Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Beste mensen. Ik word lichtelijk gestoord, zo niet rijp voor een inrichting voor gestoorde schemalezers.
Vorig jaar was ik gedwongen mijn dynamo te vernieuwen. (en wat een geluk....ik vond er 1) Maar: Dit is een dynamo met geïntegreerde spanningsregelaar. Met behulp van het onjuiste schema voor deze bus en veel puzzelen deze dynamo werkend aangesloten weten te krijgen. MAARR.... ik had lang geleden al een amperemeter en een diodeblok ingebouwd. Om het werkend te krijgen moest ik het diodeblok in feite buiten bedrijf stellen. Maar ja...dan krijg je je dochter te logeren in de bus en is dus ook de startaccu leeg na een weekje.
Ik wil dus graag de situatie definitief herstellen.
Het schema in het werkplaatshandboek strookt deels met mijn situatie, maar helaas niet op cruciale punten. Ook een ouder schema (HN-serie met 2x 6V-accu) niet. Leipie heeft een prachtige vertaling van het handboekschema gemaakt, maar dat helpt ook niet echt.
DeBus is van 1971, het schema van na 1974.Het grootste verschil is dat ik een spanningsregelaar had met maar 2(!) draden en alle schema's laten 4 draden zien.
Ik ben al 3 middagen bezig met puzzelen, maar het lijkt alsof ik een totale e-technische-onbenul ben. Kortom: Ik kom er niet uit.
Belangrijkste vraag: Een schema voor een bus uit 1971 met maar 2 draden naar de spanningsregelaar.
Als ik dat heb kom ik waarschijnlijk verder, maar ik wil niet teveel in detail treden nu.
Goedenacht allemaal!
Fridus
Vorig jaar was ik gedwongen mijn dynamo te vernieuwen. (en wat een geluk....ik vond er 1) Maar: Dit is een dynamo met geïntegreerde spanningsregelaar. Met behulp van het onjuiste schema voor deze bus en veel puzzelen deze dynamo werkend aangesloten weten te krijgen. MAARR.... ik had lang geleden al een amperemeter en een diodeblok ingebouwd. Om het werkend te krijgen moest ik het diodeblok in feite buiten bedrijf stellen. Maar ja...dan krijg je je dochter te logeren in de bus en is dus ook de startaccu leeg na een weekje.
Ik wil dus graag de situatie definitief herstellen.
Het schema in het werkplaatshandboek strookt deels met mijn situatie, maar helaas niet op cruciale punten. Ook een ouder schema (HN-serie met 2x 6V-accu) niet. Leipie heeft een prachtige vertaling van het handboekschema gemaakt, maar dat helpt ook niet echt.
DeBus is van 1971, het schema van na 1974.Het grootste verschil is dat ik een spanningsregelaar had met maar 2(!) draden en alle schema's laten 4 draden zien.
Ik ben al 3 middagen bezig met puzzelen, maar het lijkt alsof ik een totale e-technische-onbenul ben. Kortom: Ik kom er niet uit.
Belangrijkste vraag: Een schema voor een bus uit 1971 met maar 2 draden naar de spanningsregelaar.
Als ik dat heb kom ik waarschijnlijk verder, maar ik wil niet teveel in detail treden nu.
Goedenacht allemaal!
Fridus
Re: Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Als je het met diodeblok niet werkend kunt krijgen dan zul je een schema moeten hebben van je diodeblok. Hoe gaat een schema van een hy je dan helpen?
En dat geld ook voor je amperemeter.
Als je van allebei een foto zou kunnen plaatsen dan wordt het al wat duidelijker denk ik.
Een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar is op zich makkelijk aan te sluiten.
De dikste draad is de laaddraad. Die moet op de dikke aansluiting op de dynamo. De andere aansluiting daar moet geschakelde + op komen. Bijvoorbeeld via je contactslot.
Sommige dynamo's hebben een controlelampje nodig om te werken.
Het diodeblok komt normaal gezien tussen de laaddraad en de 2 accu's te zitten.
En dat geld ook voor je amperemeter.
Als je van allebei een foto zou kunnen plaatsen dan wordt het al wat duidelijker denk ik.
Een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar is op zich makkelijk aan te sluiten.
De dikste draad is de laaddraad. Die moet op de dikke aansluiting op de dynamo. De andere aansluiting daar moet geschakelde + op komen. Bijvoorbeeld via je contactslot.
Sommige dynamo's hebben een controlelampje nodig om te werken.
Het diodeblok komt normaal gezien tussen de laaddraad en de 2 accu's te zitten.
