Ree schreef:
Le-Camion heeft 's werelds grootste bibliotheek als het gaat om HY documentatie. Ik ben van plan hierin eens op zoek te gaan naar wat de specifieke Amsterdamse kenmerken zijn.
Specifieke kenmerken zijn eigenlijk alleen dat rode plaatje met het chassisnummer erop volgens het stramien zoals Bert het beschreef, dus beginnend met het laatste cijfer van het bouwjaar.
Verder 'ovale' achterlichten van Hella zoals die op de eerste AMI6 van de Belgische productie. Maar bij de AMI zaten ze horizontaal en bij de HY verticaal met het oranje deel bovenaan.
Dat 'ovale' achterlicht zit gewoon over de 2 ronde gaten in het plaatwerk die voor de franse productie voor de 2 bekende achterlichtjes werd gebruikt.
Het plaatwerk kwam overigens kant en klaar uit Frankrijk, in Amsterdam werd het in elkaar gelast.
Ik heb ooit een man gesproken die bij de HY assemblage aan het Stadionplein gewerkt heeft.
De Hella kentekenplaatverlichting en de Beneluxdeuren m.i.v. '69 zegt niks over een Amsterdamse afkomst. Immers, dat hadden alle HY's die in Nederland geleverd werden, (BNL deuren m.i.v. 69).
Wellicht werd e.e.a. bij auto's van de franse productie door de nederlandse importeur aangepast bij invoer.
Of misschien was er ook nog een Belgische productie??
Ik heb ook een Amsterdamse HY, bouwjaar 1967. Mijn chassisnummer begint dus met een 7.
Ik heb ook zo'n rood plaatje zoals op de foto van Bert Peihak ('Automobiles Citroën N.V. Nederland'). Maar bij mij zit het in de deuropening van de linkerdeur naast het scharnier ("zelfmoorddeuren").
Is Bert Peihak eigenlijk nog actief op dit forum?