Het is nu do 28 maart, 2024 16:56


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2009 14:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Mijn HY staat al 5,5 jaar stil in een loods die ik ook voor andere dingen gebruik.
Nou ben ik met deze loods aan het verhuizen en de HY moet dus mee.
Oude lokatie is Aalsmeer en nieuwe lokatie is bij Alkmaar, 50km uit elkaar.

Hij is niet APK gekeurd en niet verzekerd. Geschorst dus. Ik mag dus niet de weg op.
De wagen rijdt en remt wel inmiddels, maar die afstand over de weg gaan rijden is dus een risico.

Een auto-ambulance huren kan, maar daar moet dan een lel van een trekauto voor en die heb ik niet (ook niet in familie-of kennissenkring).

Ik dacht aan een oprij-wagen. Dan heb je het trekautoprobleem niet meer.
Mijn HY weegt vlgs kenteken 1900kg. Weet iemand een bedrijf die een oprijwagen verhuurd die dit gewicht aankan? Mag je er dan nog met rijbewijs BE in rijden?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2009 15:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Rijbewijs BE kun je wel vergeten, ook met autoambulance overigens - gaat maar tot 3500kg samengesteld gewicht. Zit je dus altijd boven.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2009 0:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Matthijs164 schreef:
ook met autoambulance overigens - gaat maar tot 3500kg samengesteld gewicht. Zit je dus altijd boven.

Is dat wel zo? En die z.g. 'BE-combinaties' dan? Dat is zo'n bestelwagen-neus met oplegger voor 2 of 3 personenauto's. Die zullen 'samengesteld' toch ook wel boven de 3500kg uitkomen?
Toch zijn die combinaties populair geworden onder ondernemers omdat er geen groot rijbewijs en chaufeursdiploma nodig is.
Kennelijk is het zo dat als je met een aanhanger totaal boven de 3500kg uitkomt je niet altijd een groot rijbewijs nodig hebt.

Maar goed, dergelijke oplegger-combinaties zijn nog lastiger te vinden in de verhuur dus ik richt me op een oprijwagen. Desnoods maar met chaufeur want het kan met een uurtje gedaan zijn denk ik.

Of toch maar illegaal op een rustige zondagnacht :twisted:

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2009 10:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Hyliner,

Met BE is het totale gewicht van de combinatie inderdaad niet meer van belang - mag dus meer wegen dan 3500kg. Echter, de TMM van de trekker mag niet meer bedragen dan 3500kg. En daar zit je met een oprijwagen nogal snel aan. Namelijk; laadvermogen is toch altijd wel 1500kg (wat heb je er anders aan). Beetje flinke bus weegt makkelijk meer dan 2ton. Heb paar jaar geleden oprijwagen aan willen schaffen maar om deze reden niet gedaan.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2009 13:36 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 27 dec, 2006 17:13
Berichten: 148
Woonplaats: Ovezande
Als je je hy vertrouwd (in technische zin) dan kun je ook een apk afspraak maken met een garagebedrijf in je plaats van bestemming. Bel je verzekering dat je 'm voor een dagje wil verzekeren, omdat je wil keuren. Als je onderweg aangehouden wordt dien je alleen te bewijzen dat je een apk afspraak hebt. Geef de agent het telefoonnummer van desbetreffend garagebedrijf die je afspraak zal bevestigen en je mag verder rijden. Eenmaal aangekomen bij je nieuwe opslagplaats bel je het garagebedrijf dat je (bijvoorbeeld) motorpech hebt en de apk keuring voorlopig niet kan plaatsvinden en je belt de verzekering dat 't toch niet doorgaat en voila!

Totale kosten: 2 telefoontjes naar de garage, 2 telefoontjes naar de verzekering en brandstofkosten voor 't rijden van A naar B(eter).

Van de rdw mag je namelijk in geschorste toestand op de openbare weg voor apk naar autogarage van je eigen keus (dus ook 50 km verderop). Het moet natuurlijk wel geloofwaardig zijn dat je naar de apk rijdt en standaardzaken als bijvoorbeeld verlichting zal moeten werken.

groeten, Stephan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2009 20:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Geen valse voorlichting geven Stephan. Je mag wel zonder APK onderweg zijn naar een plaats van keuring. Het gebruik van de openbare weg houdt echter in dat de schorsing meteen is beeindigd. Behalve een boete moet je daarna meteen weer voldoen aan alle verplichitngen en dient de wagen op de dag zelf weer gekeurd en verzekerd rond te rijden.
Ik zou dit risico niet nemen, bovendien is het erg onverstandig om zonder verzekering te rijden. Als je iemand invalide rijdt, kun je voor het bedrag wat aan schade wordt geeist de rest van je leven zeker geen HY meer rijden.