Re: Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Dank voor je re. Joost,Joost schreef:Als je het met diodeblok niet werkend kunt krijgen dan zul je een schema moeten hebben van je diodeblok. Hoe gaat een schema van een hy je dan helpen?
En dat geld ook voor je amperemeter.
Als je van allebei een foto zou kunnen plaatsen dan wordt het al wat duidelijker denk ik.
Een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar is op zich makkelijk aan te sluiten.
De dikste draad is de laaddraad. Die moet op de dikke aansluiting op de dynamo. De andere aansluiting daar moet geschakelde + op komen. Bijvoorbeeld via je contactslot.
Sommige dynamo's hebben een controlelampje nodig om te werken.
Het diodeblok komt normaal gezien tussen de laaddraad en de 2 accu's te zitten.
Ik was wellicht niet geheel duidelijk in mijn probleembeschrijving vanwege mijn aaaargh-stemming. De dynamo is aangesloten, hoe het diodeblok werkt weet ik ook, maar ik probeer nu de bestaande bedrading te gebruiken om de boel weer op orde te krijgen terwijl de separate spanningsregelaar buiten gebruik is. Ooit, toen ik de A-meter aansloot heb ik twee draden vanaf spanningsregelaar en accu naar het dashboard getrokken. Daar wil ik nu vanaf en de oude bedrading gebruiken. Ik moet dus weten welke draad waar naartoe gaat en vooral hoe ik weer voedingsspanning vanaf het contact naar de dynamo krijg. Als ik nu de laaddraad van de dynamo op het diodeblok aansluit krijgt de dynamo geen voedingsspanning (want het diodeblok blokkeert dat). Als ik de dynamo wil laten werken moet ik dus voor spanning zorgen en dat betekent dat er geen blokkade mag zijn en dus is ook de 2e accu rechtstreeks verbonden met de eerste.
Maar om het niet nog langer te maken: Ik vond bij de documentatie van Bert Ruiterkamp (FlyingHY) een schema dat wèl klopt met mijn situatie, maar vreemd genoeg voor een uitvoering van na 1974, hetzelfde handboek dat ik ook heb. Lekker verwarrend en voer voor historici. Ik ga dus nu eerst even verder puzzelen met dat schema en laat van mij horen als ik het heb uitgevonden (of niet natuurlijk ) )
Groet,
Fridus
Re: Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Dank aan Bert Ruiterkamp met z'n FlyingHY documentatie: Ik vond een schema dat wèl klopt met mijn situatie, maar vreemd genoeg voor een uitvoering van na 1974, hetzelfde handboek dat ik ook heb. Lekker verwarrend en voer voor historici want DeBus is van 1971!!De Bus schreef:Beste mensen. Ik word lichtelijk gestoord, zo niet rijp voor een inrichting voor gestoorde schemalezers.
Vorig jaar was ik gedwongen mijn dynamo te vernieuwen. (en wat een geluk....ik vond er 1) Maar: Dit is een dynamo met geïntegreerde spanningsregelaar. Met behulp van het onjuiste schema voor deze bus en veel puzzelen deze dynamo werkend aangesloten weten te krijgen. MAARR.... ik had lang geleden al een amperemeter en een diodeblok ingebouwd. Om het werkend te krijgen moest ik het diodeblok in feite buiten bedrijf stellen. Maar ja...dan krijg je je dochter te logeren in de bus en is dus ook de startaccu leeg na een weekje.
Ik wil dus graag de situatie definitief herstellen.
Het schema in het werkplaatshandboek strookt deels met mijn situatie, maar helaas niet op cruciale punten. Ook een ouder schema (HN-serie met 2x 6V-accu) niet. Leipie heeft een prachtige vertaling van het handboekschema gemaakt, maar dat helpt ook niet echt.
DeBus is van 1971, het schema van na 1974.Het grootste verschil is dat ik een spanningsregelaar had met maar 2(!) draden en alle schema's laten 4 draden zien.
Ik ben al 3 middagen bezig met puzzelen, maar het lijkt alsof ik een totale e-technische-onbenul ben. Kortom: Ik kom er niet uit.
Belangrijkste vraag: Een schema voor een bus uit 1971 met maar 2 draden naar de spanningsregelaar.
Als ik dat heb kom ik waarschijnlijk verder, maar ik wil niet teveel in detail treden nu.
Goedenacht allemaal!
Fridus
Re: Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Hej Joost,Joost schreef:Als je het met diodeblok niet werkend kunt krijgen dan zul je een schema moeten hebben van je diodeblok. Hoe gaat een schema van een hy je dan helpen?
En dat geld ook voor je amperemeter.
Als je van allebei een foto zou kunnen plaatsen dan wordt het al wat duidelijker denk ik.
