Revisie H78 motor

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Het contact met het revisiebedrijf was me wel bevallen en hij hanteert de unieke formule dat je mag meehelpen. Of anders gezegd het werk doen onder deskundige begeleiding. Net zo duur als wegbrengen, maar je leert er ook nog iets van!
Zo heb ik het graag. Ik leer het meeste van zien en doen, pas daarna snap ik het werkplaatshandboek.
Het eerste dat ik heb gedaan is de drijfstangen aan de zuigers monteren. Wil je dat goed doen, dan is dat een wat omvangrijker klusje dan we bij de revisie workshop hebben gezien...
De drijfstang en bijbehorende kap worden opnieuw gemerkt. Vanwege het 'lijnboren' is het belangrijk dat de kappen in dezelfde positie en bij dezelfde drijfstang blijven.
Daarna moeten alle onderdelen grondig schoongemaakt worden. Eerst in de spoelbak, daarna in de straalkast met glasparel straalmiddel.
Bijlagen
IMG_1780.JPG
IMG_1780.JPG (156.78 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1737.JPG
IMG_1737.JPG (273.93 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1741.jpg
IMG_1741.jpg (130.36 KiB) 14793 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Vervolgens komt het zogenaamde 'uitwegen'.
De zuigers met pistonpen en veren krijgen ieder een nummer. Dan wordt elk setje gewogen op een precisie weegschaal (Mettler PN1210) en het resultaat per setje opschrijven. Twee cijfers achter de komma...
Daarna is de drijfstang met kap en bijbehorende bouten aan de beurt. Die hebben al een gegraveerd nummer. Weer allemaal op dezelfde manier wegen en resultaat opschrijven.
Vervolgens door te combineren (zwaarste zuigersetje met lichtste drijfstang of omgekeerd) een zo goed mogelijk verdeeld setje krijgen van zuiger met drijfstang.
Bij mij zat tussen de lichtste, de tweede en de derde ongeveer 1,xx gram verschil. maar met de laatste zat bijna 7 gram verschil. Dat kan bij een motor voor behoorlijk wat onbalans zorgen.
Bij een precisie instrument zoals onze HY motor maakt het allemaal niet zo veel uit, maar alle beetjes helpen!
Om nu te zorgen dat elk setje precies evenveel weegt kan je een klein deel van de drijfstang schuren. Het kopje bovenop de small-end is daar speciaal voor gemaakt.
Door telkens even te schuren, weer te meten, schuren, meten, enz. kom je langzaam maar zeker bij het doelgewicht.
Oppassen dat je niet te veel schuurt want dan kan je weer overnieuw beginnen met de rest. :lol:
Bijlagen
foto schuren2.jpg
foto schuren2.jpg (123.11 KiB) 14793 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Als het schuurwerk gedaan is wordt de drijfstang nogmaals schoongemaakt en steeds overvloedig gespoeld met remmenreiniger.
Daarna worden de setjes gemonteerd, de zuigerveren (met veel olie) geplaatst en het hele zaakje met een zuigerveerklem in de cilinderbus geduwd.

Na onderzoek bleek dat de 'nieuwe' krukas van Albert niet nieuw was en op één hoofdlager buiten de tolerantie viel. Op advies van Bert (revisiebedrijf) is de krukas geslepen naar 0.25 overmaat en samen met het vliegwiel en drukgroep gebalanceerd.

Een gebalanceerde krukas en uitgewogen zuigers met drijfstangen zouden een rustige (stille) krachtige motor moeten opleveren... Ik ben benieuwd!
Bijlagen
Zuigerveerklem
Zuigerveerklem
full6600987.jpg (29.98 KiB) 14793 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Bij het revisiebedrijf gemerkt hoe mooi je eea schoon krijgt in de straalkast, dus ik heb mezelf een straalkast cadeau gedaan!
De spaarzame uurtjes ben ik nu druk om alle onderdelen schoon te maken. Als alles mooi schoon is kan ik de motor weer in elkaar sleutelen!
Bijlagen
IMG_1745.jpg
IMG_1745.jpg (172.33 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1750.JPG
IMG_1750.JPG (146.51 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1747.JPG
IMG_1747.JPG (162.32 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1754.JPG
IMG_1754.JPG (147.78 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1755.JPG
IMG_1755.JPG (152.1 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1758.JPG
IMG_1758.JPG (155.68 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1778.JPG
IMG_1778.JPG (132.24 KiB) 14793 keer bekeken
IMG_1779.JPG
IMG_1779.JPG (97.59 KiB) 14793 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: Revisie H78 motor

Bericht door Thomas »

Mooi verslag Ferry,

Pas op met je perfectie drang citroen heeft erg veel imperfectie in het design van de motor gestopt. het kan bijna niet 100% kan worden. Hoe is het met je tuimelaars en hun asjes?

Spelling op de nokkenas ketting heeft overigens enorme nadelige gevolgen. Alle timing word hierdoor beïnvloed.

Grtz thomas.
Plaats reactie