Het is nu do 28 maart, 2024 21:28


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2012 18:17 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
onze laadstroom meter reageert nog steeds niet of nauwlijks hij gaat heeeeeelllll eeeeerrrrgggg laaaannnnggggzaaaaam omhoog.

vorig jaar zomer tot gisteren heeft ie een tijd niet gewerkt doordat de geknapte kmteller kabel de draad eraf had getikt, (de draad even gemeten en weer terug geplaatst en die zou gioed moeten zijn nu massa is ook prima,) daarvoor vorige zomer dus kwam ie maar zelden in het witte gebied maar dat duurde toen ook al heel lang. terwijl de laadspanning toch prima is met 14,7volt.

is dat normaal? ik weet niet of ie nu uberhaupt iets aangeeft want hij ligt maar stil in de onderhoek. accuspanning in rust is ook wel aardig laag trouwens 12,6v maar tijdens draaien dus 14,7 toch reageert de meter niet overtuigend.

Ik heb nu voor de zekerheid een voltmeter op het dashbord staan maar dat ziet er niet uit dus.... hoe zou dit moeten werken?

tis toch gewoon een volt meter eigenlijk? of echt een accu conditie meter en zo ja hoe werkt ie dan wel?

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 21:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
zover ik weet is het geen laadstroom meter, maar gewoon een voltmeter die parallel over de accupolen staat. Maar dat gaat wel via contactslot dus er kan her en der wat weerstand zijn.
Heb je je voltmeter over de contactjes van de originele meter gezet? Als dat zo is dan zit het met de bekabeling wel goed en zit het in de meter zelf.

De mijne is na het starten in 10sec (denk ik, nooit gemeten) tot iets boven de helft dus het kán wel werken :)
12,6 volt in rust lijkt me prima, de laadspanning trouwens ook.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 23:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
noch in de hy noch in de eend (alle eenden en diane's trouwens)
heb ik ooit een voltmeter gehad die snel reageerde
het duurt altijd ff voor ze ergens heen gaan, de geneugten van het ouder worden denk ik
of een franze laissez faire werking misschien?!

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 0:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
In al die jaren dat ik Otje (1981) berHYd heeft de laadstroommeter er altijd een eigen leven op na gehouden. Door e.e.a. een paar keer na te meten wéét ik dat de dynamo altijd ruim 12 Volt levert. Ik "doe" dus ook al 11 jaar (-/- 4 jaar restauratie, eerlijk is eerlijk ...) met dezelfde accu. Overigens levert de meter van ons AZUutje (1974) dezelfde soort streken ... pure willekeur ... of ze kent het onderscheid tussen wit, grijs en rood niet ... Waarschijnlijk worden die meters in de loop der jaren minder gevoelig en beslist trager ! En inderdaad: "Frans" hè ... dus dat "laissez faire ..." kan bèst wel eens kloppen ... :D
Citaat:
dus het kán wel werken
Klopt, maar het heet niet voor niets "met de franse slag ..." :lol: :lol: :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 8:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
In mijn 1969 HY zit niet eens een laadstroommeter. Ik heb hem ook nooit gemist!
Typisch Frans zo'n laadstroommeter. Zit ook in mijn in mijn C5. Op zich vind ik een laadstroomlampje voldoende. Bij de versies met een gelijkstroomdynamo kan ik me voorstellen dat je zo'n meter wilt hebben. Dat is een onderhouden gevoelig ding. Vreemd dat de oude versies geen laadstroommeter hadden, terwijl de nieuwere, met wisselstroom dynamo's wel. Misschien toch onbetrouwbaarder?

Vrijwel meteen toen ik mijn HY had, heb ik de wisselstroom dynamo vervangen door een wisselstroom dynamo met hogere capaciteit. Daarna nooit meer problemen gehad!

(mijn C5 heeft ook een motorolie niveau meter; ik weet nu waarom: olie verbruik! 1 liter op de 3000km. Geen van mijn andere/eerdere Duitse en Zweedse auto's hadden/hebben dat, maar die verbruikten dan ook vrijwel geen olie!)

Groet
Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 15:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Is toch leuk, zo lekker langzaam. de wereld draait al snel genoeg rond :wink: . maar 9 van de 10 keer wil het helpen als je alle contacten een langsloopt. Beetje opschuren en inspuiten. bij mijn eend werkten de stekkertjes als weerstanden, zo warm werden ze. best link eigenlijk.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 16:27 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
nou die reageert dus helemaal niet meer! ook niet langzaam, meter ligt voor dood in de linker hoek. nu lelijke plastic multimeter op het dashbord hangen.

hij heeft het vorig jaar heel even gedaan,

heb de stekkers schoon gemaakt, en nagemeten, er staat keurig 14,2 volt op staionair, en 14,7 bij toerental >2000rpm.
ik wil nog wel ff een nieuwe regelaar monteren want de spanning lootp heel af en toe aardig op, dat deed ie vorig jaar vakantie ook af en toe zelfs naar 15,2 volt.

wie heeft er wel eens een accuconditiemeter gefixt? en vooral hoe krijg je hem open?

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 16:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Bedoel je de spanningsregelaar? Ik heb alleen foto's van mijn trax bij de hand, maar het is dezelfde regelaar.

Afbeelding

Afbeelding

Er zitten twee moeren waarmee je de boven- en de onderspanning af kan stellen. Het afstellen van de bovenspanning moet op 3000 toeren en niet meer zijn dan 14v.

Je kan ook voor een elektronische spanningsregelaar kiezen. Kost je vier tientjes, dan ben je van dit brakke ding af.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 0:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
want de spanning lootp heel af en toe aardig op, dat deed ie vorig jaar vakantie ook af en toe ...
ach Thomas ... zolang die "spanning" de HY betreft is er nix aan de hand ... :lol:
Citaat:
bij mijn eend werkten de stekkertjes als weerstanden, zo warm werden ze
... wordt al een beetje ánders als de koperdraden zwart beginnen te kleuren ... Maar: mee ééns ! Alle contacten en (verbindings-)stekkertjes een keer nalopen en blank maken ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 8:11 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Nee Ree het ging om de conditie meter in het dashbordje, maar je spannings regelaar verhaal is ook wel interesant, je zegt dat er een electrische is voor 40euro? waar is dat, Geert heeft er ook 1 in de shop staan voor 25 euro, is dat ook OK?

ik heb overigens al niet meer die originele erop zitten geloof ik. het hele laad systeem lag over hoop toen ik de bus kocht. omdat iemand er een accu tussenuit had gesloopt. ik weet niet waar mijn regelaar vanaf komt maar origineel is ie geloof ik niet.

ik zal nog wel ff checken wat ie doet met een massa kabel extra op de dynamo, tis een grote oxidatie bende dus wellicht zit ik op een heel verkeerde plek te zoeken.

dus nogmaals wie heeft er wel eens een accu conditie meter open gehad?

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 8:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Die van Geert is ongetwijfeld okay. De meeste op de markt hebben geen extra uitgang om het controlelampje aan te sturen, maar die bij Geert vast wel.

Van dat metertje in je dash heb ik geen verstand...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: laadstroom meter reageert heel langzaam.
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 15:01 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
bestel zo bij geert een nieuwe regelaar, en knoop een seperate - kabel aan de dynamo.

we gaan het meemaken!

thanx iig Ree!

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group