Michiel M schreef:
Wat betreft het olielampje: ik heb altijd gedacht dat er een verband zat tussen het oplichten van het lampje en het olieniveau. Na bijvullen bleef het lampje weer voor een hele periode uit namelijk. Het oplichten van het lampje is overigens alleen bij stilstand en/of remmen. Bij lichtjes gas geven dooft het lichtje weer direct.
Het lampje geeft aan dat de druk te laag is. Wanneer de druk te laag wordt omdat de olie op is, moet je heel snel je motor uitzetten.
De druk kan ook te laag zijn vanwege te dunne olie, versleten oliepompje, erg laag stationair etc. Het lampje kan ook gaan branden vanwege een slecht contact.
Als je te veel olie bijvult, spuugt je motor het ook uit. Weet je zeker dat je peil goed is? Als je hier niet zeker van bent, zou ik alle olie aftappen en er 4 liter in gooien. Dan weet je zeker dat je de juiste peilstok het juiste niveau aangeeft.
Een tik rond de 40 km/uur kan heel goed aan wat anders liggen, bijvoorbeeld een resonantie van je uitlaat.
Het is lastig hoor. Er kan heel goed wat misgaan bij een revisie, maar ook bij een goede revisie duurt het even voordat je vertrouwen in je blokje krijgt.
Als je echt zeker weet dat hij meer dan 1 liter olie verbruikt op 1000 kilometer zou ik zeker de situatie uitleggen aan de verkoper. Compressie van 6 is ook te laag.