Het is nu do 28 maart, 2024 13:26


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: kleurnummer AC109CO
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 20:24 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 19:17
Berichten: 10
Woonplaats: Hilversum
Beste HY leden,

Ik heb al het één en ander kunnen lezen over deze code AC109CO maar nog niet echt waar ik deze het beste kan laten mengen.

Het volgende recept vond ik op de Duitse forum site:

900,0g M 98/11 aluminium 100,0 g Sikk. 705-15
966,0 g A 136 goldocker 889,5 g M 98/14 aluminium
980,0 g M 26 tiefschwarz 912,0 g M 25 weiß
986,0 g A 130 rotviolett 981,5 g A 147 gelb
1000,0 g 923-54 1000,0 g A 135 braun

Dat zou de kleur voor Gris Metallic moeten zijn....

Weet iemand of dit juist is of misschien kan iemand mij een verfmenger in de omgeving van Hilversum geven die deze kleur al eens gemengd heeft?

Vriendelijke groet,

Alex (popol)


Bijlagen:
IMG_3110.JPG
IMG_3110.JPG [ 242.56 KiB | 8889 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kleurnummer AC109CO
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 8:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Alex,

Ongeveer een jaar geleden heeft Ben Boortman van Le-Camion onderzoek gedaan naar een verfkleur, en ik weet bijna 100% zeker dat het deze kleur betreft. Naar ik me kan herinneren heeft hij een verffabrikant bereid gevonden deze kleur opnieuw te gaan produceren. Zijn bevindingen heeft hij rondgestuurd. Of in een nieuwsbrief van Le-Camion, of in een persoonlijke mail naar een groep mensen. Ik heb me suf gezocht, maar ik heb deze mail niet kunnen vinden :?

Misschien dat iemand anders op dit forum het mailtje voor je kan terug vinden, anders moet je zelf even contact opnemen met Ben.

Grtn,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kleurnummer AC109CO
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 11:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 02 jun, 2009 13:21
Berichten: 365
Woonplaats: Beuningen
de meeste autoverfzaken kunnen deze kleuren gewoon mengen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kleurnummer AC109CO
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 20:04 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 19:17
Berichten: 10
Woonplaats: Hilversum
eric schreef:
de meeste autoverfzaken kunnen deze kleuren gewoon mengen


Als het idd zo makkelijk was dan had ik het al gehad... De kleurcode is niet meer in het systeem bekend en waarschijnlijk is dat wel beschikbaar als er een nieuw kleurnummer aan is gehangen... Weet je dan misschien wat de nieuwe code is?


Groeten


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kleurnummer AC109CO
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 20:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Kijk eens aan. Ik heb even moeten zoeken, maar dan heb je ook wat. Voor meer info moet je dus duidelijk bij Ben zijn.

Ben Boortman schreef:
Beste mensen

Reeds geruime tijd zijn er vragen over de juiste kleur van de eerste HY’s.

Deze werden gespoten in een grijstint met als kleurcode AC 109 zoals blijkt uit een origineel Citroen document van 1953 in ons archief

De afgelopen jaren hebben al verscheidene mensen een poging gedaan deze kleur weer te actualiseren, maar voor zover ik weet is dat nog niet goed gelukt.

Ik denk dat we nu een stap verder zijn:

De afgelopen maanden ben ik samen met onze partner Glasurit [de kleurenafdeling van BASF] op zoek gegaan naar de oude AC 109 kleur.

Zij hadden in een oud Citroen boek een AC 109 staan, maar daar stond het jaar 1960 bij.

En, wat nog verwarrender was, het was een metallique verf.

Dat leek mij onmogelijk, want ik kon me niet voorstellen dat Citroen de HY’s in een “dure” metallique verf zou spuiten.

Onlangs echter kreeg ik een oud HY neusje en toen ik het zekeringenkastje demonteerde kwam daar een mooi onbeschadigd, niet verweerd stukje originele lak AC 109 onder te voorschijn.

Ik heb het hele neusje ingeladen en ben naar Glasurit gereden met de mededeling: Kijk, hier is de originele AC 109.

Daar was de kleurenmenger meteen duidelijk: dat is een metallique verf, en dan waarschijnlijk een oude cellulose lak met metaalschilfertjes. Die lakken maken we tegenwoordig niet meer.

Maar, hij wilde wel proberen om die kleur nu na te maken op basis van nieuwe verven.

Dat is gelukt en afgelopen donderdag heb ik 5 liter AC 109 opgehaald. [70 euro/liter]

Bijgaand een kleurkopie [let op, de computer kleur kan afwijken van het origineel!]

Ik moet nog wat testen doen, maar het ziet er erg goed uit.

En het mooie is natuurlijk dat Glasurit nu deze kleur standaard in haar pakket heeft opgenomen en dat iedereen die kleur nu kan bestellen, of door een Glasurit spuiterij kan laten namaken.

Het is dus toch een metallique kleur waarover een blanke lak moet. Ikzelf ga het proberen met een blanke lak zijdeglans.

Als dit goed uitpakt, kunnen we het wereldkundig maken.

Volgens mij is dit goed nieuws en helpen we hier een heleboel leden [donateurs J] mee.

Punt van aandacht is wel dat de mensen die deze kleur willen bestellen de juist code moeten opgeven, anders krijgen ze wellicht een andere kleur


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: kleurnummer AC109CO
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 22:29 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 19:17
Berichten: 10
Woonplaats: Hilversum
Onwijs bedankt! Ik ga contact met Ben opnemen.

Groeten,

Alex (popol)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group