Het is nu do 28 maart, 2024 10:35


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: za 16 jul, 2011 18:16 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Voor een ieder die er wat aan heeft.

Ik heb van een vriend die zijn camper heeft afgeschreven een bijna nieuwe sonnenschein 80AH gel accu cadeau gekregen. ik heb deze geinstalleerd in haar HY, en meteen het hele laadstroom en huishoud circuit vernieuwd en geupgrade. ik wil echter geen diode bruggen en dergelijke hebben. als deze kapot gaan gebeurt dat meestal met het nodige geweld. en de mosfet modellen van tegenwoordig zijn nogal aan de prijs voor wat ze kunnen. niets mis met oerdegelijk ouderwets schakelen!

ik maak gebruik van een zogenaamd intelligent combiner BS100 scheidings relais, deze heeft een microprocessortje aan boord die de accu's actief monitort en bijlaad waneer nodig. ipv ze sowieso aan elkaar te schakelen als de motor loopt.

het werkt nu als volgt.

als de motor uit staat en er geen 230V beschikbaar is,
draait de hele huishoud boel uiteraard op de hha (huis-houd accu). De hha en de sa(start accu). doordat de bs100 de accu's in deze toestand gescheiden houd loop je niet de kans om per ongeluk je start accu leeg te trekken.

De motor word gestart en blijft een tijdje lopen, ondertussen kijkt de bs100 naar de spanning op beide accu's, en als ie ziet dat de dynamo de 'door het starten deels leeggeraakte' s.a. weer vol heeft geladen dan schakelt ie automatisch de h.h.a. ook aan het laadstroom circuit, en zal de h.h.a. dus ook door de dynamo opgeladen worden.
Dit doet de bs100 net zo lang tot de spanning op de s.a. weer beneden de drempel komt en dan scheid ie de accu's weer van elkaar en gaat dus weer alleen de s.a. opladen, ook schakelt ie af als ie ziet dat de h.h.a weer vol is. de cyclus blijft zich herhalen.

Als je nu de motor afzet scheid de bs100 de accus weer jij kunt een biertje drinken en daarna de stekker van de camper in de paal 230V steken,
dan schakelt automatisch alle huishoud stroom van de h.h.a. over op de "230v naar 12v voeding/omvormer" dwz alles behalve de koelkast die kan immers ook op 230v draaien. niet vergeten om te schakelen want anders trekt ie de h.h.a wel leeg,
(mijn voeding kan echter maar 10A aan en dus niet de hele camper om hem te beschermen heb ik hem dus buiten die kring gelaten, is zoals gezegd ook niet nodig want je hebt immers 230V beschikbaar)
ook word middels de 230v de c-tek druppellader aangezet, en deze begint automatisch met het vol laden van de h.h.a., als deze vol is kijkt de bs100 ook even naar de startaccu en als de spanning hierop lager is dan de drempelwaarde begint hij mits de h.h.a. vol is natuurlijk ook weer met het bijladen van de s.a. als beide accu's vol zijn gaat de c-tek automatisch over op het druppellaad programma. de bs100 schakelt waar nodig nog even de s.a. bij.

zo blijven beide accu's helemaal up to date, en heb je soweiso altijd een volle start accu tot je beschikking. als de dynamo niet draait en je niet aan de paal hangt zijn de accu's altijd gescheiden van elkaar.

ik ga er vanuit gaan dat de dynamo in de HY genoeg stroom kan leveren om de ontsteking te voeden, verlichting te voeren, en de koelkast van 10A te kunnen trekken, ik geloof dat de standaart wisselstroom dynamo 55A kan generen dus dat is genoeg om ook met 15Ah de accu's te laden.
de BS100 geeft altijd de motor/auto electro voorrang. dus mocht het zo zijn dat de s.a. geladen moet worden en er doordat er heel veel verbruikers aan staan geen capaciteit genoeg is om ook de h.h.a. bij te laden doet ie dat dus ook niet. ruitenwissers koplampen etc etc krijgt hierdoor dus voorrang, omdat de bs100 actief de accu's monitort
in mijn 80Ah h.h.a. is voldoende capaciteit om de koelkast 8 uur koud te houden.

