Het is nu vr 29 maart, 2024 1:53


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 0:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Thomas,
mócht er later iemand (ongetwijfeld) interesse tonen in de aandrijving van jouw HY dan lijkt het me slim om een aantal A-4-tjes in voorraad te hebben met daarop de hele tekst en uitleg. Scheelt úren praten !
We blijven je volgen alhoewel - voor de minder-technisch-begaafden - dìt al een behoorlijke klus wordt ...
Hoop welgemeend voor jou op vele complimenten, vooral van "haar" ! :D
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 21:26 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Inmiddels ook en 16v Ford zetecje (135PK) op de motorbok staan, nu een pasplaat aan het uit doktoren.

Word wel weer een leuk projectje zo. We blijven bezig!

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2014 21:45 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Update:

Ik ben er aardig druk mee geweest, een pasplaat bleek lastiger dan gedacht dus zelf een plaat laten watersnijden en uiteindelijk alle nabewerking maar zelf gedaan. resultaat mag er weer wezen al zeg ik het zelf. (oud gereedschap doet het prima)

Pasplaat met Renault NG3 boutpatroon en Ford Zetec boutpatroon op de 40 jaar oude Gosmeta. De motor staat straks kaarsrechtop voor de bak.
Afbeelding

De combinatie word als volgt:
Bak Renault 25 2.2TX NG3 5 versnellingen.
Motor van een fiesta XR2i 16v (Ford Zetec silvertop 1.8)
Vliegwiel Ford Focus 2.0 16V (zwaarder en dat kan deze bus wel hebben)
Drukgroep Ford Focus 1.8 16V zetec
Koppelingsplaat nieuw Renault 25 2.2TX (215mm net als de ford)
toplager 6804SKF ID geruimd tot passend priseas
Startmotor Ford Fiesta 1.6 8v CVH

Ik heb helaas geen echte rondtakt/verdeel tafel en daar zat in deze de uitdaging, er moet namelijk een 9mm diepe groef in de plaat om de vliegwiel-tandwiel een plek te bieden. Deze groef moet exact in het center liggen. Ik ben 2 uur en 3 kwartier bezig geweest de machine op te tuigen maar heb dan ook uit de lossen hand in 4 gangen en 1 uur de gleuf gefreesd.
Afbeelding

De volle 9mm diep en exact gecentreerd,
Afbeelding

Daarna de hele zooi schoongemaakt en de plaat op de kop op de kruistafel opgespannen om 2 kleine uitspraringen te frezen voor de carter ontluchting en de krukas positie sensor (efi straks he) op de opnieuw uitgeklokte Deckel kruistafel (62kilgram AHUM!).
Afbeelding

Resultaat, tis niks maar 't past nu perfect!
Afbeelding

Dan moet er nog een startmotor op. Maar omdat de startmotor op de originele ford bak op een andere plek zit heb ik een startmotor van een Fiesta CVH de vertanding is gelijk maar de positie is anders, aangezien hier geen tekening voor bestaat moet ik hem nu achteraf positioneren, best lastig want het raakvlak van de tandwieltjes moet wel perfect zijn anders lopen ze direct kapot.
na een hoop meten en proberen het center gepositioneerd en een pilot-hole geboord, daarna met een 64mm bi-metaal gatzaag in een gang door de 25mm dikke aluminium plaat heen gejast....... zelfs de frequentie drive van de spindelmotor kreeg het er warm van. (voor het eerst dat de fan op hioge toeren ging :shock: )
Afbeelding

Nu past de neus van de starter erdoorheen maar de centreer groef moet er nog in dus een oude 8mm boor opgepofferd om een kotter beiteltje te maken en dan weer een half uur klooien om de diameter (niet instelbaar op deze ouderwetse spullen) exact op 76mm te krijgen. Uiteindelijk nog gelukt ook.
Afbeelding

