Het is nu do 25 apr, 2024 23:02


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2011 8:42 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Bonjour,

ik heb het volgende vraagstuk over het staionair toerental.

ik heb op de 1600 motor een zentih carburateur zitten en SEV ontsteking deze staat volgens het boekje op 9 graden voor BDP. (dit is onmogelijk precies te zetten maar hij is er heel erg dichtbij, 1600cc=9gr / 1900cc=12gr)

ik heb de stationair schroef helemaal uitgedraait staan op de carb (de schroef die het gasklep armpje bedient) en vervolgens met de mengsel schroef het toerental naar de hoogste stand gezet, ik kom dan op het stationair toerental te hoog uit 1100rpm als ie warm is. (volgens mij is dit toch de manier die het werkplaatshandboek voorschrijft)
mijn staionair schroef is dus helemaal uitgedraait (raakt het armpje niet eens meer) de choke klep is helemaal open (dus hij choked niet zeg maar). ik kan dus aan bediening verder niets meer doen.
de carb heeft als losse onderdelen een dag in de ultrasoon reiniger gelegen en is echt brandschoon.

er is ook geen sprake van aanzuigen van valse lucht oid, gasklep komt ook netjes terug in helemaal dicht stand, daar was overigens een extra veer voor nodig de originele enkele was nogal slap....(?)

wat doe ik verkeerd. misschien iets in de volgorde?

tis niet accuut een probleem maar wellicht kan ik er nog wel een stukje zuiniger mee rijden en dat is altijd wat waard he.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2011 10:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2929
Woonplaats: Delft
Wat is de maat van je stationairsproeier?

Je choke sluit de luchtaanvoer én trekt aan je gas, maar volgens mij heb je dat al gecontroleerd, toch?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 10:23 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Ik heb dit probleem nog steeds maar kwam er onlangs pas weer achter.

Ree er zit een zenith carb op met begrenzer, en de spoeier die onder in het vlotterbakje zit is gemerkt met "145" de andere sproeier staat geen markering op.

motor is zonder carter ventialtie, en voor zover bekend geen valse lucht buiten de gasklep om, dit doet ie overigens alleen als de motor helemaal op temperatuur is.

vervelend want je kunt bijna niet in 1 schakelen zonder heel klein beetje tandjes te poetsen. op zich vreemd trouwens wanrt dat zou de synchromesh op moeten vangen.... bak olie wel bijgevuld niet vervangen.

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 10:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2929
Woonplaats: Delft
De 1 is niet gesynchroniseerd. Je kan de synchromesh van een andere versnelling gebruiken, maar ik weet niet uit mijn hoofd welke versnelling op dezelfde as zit als de eerste. Je kan ook schakelen met een beetje tussengas.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 11:03 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
huh Ow ik dacht van wel, verklaart een hoop, maargoed meestal met dubbelclutchen gaat het prima hoor, alleen ff vlot weg bij een stoplicht is er niet bij.

stationair toerental van 1100 is met koppelen ook niet erg handig, weet jij wellicht wat voor sproeier er standaard in een 1600 hoort?

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 11:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2929
Woonplaats: Delft
In dezelfde carburateur heb ik volgens mij een hoofdsproeier van 195 zitten, maar dat is waarschijnlijk en leesfoutje van één van ons beide want het is lastig af te lezen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 11:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2929
Woonplaats: Delft
Ik weet bijna zeker dat het 195 moet zijn. Ik heb de sproeier eens uitgewisseld met een 150 in mijn trax en die ging toen als de brandweer :lol:

Maar goed, de maat van je hoofdsproeier is niet zo relevant voor jouw probleem...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2012 13:59 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
hmm bij mij is het zeker een 145 hoofd-sproeier, ik ben er wel achter dat dit een carb is van een 1.9 en hij zit bij natuurlijk op een 1.6. Wellicht dat daar ook wat verschil in zit kwa klepdiameter, in de sproeier bezetting zeker verschil trouwens er zou 130 hoofd in moeten zitten staionair is gelijk.