als ik het koelkastje op gas laat koelen, kan ik denk ik wel een week stand alone draaien met de hut.

het zou nog mogelijk zijn om ter bescherming voor spanningsuitval zoals dat ieder jaar wel eens gebeurt op een franse camping. je middels een extra relais de koelkast automatisch op 12V zou kunnen laten schakelen mocht de 230V wegvallen. schakelen doe je via de 12V uitgang van de voeding, spanning komt van de h.h.a. dan moet je alleen naast de 220v knop ook de 12v knop op de koelkast aan laten staan.

bijgevoegd een schema tekening van hoe het aangesloten is. alle kabels die van accu´s komen zijn ommanteld met ribbelbuis. en voorzien van rubber doorvoeren, bedenk dat als je kortsluiting krijgt nabij de accu van een HY ie zeer waarschijnlijk meteen in lichterlaaie staat doordat de motorruimte vaak nogal vettig is )bij mij iig wel doordat de vorige eigenaar de bus is blijven rijden met 2 lekke zuigers.... tja ´t roest in ieder geval niet daar.

edit, ook de autoradio en het 27mc bakkie draaien op de h.h.a. zo kun je als je op de camping bent nog heerlijk in alle rust een stukje ramstein of slayer oid dergelijks luisteren. :lol:

groetjes
Thomas en Vivian

ps donderdag APK :|


Bijlagen:
stroom schema camper vivian jpeg.JPG
stroom schema camper vivian jpeg.JPG [ 26.96 KiB | 29967 keer bekeken ]

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: za 16 jul, 2011 19:10 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Duidelijk verhaal denk ik (tenminste, met het diagram erbij ;)).
Alleen misschien nog even verduidelijken wat die AFX is?
Is dat de koelkast?

Zelf heb ik een tijd de extreme opstelling van 2x 100Ah gelaccu gehad, hangend aan een DB180 diodeverdeler. Zou ook electronisch moeten zijn, maar toch ratelde het ding de hele tijd wat mij doet vermoeden dat er toch echt een stukje mechanisch in zit...
En er hing dan een 15A acculader aan als ik 230V tot m'n beschikking had.
Maar goed, op de zoektocht naar de bron van alle electraproblemen is alles er op dit moment uit (en bleek het uiteindelijk dus de spanningsregelaar te zijn). En ach, eigenlijk alleen voor de koelbox zou het handig zijn. Er zat eerst een 300W PC in :D

Citaat:
ps donderdag APK :|

Succes! :D
Thomas schreef:
edit, ook de autoradio en het 27mc bakkie draaien op de h.h.a. zo kun je als je op de camping bent nog heerlijk in alle rust een stukje ramstein of slayer oid dergelijks luisteren. :lol:

Haha, de rust is dan wel weg ;)
(ik (en Aafke trouwens ook) kan Rammstein ook wel waarderen :D)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: za 16 jul, 2011 21:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Zo te zien staat AFX voor een 10 ampere acculader.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: za 16 jul, 2011 23:41 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
nee de AFX is een gewone 12v 10Ampere voeding, dus 230V AC in 12V uit. hier draait alle verlichting radio, kraantje, etc etc op als de camper aan de paal hangt, je gebruikt dan dus de h.h.a. helemaal niet.

de accu lader zit in een ander circuit en is een los ding naast de "walstroomvoeding".

AFX is een merk, had ik er ff bij moeten zetten. een lab voedingkje die ik normaal voor test opstellingen op de werkbank of bij een net helemaal bedrade auto gebruik, zet er liever niet meteen potentieel 1000A kortsluitstroom op.

diodebruggen kunnen ondanks dat ze solid state zijn wel degelijk ratelen, het gerammel wat uit de oudere PC's kwam als ie opstarte was een soortgelijk iets. ik zou ze niet meer willen zien in mijn camper,

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: za 16 jul, 2011 23:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Thomas,

Wat is er volgens jou mis met een goede diodeverdeler?

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2011 10:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
..... dwz alles behalve de koelkast die kan immers ook op 230v draaien. niet vergeten om te schakelen want anders trekt ie de h.h.a wel leeg, .....