Tadaaaaaaa
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de uitlading van de priseas van de bak nu anders is past het toplager er niet in (een renault NG3 heeft normaal geen toplager maar het is veel beter om deze wel te voeren dus... ff draaibank klusje)
Stalen rondstaf 32mm zo afdraaien dat ie achter in de Zetec krukas geperst kan worden en dan op de voorkant een gat voor het lagertje.
Afbeelding
Afbeelding

Na een hoop verzink boren en gaten tappen (met de hand 10 stuks 25mm diep in 3 stages in taai 6061-T6 F*&^*K ik voel mij klauwen nog) Heb ik de hele zooi gemonteerd.
Afbeelding
Zelf gemaakt centreer tooltje van stukje rondstaf om de plaat precies in het midden te krijgen.
Afbeelding

Voordat de koppeling erop zat heb ik de bak een keer op de motor laten zakken om met een borescope cameratje te kunnen kijken of alles netjes uitcentreert dit was het geval, helaas ben ik vergeten fototjes te maken.
Omdat ik alleen wes en de bak niet makkelijk manoevreert hebt ik het maar met behulp van zwaartekracht gedaan.
Afbeelding

resultaat van gister en vandaag....
Afbeelding
Afbeelding

Gister met Jon (kennis uit de kitcarwereld) de boel in HY van haar gesjefd, en het past ook nog!
Afbeelding

Nu komt de mooiste grap, er is een motorsteun van de HY die past op een Ford Zetec. Ok er zit een klein schts plaatje tussen om het 3de boutgat te overbruggen maar toch 2 gaten komen exact overeen.
Afbeelding
Afbeelding

Aan de bestuurderskant heb ik een compleet nieuwe moeten maken, wat opzich niet zo moeilijk was. een rubber trillingsdemper die ik vroeger gebruikte om 192pk Toyota geweld in een race chassis te houden doet nu dienst in de HY.
Afbeelding

Afbeelding

Zo traverse balkje er weer voor, nu nog een plekje voor de dynamo vinden, inlaat, uitlaat, brandstof en schakel systeem. De hele draadboom had ik al gemaakt en die ligt klaar voor inbouw. Kortom nog zat te doen, maar we zijn een eind op weg. Over 7 weken naar Milau!
Afbeelding

Grtz Thomas!

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2014 22:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
JALOERS!!!!!! 8)
(Niet zozeer op het resultaat maar des te meer op de manier waarop je te werk gaat)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: ma 02 jun, 2014 7:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
zit er netjes in.

Is de bodemvrijheid nu minder ten opzichte van origineel blok? Of lijkt dat maar op de foto.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: ma 02 jun, 2014 23:18 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Dat lijkt volgend mij zo. Het Carter steekt niet onder het paard uit als je dat bedoelt...

Vandaag een begin gemaakt met he frees werk aan het inlaat spruitstuk, helaas is mijn ac/dc tig machine even niet bruikbaar dus dat alu lassen moet ik even uitbesteden. Anders had het al in elkaar gezeten.

We knooien zo weer door.

Ieder zijn eigen invulling van een leuke bus Hyvonne, wij vonden het tamelijk onverantwoord worden op de snelweg met het chronische gebrek aan power om met het moderne verkeer mee te komen, Maarja ons krijg je ook niet in zo'n witte pastic fantastisch hut ;-)

Grtz thomas

Edit:
Trouwens wel bijzonder dat mijn avatar plaatje zojuist is gekanteld..... Draai zich nu al om voor zijn graf omdat ie een niet Franse tor getransplanteerd heeft gekregen....?

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 19:03 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Ok een HEEEEEL LAAAANNNGGGG verhaal heel kort.

Rijd als een trein de hele dag 95km/u bij +/- 2800rpm, haalt 1L op 10.5km en sjouwt met 80+ de helling op, verbruikt geen druppel olie, en loopt zo stil dat je een normaal gesprek kunt voeren. Met deze motor loopt HY zeker 115km op de GPS maar dat hebben we niet geprobeerd. Heerlijk is wel dat je heel vlot iedere vrachtauto in kan halen die je tegenkomt.