Een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar is op zich makkelijk aan te sluiten.
De dikste draad is de laaddraad. Die moet op de dikke aansluiting op de dynamo. De andere aansluiting daar moet geschakelde + op komen. Bijvoorbeeld via je contactslot.
Sommige dynamo's hebben een controlelampje nodig om te werken.
Het diodeblok komt normaal gezien tussen de laaddraad en de 2 accu's te zitten.
Het schema van Bert heeft me enorm geholpen om door te krijgen hoe het nu eigenlijk in elkaar zit. Desondanks heb ik het nog niet voor elkaar! Elektrotechnisch is het onmogelijk om de laaddraad van de dynamo op het "middencontact" van het diodeblok te monteren en dan nog een voedingsspanning (via het contactslot) naar de dynamo te krijgen. De diode blokkeert dat. Deze draad (de dikke) laadt èn de accu èn is de stroomvoorziening naar het dashboard en de functies die niet door het contactslot geschakeld worden zoals de verlichting. Hoe dat precies gebeurt is niet zichtbaar in de kabelbomen, alleen op het schema.
Tussenoplossing nu is de laaddraad rechtstreeks op de accu aan te sluiten en de tweede accu dan maar aan deze te koppelen en bij niet gebruiken van de startaccu de massaschakelaar uit te zetten, oftewel het diodeblok te overbruggen.
Om het goed te krijgen moet ik òf uitvinden waar de voeding van dashboard en zekeringen vandaan komt (en wijzigen), en/òf een alternatieve verbinding maken tussen accu en contactslot. Ik stuur het schema van Bert mee.
Let vooral op de draad die meestal gemerkt is met N1, de centrale voeding dus.
Groet,
Fridus
- Bijlagen
-
- E-schema HY basis.pdf
- De oorspronkelijke PDF was te groot (2,17MB!!!) voor dit systeem, dus maar een selectie in Word gemaakt.
En toen was de ext. docx weer niet toegestaan...kijken wat ik nu weer kan verzinnen.... - (1.25 MiB) 936 keer gedownload
Re: Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Ik snap je probleem en dat klopt. De (dikke) laaddraad die van accu naar dynamo gaat wordt halverwege afgetakt om de hele bus van stroom te voorzien.
Het makkelijkste is denk ik om hem van de dynamo los te maken.
En dan zelf een laaddraad maken vanaf dynamo via de diodeblok naar de 2 accu's.
Je kunt ook overwegen om een moderner scheidingsrelais te kopen.
https://www.obelink.nl/victron-energy-c ... gL9SPD_BwE
Bijkomend voordeel is dat je met een hogere spanning je accu's laad. Je oude diodeblok heeft immers een spanningsval van 0,7 V. (zowel op je startaccu als huishoudaccu)
Het makkelijkste is denk ik om hem van de dynamo los te maken.
En dan zelf een laaddraad maken vanaf dynamo via de diodeblok naar de 2 accu's.
Je kunt ook overwegen om een moderner scheidingsrelais te kopen.
https://www.obelink.nl/victron-energy-c ... gL9SPD_BwE
Bijkomend voordeel is dat je met een hogere spanning je accu's laad. Je oude diodeblok heeft immers een spanningsval van 0,7 V. (zowel op je startaccu als huishoudaccu)
Re: Nieuwe dynamo in oud systeem----Aarggh!
Dank voor je advies. Ik zat zelf inmiddels ook op dat spoor, maar zat nog steeds met de wens zo goed mogelijk de bestaande bedrading te gebruiken en geen nieuwe losse ellende toe te voegen (de authist in mij...). Ik heb het zo aangesloten. Nu nog wachten op mooi weer zodat de werkplaatsdeuren open kunnen en ik kan gaan starten...dan zie ik op de dynamo ook weer naar behoren werkt (ongetwijfeld) en of de ampèremeter doet wattie moet doen )Joost schreef:Ik snap je probleem en dat klopt. De (dikke) laaddraad die van accu naar dynamo gaat wordt halverwege afgetakt om de hele bus van stroom te voorzien.
Het makkelijkste is denk ik om hem van de dynamo los te maken.
En dan zelf een laaddraad maken vanaf dynamo via de diodeblok naar de 2 accu's.
Je kunt ook overwegen om een moderner scheidingsrelais te kopen.
https://www.obelink.nl/victron-energy-c ... gL9SPD_BwE
Bijkomend voordeel is dat je met een hogere spanning je accu's laad. Je oude diodeblok heeft immers een spanningsval van 0,7 V. (zowel op je startaccu als huishoudaccu)
Groet,
Fridus