Het is nu vr 29 maart, 2024 11:59


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: van 6 naar 12 volt
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2008 21:07 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 23 aug, 2004 11:21
Berichten: 12
Woonplaats: Hoogeveen
Hallo, ik ga mijn H ombouwen van 6 naar 12 volt, dit omdat ik gelijkertijd een nieuw type motor (DS) i.p.v mijn oude versleten oude type (traction) ga inbouwen. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten? Tips en aanwijzingen zijn welkom!
Alvast bedankt!

_________________
Bezitter van een Franse lijkwagen uit 1957


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: van 6 naar 12 volt
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2008 1:05 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
vandalen schreef:
Hallo, ik ga mijn H ombouwen van 6 naar 12 volt, dit omdat ik gelijkertijd een nieuw type motor (DS) i.p.v mijn oude versleten oude type (traction) ga inbouwen. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten? Tips en aanwijzingen zijn welkom!
Alvast bedankt!


Volgens mij zijn de motorsteunen iets verschillend (de rechter staat een paar millimeter anders) maar niet dusdanig dat dit een probleem vormt, je zit alleen wel met je uitlaatsysteem wat bij het nieuwere type door je chassis heen gevoerd wordt. Qua electra is het vrij eenvoudig omdat alle onderdelen in 12v redelijk voorhanden zijn zoals benzinetankvlotter, bobine, spanningsregelaar en ruitenwissermotor etc. De ruitenwissers van een enkele voorruit zitten op andere plekken dan die van de dubbele voorruit dus de hele unit overzetten gaat niet maar een losse motor wel. :)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: van 6 naar 12 volt
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2008 22:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Hallo,

Ik heb mijn bus ook omgezet van 6 naar 12 volt, niet vergeten om alle lampje ook die in je dashbordje te vervangen,
Ruiten wisser motor is een verhaal apart, ik heb een moderne 12 volt genomen en de as van mijn oude 6 volt gebruikt.
Startmotor 6 volt gewoon laten zitten, start echt geweldig op 12 volt, totaal geen problemen.
Dynamo ik heb een moderne 12 Volt 70A ingebouwd met geintergreerde spanningsregelaar zie ander topic voor afbeeldingen.
Tankvlotter heb ik niet vervangen, volgens wijst hij nog steeds goed aan.
Verder was mijn bus ongezekerd, ik heb de bedrading aangepast met een zekering kastje.
Knipperlichtschakelaar, de ouderwetse 6 volt schakelaar, van Scintex, kan niet tegen 12 volt [bimetaaltje inwendig] dus of een 12 volt monteren [te vinden in het DS wereldje] of oude schakelaar ombouwen. [bimetaal enz verwijderen en een los 12 volt knipperrelaitje gebruiken.
Als je nog klaprichtingaanwijzers heb moet je hierin denk ik het spoeltje opnieuw laten wikkelen, zaten niet op mijn HZ uit 1962].
Verder heb ik alle 6 volt onderdelen netjes bewaard en kan dus altijd terug naar origineel.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: van 6 naar 12 volt
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 0:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Zoals je leest in reactie van Geert is het meest geen probleem of makkelijk oplosbaar. Ruitenwissermotor heeft Geert ook opgelost maar heb zelf een DCDC converter gemaakt van 12V naar 6V voor mijn Trax. Zijn voor zover ik heb kunnen ontdekken niet als setje te krijgen omdat de gevraagde stroom nogal fors is. Mijn ruitenwissermotor in de Trax is dus een 6V type en wordt netjes door 6V aangestuurd terwijl de rest op 12V staat.

Laat maar weten als je schema wilt van deze converter, vraagt wel wat zelfwerkzaamheid (solderen).

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: van 6 naar 12 volt
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 15:02 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 23 aug, 2004 11:21
Berichten: 12
Woonplaats: Hoogeveen
Matthijs164 schreef:
Zoals je leest in reactie van Geert is het meest geen probleem of makkelijk oplosbaar. Ruitenwissermotor heeft Geert ook opgelost maar heb zelf een DCDC converter gemaakt van 12V naar 6V voor mijn Trax. Zijn voor zover ik heb kunnen ontdekken niet als setje te krijgen omdat de gevraagde stroom nogal fors is. Mijn ruitenwissermotor in de Trax is dus een 6V type en wordt netjes door 6V aangestuurd terwijl de rest op 12V staat.

Laat maar weten als je schema wilt van deze converter, vraagt wel wat zelfwerkzaamheid (solderen).

Gr, Matthijs



Hallo Matthijs, en natuurlijk de anderen voor de nuttige reacties,

Als je het schema voor de converter kunt sturen, graag! ALVAST BEDANKT

Henk Jan

_________________
Bezitter van een Franse lijkwagen uit 1957


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: van 6 naar 12 volt
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 19:59 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nog mooier: plaats 't schema even op het forum (als bijlage bijvoorbeeld), voor de mensen die hier nog eens langs komen later.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: van 6 naar 12 volt
BerichtGeplaatst: za 17 mei, 2008 0:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Henk Jan,

Doe ik, geef me even een paar dagen de tijd om schema digitaal uit te werken. Zal tevens foto's maken van de converter zoals nu in de Trax.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group