Het is nu di 21 aug, 2018 13:41


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: MRB
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2013 3:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1695
Woonplaats: Asten (N.B.)
Raymond: bedankt ! Eindelijk een duidelijk overzicht.
En: nóg eens € 50,= pompen in een (on-)duidelijke rechtszaak ?
Ben een beetje sceptisch ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MRB
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 1:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1695
Woonplaats: Asten (N.B.)
... en we weten inmiddels hoe deze race gelopen is.
En kwam het moment om op internet even te gaan uitzoeken wat dit ons, rHYders, zal gaan kosten.
Otje is van 1981 (dus één van de jongsten) en nu mogen wij de maximale termijn gaan meebetalen aan de MRB.
Dientengevolge moest ik me nu dus gaan verdiepen in het gewicht van Otje. Heb me daar voorheen nooit zo mee bezig gehouden.
En dáár blijkt nu plots iets raars aan de hand.
In 2010 is in Otje een gasinstallatie ingebouwd. Voordien stond op het kentekenbewijs een ledig gewicht van 1.820 kg., na de inbouw kreeg ik een nieuw kentekenbewijs met als ledig gewicht 1.868 kg. (beetje vreemd: heb een heel klein gastankje van 60 ltr. en kan me nauwelijks voorstellen dat die hele installatie bij elkaar dus 48 kg. weegt).
Heb nu óók de officiële gegevens in het boekwerk "Le Citroën Type H de mon père" erbij gezocht en wat blijkt:
ledig gewicht voor een HZ is 1.450 kg. en voor een HY 1.500 kg.
Daarnaast heeft mijn dorpsgenoot Joost een HY waarbij op het kentekenbewijs als ledig gewicht 1.405 kg. wordt vermeld. Weliswaar is de HY van Joost helemaal leeg en is Otje helemaal ingericht. Zou impliceren dat de inrichting dus 368 kg weegt ... ? Heb altijd de aller-lichtste bouwmaterialen gebruikt en kan het me nauwelijks voorstellen.
Iemand een slim idee ? Denk erover eens een weegbrug te bezoeken ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MRB
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 10:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1246
Is de bus na de inrichting nog een keer gewogen?
Alles met elkaar kan zo een aantal kilo's worden. Imperiaal, inrichting, vulling van je gastank etc.
Als je het zeker wil weten even een plaatselijke weegbrug opzoeken.
Zitten er achterin onder de bus ook gewichten? Bij de bus van vrienden uit Zweden zat achter de achteras stiekem een kilo of 150 aan gewichten. Al die platen zijn nu verwijderd gezien de inrichting de bus wel op de weg houdt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MRB
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 13:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 558
tja een paar honderd kilo heb je denk ik zo bij elkaar.
48kg voor een gastank en verdamper en slangen vind ik niet zo gek.

En ik vermoed dat de HY ten tijde van de homologatie zo licht mogelijk is gehouden. Als ik hem nu op de weegbrug zou zetten (leeg uiteraard) denk ik dat ik ook een stuk hoger zit dan 1405 kg.

Waar zouden die gewichten moeten zitten? Dat lijkt me niet iets dat van citroen af komt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MRB
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 16:28 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 247
Voor de weging die bij een lpg keuring hoort moet de tank
voor de helft gevuld zijn dacht ik.

Dan klopt het extra gewicht van 48 kg wel aardig.

En ja, dan telt ook opeens alles mee wat er op dat moment in de
bus zit dus is het handig er zoveel mogelijk gewicht uit te halen.

Dure grap dus!

Groet,
Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MRB
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 17:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2755
Woonplaats: Delft
Je kan inderdaad overwegen je bus opnieuw te laten wegen. Lege benzinetank, geen reservewiel, zo veel mogelijk interieur verwijderen, etc. Grote kans dat de besparing in houderschapsbelasting opweegt tegen de kosten van het herkeuren.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MRB
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2014 17:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1246
Citaat:
Waar zouden die gewichten moeten zitten? Dat lijkt me niet iets dat van citroen af komt.


Deze zaten (origineel af fabriek?) net voor de achterste balk en achter de achteras.
Dit werd met name gedaan bij de pickup versies omdat er anders helemaal geen gewicht op de achteras zou komen bij lege vracht.
Bij Hysmooi hadden ze dit grote aantal platen onder een normale bus nog niet eerder gezien.

Kijken of ik die foto nog ergens kan opduikelen.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group