Citaat:
Wat betreft het koelwater zou je gelijk kunnen hebben, hoewel ik vorige winter de boel uit elkaar heb gehaald, waarbij er een nieuwe koppakking in gegaan is.
Niet dat het nú/achteraf nog iets uitmaakt, maar die nieuwe koppakking had dus kennelijk een "oorzakelijke aanleiding" ... oftewel: er was een reden voor om die tóen te plaatsen. Was dit destijds (koel-)water verlies ? Derhalve: mayonaise in de carter in plaats van olie ?
Het is géén "wet van Meden en Perzen" maar doorgaans is het in een dergelijk geval raadzaam om "de kop te laten vlakken" oftewel de onderzijde van de "kop" opnieuw vlak te laten slijpen (door een professioneel bedrijf ... !). Vervolgens de boel inclusief nieuwe koppakking opnieuw monteren en daarbij vooral de "aandraai-momenten" van de bevestigingsbouten in acht nemen. Alsdan zul je (voor lange tijd) gevrijwaard blijven van koelwaterlekkage bij/in "de kop".
Overigens geen fraai gezicht, die verwoeste zuiger. Is met behoorlijk geweld "overleden" ...
Citaat:
Ik wil de motor reviseren. Vraag me alleen nog af hoe ik de staat van de krukas te weten kan komen.
Je kunt met de revisie van het blok een héél eind komen maar voor een exacte beoordeling van de krukas zul je tóch een professioneel bedrijf moeten inschakelen.
Succes en we lezen graag het vervolg !