ik zit nog even te denken aan de toerenbegrenzer (klereding is versteld door een vorige eigenaar), deze heeft zowel een onder als een bovengrens. wellicht voorkomt dat die ondergrens voorkomt dat de vlinderklep zit helemaal sluit waarneer de motor door en door te warm is, de motor is nog altijd tussen de 95 en 100graden kop temperatuur geweest dus te warm.

wellicht dat de nieuwe radiator die ik er morgen op ga schroeven ook wat verbetering brengt. maargoed dat zien wel wel.

de uitlaat is iig mooi van binnen de veel te rijk loopt ie niet.

als iemand nog wat weet... I'm all ears.

wellicht iemand die een originele 1600 carb heeft liggen of een solex van een 1.9.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2012 14:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2929
Woonplaats: Delft
Je mag mijn sproeier lenen om te testen. Het is wel voor een 1.9 motor.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 16:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
die heb ik al ree das deze 145,

toerental is overigens ook bij net warm gedraaide motor erg hoog, 1100rpm. vandaag getest. stationairschroef helemaal uitgeraaid.

ik zal die andere carb eens openschroeven en kijken wat daar in zit aan sproeiers, verder loopt ie er prima op dus..... ik denk niet dat ik dat allemaal nog voor le-mans volgende week aan ga halen.

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 17:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Thomas, hoe weet je het toerental van de motor eigenlijk zo precies?
Wil ik ook weten :shock:

Je kan trouwens ook sproeiers van een a-type (2cv, ami, dyane) gebruiken om te testen.
Die zijn wel te klein, maar om te testen prima toch?
En die zijn heeeel wat makkelijker te vinden.

Ik heb er ook een eendsproeier inzitten, zelfs als hoofdsproeier. En die opgeboord naar iets (onbekende X) met een ini mini boortje. Loopt ie perfect op.
Tis maar een tip.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 17:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2929
Woonplaats: Delft
Thomas schreef:
die heb ik al ree das deze 145,

ik bedoel dus dat je mijn 195 mag lenen. Die hoort in mijn zenith carburatuer.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 13:41 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
met een toerenteller Michyl. een oude VDO van een collega kitcar bouwer gekregen. + en - erop en de distributiekant van de bobine erop en voila, spat strak toerental.

ik zal een fototje maken hij hangt links naast het dashbord.

Ik heb trouwens het probleem te pakken, het asje wat de meenemer van de choke pakt als je hem een heel klein eindje uittrekt zit een bobbeltje aan deze sleepte de gasklep iets mee als je de choke dicht zette, maw de gasklep bleef een heel klein eindje open staan. vandaar dat de staionairschroef ook niets meer deed kwa stellen, behalve als je hem heel erg snel liet lopen. dus hele carb even een once over gegeven, en hij loopt weer super netjes nu. meteen even warm gereden en de motor zo zuinig mogelijk afgsteld middels de citroen methode. dus ik zou weer bijna 1 op 8 moeten kunnen halen net als vorig jaar. nokje/bolletje is pas te zien als je de chocke kant van de carb uit elkaar sloopt. ik kwam er achter omdat mijn reserve hetzelfde euvel had. moet nu koud iets choken om het toerental goed te houden, en warm draait ie keurig 650rpm.

@ree, ik heb 3 carbs open gehad, allemaal zenith's en allemaal hebben ze een hoofdsproeier nummer 145, geen 195 weet je heel zeker dat die erin hoort? hij lijkt me dan erg rijk lopen ik heb de mijne al zowat dicht staan kwa CO regeling. tis de venturi die dat bepaald en niet het aantal cc's van je motor.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: stationair toerental is een beetje hoog
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 14:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2929
Woonplaats: Delft
Top dat ie weer goed loopt. Het moest ook wel zoiets zijn...

Thomas schreef:
@ree, ik heb 3 carbs open gehad, allemaal zenith's en allemaal hebben ze een hoofdsproeier nummer 145, geen 195 weet je heel zeker dat die erin hoort?

Zoals ik al zei is het bij mij niet zo makkelijk af te lezen want mijn sproeier is een beetje beschadigd en het is niet goed te zien of het nou een 4 of een 9 is. Blijkbaar is het dus gewoon een 4 ;)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group