Dus een relais dat zorgt voor MOTOR UIT ---> KOELKAST (12v) UIT is misschien een zinvolle toevoeging aan het geheel.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2011 13:07 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Behalve dan dat een boel koelkasten niet zo slim zijn en je dus fysiek op de koelkast een schakelaar moet omzetten :D
(ook dat is op te lossen uiteraard, maar dan moet je de koelkast dus ombouwen)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2011 12:18 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
John schreef:
..... dwz alles behalve de koelkast die kan immers ook op 230v draaien. niet vergeten om te schakelen want anders trekt ie de h.h.a wel leeg, .....

Dus een relais dat zorgt voor MOTOR UIT ---> KOELKAST (12v) UIT is misschien een zinvolle toevoeging aan het geheel.



Nee dat wil ik juist niet. want dan zou de koelkast nooit meer draaien als de motor stil staat, en dat wil ik nou net voorkomen. het is namelijk zo dat ie alleen de h.h.a leeg maakt (en daar doet ie nog bijna 8 uur over) maar dus nooit de start accu.

ik wil juist de mogelijkheid hebben om bvb met het campertje vanaf de camping naar een stadje te rijden het ding daar op de parkeerplaats zetten lekker een paar uurtjes rond sjokken en hapje eten, en dan weer met de camper terug naar de camping, de koelkast wil ik tijdens de sjok sessie dus lekker op de h.h.a. laten draaien, wat in mijn opzet dus kan.

als ik weer wil starten na de sjok sessie heb ik dus een volle s.a. en een deels lege h.h.a. die tijdens de rit terug naar de camping als het goed is weer volgeladen word. eenmaal op de camping is er weer 220v van de paal beschikbaar en gaan we weer terug naar af.

ik zou het "zoals ook in de 1ste post staat" kunnen automatiseren hoor, door een wissel relais te nemen wat aangestuurd word door de 220v van de paal op het moment dat die ingeprikt word schakelt de 12V af en de 220V aan. ik ben echter tevreden met het omschakelen met de hand, ervaring leert namelijk dat je toch vaak even verder kijkt en zo onbewust altijd de boel even controleert.

Ree: de manier waarop een diode kapot kan gaan is mijn tegen op een diode verdeler, natuurlijk heb je groot gelijk dat als de boel helemaal correct functioneer er niets aan de hand is.
Als een diode in volledige "sper" toestand stuk gaat is er niet zo'n probleem, gaat ie echter in volledige doorlaat stuk ploft ie vaak met geweld uit elkaar, de kans dat een mechanisch relais volle "kortsluiting" maakt is veel kleiner. daarbij kunnen hoogbelaste diodes nogal wat hitte ontwikkeling teweeg brengen, en laten we eerlijk wezen die heb je al genoeg in de HY, daarbij is het ook een grote bron van verlies, al die warmte opwekking en dat gaat ten kosten van de laad capaciteit die met 55A al niet heel erg te wensen overlaat.

maar ja als een goed functrionerend systeem heb zou ik daar zeker geen wijzigingen in aanbrengen.

@ Leipie: je kunt natuurlijk beide schakelaars op de koelkast op AAN zetten en dan het 12V schakelen door een stuur relaitje laten doen, de 220V is niet nodig om extra te besturen want die is er of is er niet waarmee meteen beslist is of ie daarop draaien kan. zo hoef je aan de koelkast zelf niets te verbouwen. heel kort door de bocht laat je dan, het wel of niet niet aanwezig zijn van 220V bepalen of de koelkast 12V krijgt of niet. zo schakeld dus ook bij spannings uitval de boel ook automatisch om.

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2011 14:20 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
.......ik wil juist de mogelijkheid hebben om bvb met het campertje vanaf de camping naar een stadje te rijden het ding daar op de parkeerplaats zetten lekker een paar uurtjes rond sjokken en hapje eten, en dan weer met de camper terug naar de camping, de koelkast wil ik tijdens de sjok sessie dus lekker op de h.h.a. laten draaien, wat in mijn opzet dus kan......

