Joost schreef:
Als je het met diodeblok niet werkend kunt krijgen dan zul je een schema moeten hebben van je diodeblok. Hoe gaat een schema van een hy je dan helpen?
En dat geld ook voor je amperemeter.
Als je van allebei een foto zou kunnen plaatsen dan wordt het al wat duidelijker denk ik.
Een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar is op zich makkelijk aan te sluiten.
De dikste draad is de laaddraad. Die moet op de dikke aansluiting op de dynamo. De andere aansluiting daar moet geschakelde + op komen. Bijvoorbeeld via je contactslot.
Sommige dynamo's hebben een controlelampje nodig om te werken.
Het diodeblok komt normaal gezien tussen de laaddraad en de 2 accu's te zitten.
Hej Joost,
Het schema van Bert heeft me enorm geholpen om door te krijgen hoe het nu eigenlijk in elkaar zit. Desondanks heb ik het nog niet voor elkaar! Elektrotechnisch is het onmogelijk om de laaddraad van de dynamo op het "middencontact" van het diodeblok te monteren en dan nog een voedingsspanning (via het contactslot) naar de dynamo te krijgen. De diode blokkeert dat. Deze draad (de dikke) laadt èn de accu èn is de stroomvoorziening naar het dashboard en de functies die niet door het contactslot geschakeld worden zoals de verlichting. Hoe dat precies gebeurt is niet zichtbaar in de kabelbomen, alleen op het schema.
Tussenoplossing nu is de laaddraad rechtstreeks op de accu aan te sluiten en de tweede accu dan maar aan deze te koppelen en bij niet gebruiken van de startaccu de massaschakelaar uit te zetten, oftewel het diodeblok te overbruggen.
Om het goed te krijgen moet ik òf uitvinden waar de voeding van dashboard en zekeringen vandaan komt (en wijzigen), en/òf een alternatieve verbinding maken tussen accu en contactslot. Ik stuur het schema van Bert mee.
Let vooral op de draad die meestal gemerkt is met N1, de centrale voeding dus.
Groet,
Fridus