Huur gewoon bij een bergingsbedrijf een oprijwagen met chauffeur. Kost even wat, maar dan ben je wel klaar.

Nog een tip. Laat de belastingdienst weten wat het nieuwe stallingsadres is waar je de bus naartoe brengt. Dat ben je namelijk verplicht.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2009 21:32 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 27 dec, 2006 17:13
Berichten: 148
Woonplaats: Ovezande
Ik geef slechts de info die ik letterlijk zo heb gekregen van de rdw toen ik mijn hy op wilde halen uit Limburg. Ik heb dat dan ook zo gedaan.

Indien een andere waarheid de juiste is dan zij het zo.

gr. Stephan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: zo 18 jan, 2009 13:08 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 15 jan, 2009 10:38
Berichten: 34
Woonplaats: leek
hallo allemaal , ik ben jeroen en stel me bij deze gelijk even voor , ben 27 en reed mijn eerste hy toen ik 19 was deze is trouwens nog steeds op straat naar rdw gegevens en ik zie hem af en toe op citromobiel , hij gaat door het leven als een gele hy genaamd tweety.
Ik heb een eigen citroen garage bedrijf in leek . echter zal ik hier niet over gaan beginnen in een forum , ik vind het leuk om eens op forums te lezen en te kijken alleen denken mensen soms nog wel eens dat dat in eigen belang is , dat is niet het geval maar wilde het wel even melden .
bn dagelijks met 2cv bezig maar mij eigen hobby heeft zich ook verlegd naar de bedrijfs citroens , zo ben ik voor mijn eigen hobby een citroen u23 aan het restaureren.

maar nu het vervoers probleem we hebben bv in leek een poetsbedrijf dat een BE combinatie heeft , wellicht zit er bij jullie ook een poetsbedrijf in de buurt met zo een combinatie en kun je die de hy een keer laten vervoeren , bij ons zouden ze dat in overleg wel willen doen , soms vinden ze dat wel leuk om eens iets anders te vervoeren ,


ik heb overegens de rdw ook eens gebeld over geschorst na de apk rijden en dit kon wel en je schorsing verviel niet meer ze moest inderdaad wel de verzekering inlichten en ze zeiden ook dat je de belastingdienst in moest lichten , en dat laatste heb ik eerlijk gezegd niet gedaan omdat ik maar plus minus 5 km moest rijden en eigenlijk gokte dat dat wel goed zou gaan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Transport van een HY
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2009 13:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Boudewijn schreef:
Het gebruik van de openbare weg houdt echter in dat de schorsing meteen is beeindigd. Behalve een boete moet je daarna meteen weer voldoen aan alle verplichitngen en dient de wagen op de dag zelf weer gekeurd en verzekerd rond te rijden.
Ik zou dit risico niet nemen, bovendien is het erg onverstandig om zonder verzekering te rijden. Als je iemand invalide rijdt, kun je voor het bedrag wat aan schade wordt geeist de rest van je leven zeker geen HY meer rijden.

Huur gewoon bij een bergingsbedrijf een oprijwagen met chauffeur. Kost even wat, maar dan ben je wel klaar.

Ik heb de HY toch op een rustige avond rijdend over de openbare weg (4km) naar het bedrijf gebracht waar laswerk gebeurt is.
Alles afwegende vond ik dit toch de beste oplossing.
Vrijdag komt hij op een oprijwagen met chaufeur naar de schuur naast mijn huis :)
Boudewijn schreef:
Nog een tip. Laat de belastingdienst weten wat het nieuwe stallingsadres is waar je de bus naartoe brengt. Dat ben je namelijk verplicht.

Ik heb in 2000 1x het stallingadres moeten opgeven van een geschorste eend. De eend was toen 24 jaar....
Mijn andere schorsingen van toen betroffen allemaal 25+ voertuigen en daar ontving ik geen opgave-brief van.
Ik heb het idee dat de belastingdienst er alleen werk van maakt als het geschorste voertuig normaal nog belastingplichtig is.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group