Maar er komt een keer een moment dat je het omzetten vergeet en dan kost het een h.h.accu. Is mij al twee keer overkomen. Als ik het nu (met relais dus) vergeet,
dan is alleen de koelkast een paar graden warmer geworden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2011 14:50 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
hmmm tja dat risico loop je dan inderdaad weer wel John maar daarom staat er ook dat je dat niet moet vergeten. Aangezien het vergeten ofniet hiervan, bepaald of ik bij terugkomst op de camping wel of niet genieten kan van een verdient koud pilsje denk ik dat ik er wel even rekening mee houd :lol: :lol: :lol: (en zy van haar flesje koude rose trouwens)
Als jij op de camping vergeet om hem van 12 naar 220v te zetten kun je een koelkast vol eten weg gooien.
Ik laat het zo. als je deze functie niet gaat gebruiken hoef je ook geen huishoudaccu te plaatsen namelijk.

daarbij een sjok sessie van mij duurt in de regel nooit 8 uur hoor. het schakelen na starten van de motor is automatisch, dus starten betekend dat de h.h.a. ook weer opgeladen gaat worden. ik vraag me af of ik hem ooit echt leeg ga krijgen een gel accu kan veel beter tegen diepontladen, kan ook veel sneller/makkelijker laadstroom opnemen als ie diepontladen is, tov een natte/loodzuur accu.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2011 16:24 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Thomas schreef:
nee de AFX is een gewone 12v 10Ampere voeding, dus 230V AC in 12V uit. hier draait alle verlichting radio, kraantje, etc etc op als de camper aan de paal hangt, je gebruikt dan dus de h.h.a. helemaal niet.
Grtz Thomas


Hoi,
ik had vroeger een identieke opstelling gemaakt in mijn HY: met een gestabiliseerde voeding 230-12v/10A, die alle verbruikers overnam vanaf het moment dat ik de HY aansloot op het 230V-net, door middel van eenvoudige 12v-wisselrelais (behalve de koelkast, rechtstreeks op 230V) .
Bedoeling was om de h.h.a. op te laden (met druppellader) terwijl ik aan 230 hang.
Mijn ervaring was van relatief korte duur: toen ik de HY eens aansloot op een plaats waar ik redelijk ver van "de paal" stond dus met enkele tientallen meters verlengkabel ertussen, ging de voeding letterlijk in rook op... :-(
Ik ben geen electrotechneut, maar "iets" zegt me dat de voeding gevoelig was aan de grote kabellengte. Ik geef het maar even mee ter info, misschien heeft iemand een logische verklaring hiervoor? (of een kwalitatief betere voeding ;-)

Nadien heb ik het simpeler gehouden: verbruikers nemen stroom af van de h.h.a., en er hangt constant een druppellader aan die met gemak het verbruik kan bijhouden. Eigenlijk verbruiken we heel weinig stroom in de HY.

Groeten,
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: di 19 jul, 2011 11:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Hoi Peter,

dan heb jij denk ik een 1ste generatie schakelende "electronische" voeding gehad, die kunnen inderdaad niet omgaan met spannings val, als de spanning op de oudere modellen terug liep liep daardoor de stroom enorm op, hier was toen geen beveiliging voor met als gevolg dat ie dan veel en veel te veel stroom moest leveren en dus enorm warm werd.

In moderne caravans zitten ze ook maar van een nieuwere generatie, die zijn wel beveiligd en kunnen dat compenseren in de electronica. de spanning de voeding in word eerst naar een stabiel niveau getilt onafhankelijk van de aangeboden spanning die je er primair op zet.

over de werking van het systeem an sich: ALLE caravans die geen accu hebben, hebben het zo zitten met een voeding, het klopt dus wel degelijk, je hebt dus zo te horen een ander probleem gehad.

de AFX is nog een ouderwetse kopergewikkelde trafo voeding met een gelijkrichter en 2 stuks 2n3055 transistors erop voor stabilisatie. als deze een te lage voedings spanning ziet zal de voeding ook wel warmer worden maar doordat de aangeboden spanning op de gelijkrichter al erg hoog is kun je enorm laag gaan, de 10A zekering moet er zeker uitknallen voor de stabilisatie trap eruit fikt.
(getest met variac zelfs 160V-AC op stopcontact geeft nog 13,8V-DC met 4 amplast)

trouwens, als je zo veel spanningsval hebt over je kabelhaspel zou ik daar eens naar kijken. want die is dan wel erg brandgevaarlijk aan het worden.
als je een goede 3Gx2.5mm haspel hebt moet je zeker over 2 x 50 meter onder 10A last nog 220Volt over houden. weet je zeker dat de spanning van 230v-net op de camping niet al veel te laag was?

