Ik heb een RVS uitlaat met twee dempers, beide hangen onder de wagenvloer. Geen demper meer onder het carter, meer bodemvrijheid. Met een grotere bocht om de stofhoes van de aandrijfas, flexibele rvs koppeling om te trillingen van de motor op te vangen, speciale koppeling om de uitlaat eenvoudig los te kunnen koppelen daar waar de pijp 'het paard verlaat' en dóór de tunnel onder de wagenvloer verdwijnt. En twee stille absorptiedempers onder de vloer. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Zit er volgens mij alweer ruim 10 jaar onder - geen piepje, geen kraakje, helemaal niks. Destijds laten doen bij EPS in Hoogezand, n.a.v. een artikel in de Citro-Expert. Voor wat betreft de uitlaat van Citrotech, ik vaar blind op hun vertrouwen - ik ken hun uitlaat niet, maar als zij zeggen dat het goed is dan heb ik geen reden om daar aan te gaan twijfelen.
En ja, die prijs... als je die over 10 of 20 jaar uitsmeert, dan valt het wel mee. In de eerste jaren dat ik de HY had (nu 21 jaar in bezit) heb ik veel geld verspild aan goedkope uitlaten. Dat deed mij veel meer zeer. Dan scheurde er weer wat, dan paste het weer niet, dan liet er weer een schotje los (reflectiedempers!), dan raakte het ding weer een verkeersdrempel omdat de bestuurder (...) die wat te laat zag in het donker...
Buy once, cry once...
|