mee,

maar ik wil de wagen daarna wel tot het maximum laadvermogen kunnen belasten, zonder bang te zijn dat het chassis gaat knikken. Ik ben bang dat het maximum laadvermogen niet meer gebruikt kan worden als het hele chassis roestig is en je de tectyl laag er zo af kan trekken samen met een laag roest. Of is het chassis qua sterkte zo overbemeten dat dit geen probleem vormt?

Groetjes Evan

_________________
HY paardenvervoer


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2005 12:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Als je het chassis goed bekijkt zie je dat de kracht op de lengtebalken zit
en de dwarsbalken die op hun plaats houden(dus weinig draagkracht) en
door er een plaat over te lassen verstevig je hem toch meer dan dat je
hem verzwakt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2005 14:32 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 9:14
Berichten: 14
Woonplaats: Leidschendam
ik ben bang dat we elkaar niet helemaal begrijpen (of ik snap het niet , dat kan ook)

Het gat zit in de linker lengtebalk, ln het midden van de balk. Het gat is ter grootte ongeveer de hele breedtje van de balk en ongeveer 2 keer zo lang.

Ik wil van de wagen een pick-up achtig iets maken, die het nodige (kwa gewicht) kan dragen. aangezien het plaatwerk aan alle kanten nogal slecht is dacht ik om de koets achter de cabine eraf te zagen en dan het oprijplateau van een autoambulance-aanhanger erop te bouwen. Dat scheelt een hoop werk (qua laswerk aan de koets dan).

Maar goed ik zal er nog eens naar kijken als ik van de week weer langs ga om de motor proberen lopend te krijgen.

_________________
HY paardenvervoer


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2005 16:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hier ben ik ook minder blij mee,maar daarintegen is die balk veel groter
en dus het percentage schade minder,Je moet roestschade nl altijd in %
van het onderdeel zien.Ik denk nl dat de hele balk vervangen een bijna
onmogelijke opgave is,En zeker als je er een pick-up van wil maken,want
dan worden de krachten op het chassis groter als bij een gesloten bak


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 12:24 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 9:14
Berichten: 14
Woonplaats: Leidschendam
Ik heb m gisteren dus definitief gekocht.

Op onderstaande foto kun je je wel een voorstelling maken dat er wat werk aan zit :P

Afbeelding

De banden zijn bruikbaar en motorisch kan ik er ook wel wat van maken. hij kwam in ieder geval goed rond. En zou 1000 km geleden gereviseerd zijn... maar niet door een revisiebedrijf.

HY schijnt zijn leven gesleten te hebben in dienst van een tapijthandel, waarna hy tot camper is omgebouwd.

misschien sloop ik m toch, ligt eraan hoe veel moed ik nog in de tussentijd bij elkaar kan rapen.

Of er moet iemand spontaan plaatwerk aanbieden, hoeft niet perfect te zijn, maar als het beter is dan het plaatwerk op de foto ben ik al gered! :D

oa. Het bestuurdersportier moet vervangen worden, de motorklep is aan zijn eind, reservewieldeksel mist

_________________
HY paardenvervoer


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 12:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Dat wordt dus naar Citomobiel om te zoeken en vragen,want soms hebben
ze het wel,maar niet meegebracht.Houdt er goed rekening mee,dat je een
Benelux model heb,wat in Amsterdam gemonteerd is,die zijn afwijkend
van de franse modellen.oa.de deuren sluiten andersom


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 15:04 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 9:14
Berichten: 14
Woonplaats: Leidschendam
Wat zijn verder de verschillen, behalve de deuren?

Dat van die deuren had ik inderdaad al gezien, ik heb nog een franse deur liggen namelijk want die zat bij mijn AMI8 restauratie-project.

_________________
HY paardenvervoer


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 16:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Door die wijziging in de deuren is dus het hele voorste gedeelte aangepast
om de scharnieren te kunnen bevestigen en aan de achterstijl van de deur
het slot te bevestigen ipv.het deurscharnier.In het onderdelenboek was
het een hele aparte pagina met de wijzigingen.het ging zelfs zover dat als
er iemand in het land Citroën onderdelen belde over carrosserie delen
verwezen ze hem naar mij.Omdat wij een aantal aan een containertermenal verkocht hadden en die keken niet zo nauw.Er viel dus
weleens een container bovenop.Was best leuk werk.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 16:54 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 9:14
Berichten: 14
Woonplaats: Leidschendam
he das jammer, dat betekent dat ik als ik op vakantie ben in de zomer niet even wat plaatwerk uit frankrkijk mee kan nemen (wat betreft de deurten en motorzijbeplating dan)

_________________
HY paardenvervoer


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 17:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ja natuurlijk wel,alles wat achter de voorcabine zit en een motorkap.
Koplampen zijn precies eender als een eend,bv mooie verchroomde
Ik denk echt als je naar Frankrijk gaat,je moet oppassen dat je ook nog
vacantie heb en niet alleen onderdelenjacht.Maar ook dat kan leuk zijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: vraagje
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2005 23:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Hallo "Evan"

Ik weet niet wat de wielbasis is van de HY die je hebt gekocht. Maar ik heb evt nog een goed chassis in de aanbieding. Dit is ook een verlengd chassis. Dus alleen het "paard" overzetten en de nummers kloppen weer. Dmv een chassis wissel kun je je een hoop las werk besparen.
Mijn email adres is hbolt@wanadoo.nl

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2005 15:54 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 9:14
Berichten: 14
Woonplaats: Leidschendam
past een motorkap van een "gespleten voorruit" type (dus oudere type) ook op een "moderne" HY?

_________________
HY paardenvervoer


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Motorkap
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2005 15:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Volgens mij past een kap van een "oud" type wel op een "nieuwe" neus.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group