Michiel M schreef:
Beste HY liefhebbers,
Hartelijk dank voor al jullie snelle en meelevende reacties, zowel op dit forum als via mail. De reacties lopen echter sterk uiteen. Een greep:
Zo sterk lopen ze niet uiteen, hoor. Het is een gat waar iedereen van schrikt, de een is alleen wat opportunistischer dan de andere. Ik zal ze even langslopen...
Michiel M schreef:
'Als ik de fotoos bekijk (is wel lastig) en met de mening van de moteur
die hem echt zag in het achterhoofd, zeg ik neem afscheid van deze bus.
Dat wil niet zeggen geen HY meer, maar steek hier geen geld of tijd in,
gebruik hem evt als donor voor een minder/niet rot exemplaar.
Wil je deze bus restaureren binnen een redelijk budget, kan ik je
verzekeren dat het NOOIT een echte bus wordt, maar een aan elkaar
gebakken rommeltje. Ik begin er ZEKER niet aan en diegene die het wel doet heeft of geen
verstand van zaken of is bezig jullie weer een poot uit te draaien".
Ik vind (met name het laatste) het een beetje te kort door de bocht. Mijn angst is meer gebaseerd op dat de vorige eigenaar niet voldoende geïnvesteerd heeft in deze bus. Meer dan in het gat in de bodem, dat is voor een paar duizend euro netjes te herstellen, en dat is de bus dan weer waard.
Michiel M schreef:
'Ik ben bang dat er ook nog wat roestschade bij de koplampen, regengoten, instap voorzijde, achterspatborden, en achterzijde zit, dit zijn namelijk de gebruikelijke plaatsen welke goed te repareren zijn..
Deze bodem is een heel ander verhaal, als je hier al gaat repareren blijft het uitstel van [je weet wel] ik heb al best veel bussen laten lassen, maar aan deze zou ik eerlijk gezegd niet meer beginnen'.
Inderdaad. Als er nog veel ander roestschade is bij de koplampen, goten, bananen, spatborden etc dan ga je het niet voor €3000 reden. Maar goed, dat weten we niet op basis van de gegeven foto's
Michiel M schreef:
'Van buiten en van binnen een leuke bus.
Buitenzijde plaatwerk ziet er (op de foto) redelijk hard uit.
Onderzijde is op een paar punten echt slecht, vooral links onder, echter een kundig lasser kan hier wel wat mee.
Ik ben dat niet en in de kring van hulp krachten waar ik uit kan putten zitten die er ook niet bij'.
Dit klinkt toch meer als een verkooppraatje...
Het interieur is mooi, maar grote kans dat het volledig eruit moet om de bus te lassen.
Michiel M schreef:
'Wat heb je voor een budget als het gaat om het restaureren van de bodem , echt goedkoop zal het niet worden maar sloop is nu ook weer niet nodig , er is heel veel mogelijk en als het goed moet gebeuren (en op die basis neem ik werk aan ) dan zal het zeker een redelijke ingreep worden maar als ik de foto`s zo inschat heb je er dan ook wel weer wat voor terug".
Idd, echt goedkoop zal het niet worden.
Een verlies op de bus zal je sowieso moeten nemen. Dat is niet erg, als je er maar lang van kan genieten...
Michiel M schreef:
"De bus ziet er zo in het geheel van binnen en van buiten redelijk uit, maar de onderkant is heel erg. Zoals ik al telefonisch heb meegedeeld zijn de chassisbalken en zelfs het haam aangetast. Het positieve is, dat alles te maken is, maar om het financieel aantrekkelijk te houden is dit een bus voor iemand die het zelf kan en veel tijd heeft".
Kijk, als deze bus in goede staat is - redelijk roestvrij en technisch in goede staat - dan is ie wel zo'n 5000 euro waard. Zoals ie nu is, kan je hem niet voor €1500 verkopen. Als de bus verder in goede staat is, kan het heel goed aantrekkelijk zijn om te bus toch te maken. Dus ook voor iemand die zelf niet veel kan en niet veel tijd heeft, kan het toch aantrekkelijk zijn om hem op te knappen. Maar dus wel eerst even een goede analyse maken.
Michiel M schreef:
'Laat je niet meteen ontmoedigen ! Je zult inderdaad een lasser moeten vinden met "passie" voor oude auto's; je zult inderdaad je portemonnee (nog) een keer goed moeten trekken, maar niets is onmogelijk !'
Maar ik vertel je alvast, je gaat niet iemand vinden die voor een tientje per uur deze klus gaat aannemen. Het blijven toch altijd zaken, ondanks de passie.
De huidige voorzitter van Le-Camion heeft volgens mij zijn bus laten restaureren bij
De Koppeling in Haarlem. Een leerbedrijf voor ontspoorde jongeren. Zijn ervaring was volgens mij heel goed.
Michiel M schreef:
'Mijn tip zou zijn om de bus naar een echte specialist te brengen - of door een kenner op het forum te laten bekijken - en dan een plan van aanpak maken om te kijken wat er moet gebeuren. Dit roest gaat in de papieren lopen, maar het busje is de reparatie zonder meer waard als de lagers, fusees, banden, remmen en het uitlaatspruitstuk nog in orde zijn. Daar moeten jullie dus eerst zeker van zijn
Mooier had ik het niet kunnen zeggen
Het is onfortuinlijk dat je de bus te impulsief hebt aangeschaft, nu moet je hem niet te impulsief van de hand doen. Even wat scenario's in excel maken met de euro's ernaast, kijken wat er in je portemonnee zit, en dan beslissen wat je het beste kan doen. Is er niemand in de buurt van Eindhoven die even met jullie naar de bus kan kijken? Foto's vertekenen altijd nogal. Omdat de roest van alle kanten gefotografeerd is lijkt het net of er overal roest zit, maar daar ben ik nog niet zo zeker van.
Michiel M schreef:
Nogal wat verschillende opties en adviezen dus. We zijn er nog niet uit.
Maak er een goede jaarwisseling van.
Michiel en Yvonne
Ik snap dat jullie er nog niet uit zijn. Dat gaat ook nog wel even duren. Ondanks dat, ook een goede jaarwisseling.
Groet,
Raymond