Een nadeeltje ondervonden en dat was een kapotte homokineet die ze in frankrijk helaas niet wilden/konden repareren. inmiddels weer opgelost met onderdeeltjes van het magazijn.

Echter zijn we/zij er wel uit, HY word voor ons te krap met kleine Tim erbij. We gaan hem dus toch te koop zetten.

Hier nog wat foto's van de finale installatie.

Trouwens handige tip misschien.
De Denso dynamo (daihatsu charade/cuore Toyota starlet) die er bij mij op zit is er ook met V riem poelie. Het is een complete alternator dus regeling etc in de unit, volledig onderhoudsvrij en praktisch onverwoestbaar. Handig alternatief voor de originele HY. levert 55A, wij laden er 2 grote accu's mee en dat gaat prima.

Klaar voor inbouw.
Afbeelding

Na wat heftig til en hijswerk.
Afbeelding

Uitlaatje erop na aanpassen spruitstuk en inlassen van de moer voor de Lambda sonde.
Afbeelding

Met aangepaste demper van een VW Transporter T5 (klinkt als dezelfde natte scheet als de originele)
Afbeelding

De ford zetec 16V heeft hydraulische klepstoters dus nooit meer kleppen te stellen, ook heeft ie een eDIS onsteking ook nooit meer puntjes stellen!
Afbeelding

Van vooraf valt alleen het swirlpotje voor de brandstof op. (omdat ie glimt) verder zie je er eigenlijk niets van!
Afbeelding

Owh toch wel EFI op het spruitstuk!
Afbeelding

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 22:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Heel mooi! Ik hoop hem snel eens in het echt te mogen zien.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 20:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 19 dec, 2006 0:10
Berichten: 222
Woonplaats: Oosterbeek
WOW knap staaltje werk... ik ben benieuwt hoe je de eerste proefrit ervaart!! 8)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2014 7:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
volgens mij zijn ze er al mee op vakantie geweest :wink:

het ziet er goed uit vind ik.
Waar zit de versnellingspook nu? Was het veel werk om dat deel werkend te krijgen?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2014 17:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Ook wel benieuwd naar evenals de sluiting van de motorkap binnen en passing versnellingsbak in de originele motorruimte.

Hy is al verkocht. Binnenkort eens bij de nieuwe eigenaar kijken ;)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY van haar krijgt iets meer PK's en een 5 bak
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 14:19 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Hoi Ree,

Dat zou zo kunnen gebeuren, zij het geshowed door de nieuwe eigenaren Jeanne en Frank, wellicht zullen die zich hier zeer binnenkort ook wel melden. Wij zijn heel blij dat ie weer een plekje heeft gevonden bij liefhebbers. Ze hebben HY van haar hier net opgehaald.

Details, de pook zit op exact dezelfde positie als de originele. het schakel stangen gedeelte is niet heel erg moeilijk te maken. gewoon buis met stangkopeinden erop, onwijs sterk en makkelijk af te stellen. De pook heeft de originele achteruit vergrendeling en Renault pook knop. er is aan de vloer bij de pook niets gewijzigd de pook steekt door het originele gat naar boven en is even lang als de originele. Ik wilde de originele pookknop handhaven maar dan was er geen achteruit vergrendeling.

Het motor kapje heeft nu een puist aan de achterkant, maar als de leren hoes aangepast is valt het totaal niet meer op. ik heb wel omdat de originele sluiting nooit goed is geweest ook 4 rubber sluitingkjes toegevoegd, dat scheelt een hele hoop warmte en kabaal.

Anyway, ik ga weer verder met mijn volgende project. Een hele dikke Gardner Douglas 427 MK3 Cobra die heeeeeeeel veeeeeeeeel aandacht nodig heeft, dus tot over een jaar of 2....!

Deze auto is meteen ook de hoofdreden dat de HY eruit is, ik wil namelijk heel graag de cobra op een trailer achter de camper kunnen trekken en dat kan HY onmogelijk aan.


Bijlagen:
IMG_20140510_100625.jpg
IMG_20140510_100625.jpg [ 625.06 KiB | 17629 keer bekeken ]

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group