Het is nu do 28 maart, 2024 15:51


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Motorsteunen
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 19:37 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Vandaag een paar oude, gebruikte motorrubbers kunnen bekomen, ze "voelden" iets stugger aan maar dit bleek valse hoop. Bij het monteren blijken ze eveneens niet voldoende uitgedraaid te kunnen worden om de opgegeven lengte te kunnen bekomen links en rechts, ze worden eveneens in elkaar gedrukt. We spreken nu over het op lengte stellen terwijl ze ingebouwd zijn.

MAAR....
maken we hier niet een denkfout bij interpretatie van het werkplaatshandboek?
Er staat:
4. Licht de motor m.b.v. een krik, voorzien van de steunen 2502-T bis en 3030-T, zover omhoog dat
de motorsteunrubbers vrij Iiggen.
5. Verwijder de motordraag armen, Iinks en rechts tezamen met de steunrubbers.
6. Afstelling van de motorsteunrubbers:
rechter zijde 103,6 mm linker zijde 100,8 mm
INBOUWEN
7. Monteer de motordraagarmen, Iinks en rechts tezamen met de reeds afgestelde motorsteunrubbers.
8. Laat de motor op de steunrubbers zakken door dekrik, voorzien van de steunen 2502-T bis en
3030-T, te laten zakken.


Dus eigenlijk begrijp ik er nu uit dat de dempers in "onbelaste toestand" op de aangegeven lengte moeten gezet worden, juist?
Dan zullen ze bij het wegnemen van de krik automatisch "korter" worden, ik neem aan dat dit dan wel degelijk de bedoeling is? Kan iemand dit beamen, dan wel tegenspreken?

Wat een zware bevalling zeg, enkel voor een paar motorsteunen :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorsteunen
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 19:42 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ik heb ze onlangs afgesteld terwijl het blok er niet op rustte. Heb het naderhand niet opnieuw gemeten, omdat ik er ook vanuit gegaan ben dat de afstelling zonder druk moet gebeuren. En ik geloof niet dat mijn hy er een probleem mee heeft.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorsteunen
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 19:43 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Bijkomende bedenking: toen ik de dempers de eerste maal monteerde stonden ze "onbelast" afgesteld zoals hierboven beschreven. Ik herinner me dat toen de traverse niet mooi over het voorste ronde rubber paste, waarschijnlijk toch wegens sleet van het rubber, en toen ben ik beginnen "uitdraaien" :-)


Bijlagen:
2016-07-30 19_40_28-00-Werkplaatshandboek_01-H78_01-Motor_H78_133-0.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.jpg
2016-07-30 19_40_28-00-Werkplaatshandboek_01-H78_01-Motor_H78_133-0.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.jpg [ 332.02 KiB | 13564 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorsteunen
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 19:45 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Marc schreef:
Ik heb ze onlangs afgesteld terwijl het blok er niet op rustte. Heb het naderhand niet opnieuw gemeten, omdat ik er ook vanuit gegaan ben dat de afstelling zonder druk moet gebeuren. En ik geloof niet dat mijn hy er een probleem mee heeft.

Bedankt voor je snelle reactie, mocht je bij gelegenheid de kans zien om de hoogte eens na te meten mag je me altijd een seintje geven.
Of als iemand anders zo bereidwillig is dit bij zijn bus eens te checken, hoeft niet tot op 1/100ste, gewoon met een latje ofzo is al een goede aanwijzing.
Bedankt!
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorsteunen
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 23:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Peter, als je nog wat langer met de bus gaat rijden zou ik nieuwe rubbers monteren. Ze worden in de loop der jaren hard en geven trillingen sterker door, nog afgezien van het inzakken .
Trouwens, de metingen gelden in belaste toestand zodat de motor op zijn plaats komt te staan.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Laatst bijgewerkt door JanW op zo 31 jul, 2016 10:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorsteunen
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 10:01 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ja, ik zou niet liever willen dan nieuwe exemplaren te monteren, maar kon ze helaas nog niet vinden bij de diverse aanbieders van onderdelen. Ik zal het morgen eens telefonisch proberen...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorsteunen
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 10:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Petervdl2cv schreef:
Ja, ik zou niet liever willen dan nieuwe exemplaren te monteren, maar kon ze helaas nog niet vinden bij de diverse aanbieders van onderdelen. Ik zal het morgen eens telefonisch proberen...


google eens op "motorsteun HY"

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group