Overigens moet je met een druppellader als lader voor je h.h.a. die OOK stroom levert wel uitkijken, deze probeert namelijk de spanning op een bepaald niveau te brengen, dit lukt hem echter nooit omdat er last aan de accu hangt, als deze last (Amp) groter is dan het aantal amperes wat de lader levert dan pas ga je daadwerkelijk stroom van de accu gebruiken, je druppellader voed dus je huishoudnet ipv dat ie de accu bijlaad. sommige laders vooral de nieuwere met een echte besturing aan boord vinden dat niet zo prettig en geven zelf wel eens aan dat de accu kapot is. terwijl dat helemaal niet het geval is.
Als ze de accu niet vol krijgen gaan ze in recover modes en zetten dan soms tot wel 16V op het systeem, ik kan je melden je lampje boven tafel word dan letterlijk het zonnetje in huis :-)

wederom, als je een werkend systeem hebt, lekker laten zitten,

grtz Thomas

PS @ Leipie,
Slayer was meer voor de vorm hoor, maar ramstein en muse bvb kan ik zeker waarderen. Viev heeft echter een hele box met franse chansons gekocht dus ik zal er aan moeten geloven.... Jaques Brell komt me nu al m'n oren uit, " ne me kiet'n pas" nee doe mij maar Benzin!

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2011 21:40 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Conclusie van het bovenaanstaande schema en systeem.

het werkt perfect op de standaard HY wisselstroom dynamo met originele mechanische spannings regelaar.

we hebben de hele vakantie kunnen genieten van biertjes met een temperatuur van 4,6 graden (handig zo'n infra rood ding) en ook tijdens de dag uitstapjes naar bvb Sarlat waar we zeker 6 uur hebben rond gelopen stond de boel nog steeds perfect te draaien.

na een ritje van 20km en een uurtje of 2 aan de C-tek lader bij terugkomst op de camping waren beide accu's weer helemaal vol.

enige nadeel de laadstroom meter en dahbord verlichting zijn na de eerste week gestopt met werken dus heb verder de multimeter eraan gehad. tussen 13,6 - en 15,7 volt, dus prima.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2011 22:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hey Thomas,

15,7 volt is echt te hoog! Dit is boven het kookpunt van de accu. 14,5 is echt het maximum dat je spanningsregelaar mag leveren. In de spanningsregelaar zitten boutjes die je kan verdraaien om dit af te stellen, al heeft een elektronische ook zo zijn voordelen.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: heb 80Ah Gel accu geinstalleerd, (uitleg + schema)
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 18:57 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
ik houd altijd <16V aan als absolute maximum grens. 15+ is al wel aan de hoge kant dat klopt maar er gaat nog niets problemen geven dan (bijna alle kitcars die ik in de werkplaats heb gehad met ford en toyota motoren erin geven met volle accu en geen verbruikers 15v+). als ik de koplampen in de bus aanzette of de 2de accu in het laadcircuit geschakeld werd ging de spanning ook naar een mooiere 14.3volt toe, iets wat overigens ook zo omschreven staat in de boeken van de HY.
bij 14.5volt staat/stond de accuconditie meter in het midden.

de oude regelaar zelf staat wel op de nominatie lijst om eruit te gaan voor een solid state versie.

ging mij erom dat mensen die twijfelen aan het kunnen van de standaard HY dynamo en spannings regelaar zich geen zorgen hoeven maken. zelfs met de 10A last van de koelkast en 2 accu's die opgeladen worden draait de radio en alle verlichting ook nog als een tierelier.

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group